Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olsin
#1234293
Nu är vinterkylan på gång här i Skåne och det finns alltid en risk för "svarta halkan". Piloten borde kunna köra med tanke på att vägmarkeringarna syns, men hur duktig är det på att hantera själva halkan? Någon som testat frivilligt eller ofrivilligt?
av AndS
#1234342
olsin skrev:Nu är vinterkylan på gång här i Skåne och det finns alltid en risk för "svarta halkan". Piloten borde kunna köra med tanke på att vägmarkeringarna syns, men hur duktig är det på att hantera själva halkan? Någon som testat frivilligt eller ofrivilligt?
PA har inte koll på vilka vägförhållande som gäller mera än att väderlek kan göra att den har svårt att avläsa vägmarkeringar.
Så det du får förlita dig till om du kör med PA är antisladd, antispinn och om du har funktionen aktiverad att ta emot info från andra bilar som detekterad halka. Och det som står i bilens manual att det är du som avgörs när PA kan användas och endast är en stödfunktion till dig som förare. Samma sak gäller ju med farthållaren.
av least
#1234499
Obehagligt om detta inte framgår i manualen, eller att säljaren inte berättar detta för kunden vid leverans.
Upplagt för olyckor om man som kund är osäker på vad de olika systemen kan hantera eller ej.
Användarvisningsbild
av olsin
#1234509
barcusmrandt skrev:PA slår av om antispinn eller liknande går på.
Slår den av sig ljudlöst, som vid "försvunnen vägmarkering" eller larmar den, som vid förarinaktivitet?
av Xanthopteryx
#1234518
Allt står i manualen. Du är ansvarig. Du skall hålla uppsikt. Du skall hålla i ratten.
Det är ett STÖD - inte något självkörande.
Om den slår av är det säkert tyst avslagning, vilket är mycket medvetet val av Volvo eftersom man vill att folk skall hålla i ratten, hålla uppsikt och ha koll. Vet man att det plingar när den stänger av på grund av missade linjer, osäkerhet e.t.c. så kommer folk släppa ratten och göra annat.
av Exyzäta
#1234526
Vem läser manualen idag? Man börjar bli mörkrädd för okunskapen, och sedan när det går åt pipsvängen skyller man på att man inte visste. :roll:
av Xanthopteryx
#1234527
Exyzäta skrev:Vem läser manualen idag? Man börjar bli mörkrädd för okunskapen, och sedan när det går åt pipsvängen skyller man på att man inte visste. :roll:
Vi läste den faktiskt, från pärm till pärm.. eller, öhh... alltså, från skärm till skärm blir det ju då det var på datorn.
Gjorde likadant med min Mazda jag hade innan. Tack vare det lärde man sig faktiskt saker som man aldrig hade klurat ut eller ens visste fanns innan.

Dessutom säger ju sunda förnuftet att det är du som är förare som är ansvarig, alltid.
Förvisso är väl sunda förnuft snart lika utrotningshotade som manualläsare...
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1234533
För mig stängde den av sig med ett pling och med orange meddelandet "avbruten" eller liknande i HUD.
Det var när jag körde i 30-40 bakom en bil och hamnade i en rejäl moddsträng samtidigt som vägen svängde lite.
av AndS
#1234602
andreas 80 skrev:För mig stängde den av sig med ett pling och med orange meddelandet "avbruten" eller liknande i HUD.
Det var när jag körde i 30-40 bakom en bil och hamnade i en rejäl moddsträng samtidigt som vägen svängde lite.
Var det verkligen PA som kopplades ur, det kan inte varit farthållaren med ACC som slog av? För om ACC kopplar ur påverkar det avståndet till bilen framför och då varnar den alltid med ljud/symbol.

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]