Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Aqua
#1234631
Lite nyfiken på vad ni har i bränsleförbrukning på era bilar?
Min V90 D3 automat har rullat 180 mil nu. Sedan jag hämtade den har jag haft en uppmätt förbrukning på 0,62 l/mil. Tilläggas ska att det har varit kallt ända sen jag tog ut den och jag kör alltid bränslevärmare på morgonen och på eftermiddagen innan jag kör från jobbet.
Jag antar att den kommer ned något i förbrukning när våren/sommaren kommer...

Btw. Någon som kan svara på följande om bränslevärmare:
- Hur många l/h drar den?
- Går den alltid för fullt eller finns olika effektlägen?

EDIT: Ska tilläga att jag haft 0,57 l/mil på TM (nollade när jag hämtade bilen). Jag antar att en stor del av skillnaden ligger i att värmaren gått en hel del.
#1234636
Det där med förbrukning på dessa bilar...
TA skiljer sig från VoC.
TM skiljer sig från förarprestation.
Und so weiter.

Det jag lyckats pussla ihop hittils från forum och egna observationer är:
TA är troligen inklusive tillskottsvärmen (värmaren går under färd för att snabbare få upp värmen och bibehålla omd et är skitkallt).
VoC är troligen exklusive tillskottsvärmen.
Huruvida TA inkluderar parkeringsvärmaren inför start, vete gudarna ännu. Men jag forskar vidare.
Varför TA och förarprestation skiljer sig, vet inte heller några gudar.
Det verkar dessutom som att förarprestation skiljer sig från VoC.

Så du kan se förbrukningen på fyra olika sätt i denna bil, och minst tre av de visar olika - kanske alla fyra?
Spännande va? =)

Hur kör du?
Längd per sträcka?
Typ av vägar? (motorväg, landsväg, stadstrafik, kötrafik, ...?)
Adaptiv farthållare eller inte farthållare?

Skaffa Spritmonitor och deras app (spritmonitor.de - finns på engelska) och mata in alla takningar, alla värden e.t.c.
180 mil är fortfarande mycket kort men där får du enkelt grafer, snitt med mera.

Jag brukar göra som så att jag nollställer TM och förarprestation vid varje tankning. Dessa värden samt medelhastighet skriver jag sedan upp när jag tankar (har en bok) och så för jag även in TM och snitthastighet i Spritmonitor.

Såhär ser det ut för mig nu:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/868086.html

Som du ser jojjar det mycket. Jag har kört mer kortsträckor än jag normalt gör så kan inte jämföra med min Mazda jag hade innan, men trots detta ligger jag nästan 1 dl lägre än mazdan som hade mer fördelaktig gång samt att den hade elmotorvärmare. Spritmonitor är ju Inklusive bränslevärmaren.

Vad jag läst mig till förbrukar de oftast kring 5-6 dl/h och det är olika effektlägen beroende på temperturer e.t.c.
Användarvisningsbild
av Derank
#1234639
Jag brukar mäta snittet över ett år, då får man med alla årstider och körsätt, mäter vid pumpen. Att mäta på nån liten vägsträcka med färddatorn ger ingenting. Eller nån tur då man körde 80 i 200mil.

Jag har resor själv på VOC som visar 0,68 på 50mil men det säger ju ingenting då snittet på ett år ligger på ca 1,0 på 2000mil/år
#1234642
Derank skrev:Jag brukar mäta snittet över ett år, då får man med alla årstider och körsätt, mäter vid pumpen. Att mäta på nån liten vägsträcka med färddatorn ger ingenting. Eller nån tur då man körde 80 i 200mil.

Jag har resor själv på VOC som visar 0,68 på 50mil men det säger ju ingenting då snittet på ett år ligger på ca 1,0 på 2000mil/år
Det lägsta jag varit nere i är 0,50. Med AWD, över 47 mil.
Två vuxna, ett barn, fullt med packning. Total vikt: 2.180 kg.
Alla upptänkliga hastigheter på vägarna under den resan. Ett längre stopp (nästan 1,5 timme) och ett kortare.
Dubbdäck, kring nollan ute hela vägen.

Åt andra hållet 0,53 tror jag det var, men då var det en herrans motvind hele vägen också.

Det är jag rätt nöjd med trots allt.
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1234647
Har ni provat att räkna själva på bränsleåtgången? Tycker att bilens egna stämmer väldigt dåligt. Har ingen D3 utan en D4 awd, när bilen sa 0.67 sa beräkningen efter tankningen 0.72

Tapatalking with Samsung S8
#1234655
Maqqann skrev:Har ni provat att räkna själva på bränsleåtgången? Tycker att bilens egna stämmer väldigt dåligt. Har ingen D3 utan en D4 awd, när bilen sa 0.67 sa beräkningen efter tankningen 0.72

Tapatalking with Samsung S8
Tror det är bränslevärmaren som inte stämmer då för dig.
Jag får också skillnad men eftersom jag alltid kör parkeringsvärmare innan start (det är ju ganska kyligt såhär års - minus 13 grader i morse till exempel) och detta räknas normalt inte med. Tillskottsvärmen verkar dock göra det.

Nu har jag ett snitt på 6,86 l/100km över 6.559 km. Vid pump. Och det är under detn kallare årstiden. Jag fyller i kontinuerligt på Spritmonitor (se länk ovan) så där kan ni se vad det blir allt eftersom. En annan på ett annat forum har konstaterat att bilens mätare ch pump stämmer mycket bra överens, men då var det också mätt över sommartid så bränslevärmaren går typ ingenting.

Jag tänker såhär: Innan lade jag i snitt 120 kronor i månaden på elstolpe (60 kronor per månad men betalar ju även för den varma tiden på året då man inte nyttjar, så 120 kronor sett per nyttjad månad ungefär), och en elvärmare kostar 5-6.000 i engångskostnad, plus att jag nästan bara kan nyttja den åt ena hållet (resan från hemmet) men inte när man åker från jobb e.t.c. Så att bränslevärmaren drar upp kostnaden i förbrukning vägs nog lätt upp av de andra kostnaderna det innebär med el, kallstarter med mera. Likaså miljömässigt - förut var ju MINST 50% av resorna kallstarter. I dag är alla resor varmstarter.
#1234659
HitTheRoadJack skrev:Jag ligger på 5,8 efter 125mil. 1/3 stadskörning. Allmänt lätt på gasen Bild
Bild
Tilläggas är att det är från varm garage till varm garage, dvs ingen extra värme. Dubbfria däck i Stockholms område.
Användarvisningsbild
av Derank
#1234664
Som sagt. Mät vid pump och över tid.

Enstaka resor i voc säger ingenting.


Bild

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1234666
Ska väl tillägga att det är en xc60 d4 awd auto trimmad. .

Men den snittar 1.0 över ett år och 2000mil voc visar helt andra siffror.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]