Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eimmoht
#1234661
Efter att ha kört vad jag tror kan va Sveriges sämsta XC70 -16 i 22månader blev det byte till en V90 D3 awd...
Som börjat gå på 3-cylindrar då och då... stänger av och vips så är det borta. På obestämd tid.

Första gångerna tände sig inte motorlampan, men det gjorde sen på vägen till verkstan i fredags och väl där hittade man ngn felkod på en spridare samt databox. Inga delar byttes utan koden raderades enbart och nu går bilen bra än så länge... vilket den även gjorde allt som oftast innan ”nollning”

Ngn som varit ute för samma?
av eimmoht
#1236081
Nu så, efter att ha besökt verkstaden med raderande av felkoder som enda åtgärd så började bilen gå på 3-cyl igen i förrgår.
Nytt besök hos verkstad som då konstaterar byte av två spridare samt en box. Känns tidigt på 1000mil?
av eimmoht
#1238072
Idag var det dags igen... hjälpte tydligen inte med byte av spridare.
Även nya saker går sönder men detta är ju löjligt.

Verkstad IGEN på måndag morgon..
Användarvisningsbild
av Dex
#1238496
eimmoht skrev:Idag var det dags igen... hjälpte tydligen inte med byte av spridare.
Även nya saker går sönder men detta är ju löjligt.

Verkstad IGEN på måndag morgon..
Fy vad tråkigt fel på en ny bil.
Tur att du har garanti på bilen.
En del nya bensinbilar stänger ju av någon cylinder ibland för att spara bränsle men det gäller ju inte diesel ännu vad jag vet.
Du får fortsätta informera om läget framöver och hur det går
av douglinds
#1238521
Gäller inte "lemon-regeln" även i Sverige? Om man har samma fel 3 gånger på raken kan man väl reklamera/byta in bilen. Eller är det något jag drömt?

Även hur mycket jag än gillar volvo. Hade det hänt mig hade jag parkerat bilen utanför, gått in till säljaren och sagt här har du, och krävt ett återköp, sen hade jag nog testat ett annat märke.
Användarvisningsbild
av Derank
#1238524
Det är inte bara häva köpet. Det är en procedur och inte helt enkelt jag har varit där.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av eimmoht
#1238597
Första gången nollade man felkoder, andra gången bytte man spridare på 1 & 4-ans cylinder, nu 3:e gången är det samma felkoder. Men man överväger att börja riva i kabelhärvor o dyl... fick lite luddig info från verkstaden förut.

Bilen går precis som den ska om man stänger av och startar den igen...några gånger.

Har en film från i söndags men vet inte bästa sätt att ladda upp
av Xanthopteryx
#1238599
eimmoht skrev:Första gången nollade man felkoder, andra gången bytte man spridare på 1 & 4-ans cylinder, nu 3:e gången är det samma felkoder. Men man överväger att börja riva i kabelhärvor o dyl... fick lite luddig info från verkstaden förut.

Bilen går precis som den ska om man stänger av och startar den igen...några gånger.

Har en film från i söndags men vet inte bästa sätt att ladda upp
Släng upp på Youtube och välj att dela länken, antingen att filmen är officiellt tillgänglig eller ej sökbar men tillgänglig via länk.
av eimmoht
#1238601
Två smakprov på hur det kan låta, det står D3 på bagageluckan men kanske skulle varit T3, där T står för "tändkulemotor" :D :roll: ;






/T

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]