Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#1233913
Jättedum fråga förmodligen, men hur kontrollerar jag lättast om en V90 är FWD eller AWD?

Anledningen till frågan är att jag idag körde en hyrbil ett par mil. Emblemen på bakluckan sa att det skulle vara en "D4 AWD", så jag tog för givet att det var det jag körde. Dock blev jag två gånger under den c:a tre mil långa resan överraskad av att bilen understyrde mer än den V90CC jag kör till vardags. Lade också märke till att den inte hade något "Offroad"-läge bland drive modes.

Nu börjar jag misstänka att bilen inte var fyrhjulsdriven emblemet till trots. Hur kontrollerar jag lättast detta? Vill helst inte lägga mig på rygg i snön och leta efter drivaxlar till bakhjulen.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1233916
fjohan82 skrev:Har du reg.nr så ger tex http://www.car.info svar på din fråga...
Tack!
Det var som jag misstänkte: FRAMHJULSDRIFT.

(Men varför har hyrbilar fusk-emblem???)
av Xanthopteryx
#1233926
PaNi skrev:Jättedum fråga förmodligen, men hur kontrollerar jag lättast om en V90 är FWD eller AWD?

Anledningen till frågan är att jag idag körde en hyrbil ett par mil. Emblemen på bakluckan sa att det skulle vara en "D4 AWD", så jag tog för givet att det var det jag körde. Dock blev jag två gånger under den c:a tre mil långa resan överraskad av att bilen understyrde mer än den V90CC jag kör till vardags. Lade också märke till att den inte hade något "Offroad"-läge bland drive modes.

Nu börjar jag misstänka att bilen inte var fyrhjulsdriven emblemet till trots. Hur kontrollerar jag lättast detta? Vill helst inte lägga mig på rygg i snön och leta efter drivaxlar till bakhjulen.
V90 har aldrig Offroad som CC har.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1233934
PaNi skrev: Det var som jag misstänkte: FRAMHJULSDRIFT.

(Men varför har hyrbilar fusk-emblem???)
Jäkligt fräckt gjort givet att det är en hyrbil vi pratar om. Fine om du dekaltrimmar din egen bil, men hyra ut en FWD under förespegling att det är AWD är ju inget annat än fräckt.
av Molind
#1233937
Men det kan inte vara så att den är felmärkt ifrån fabriken när dom byggde bilen.
Det är nog lätt hänt tror jag.
av Xanthopteryx
#1233938
Molind skrev:Men det kan inte vara så att den är felmärkt ifrån fabriken när dom byggde bilen.
Det är nog lätt hänt tror jag.
Visst kan det hända men det vore myyyycket konstigt med tanke på den uppföljning man har för alla delar. Man jobbar ju mycket med just JIT där spårbarheten är en kärnpunkt i detta.
av Molind
#1233948
Xanthopteryx skrev:
Molind skrev:Men det kan inte vara så att den är felmärkt ifrån fabriken när dom byggde bilen.
Det är nog lätt hänt tror jag.
Visst kan det hända men det vore myyyycket konstigt med tanke på den uppföljning man har för alla delar. Man jobbar ju mycket med just JIT där spårbarheten är en kärnpunkt i detta.

Inte för att jag vet med 100% så tror jag att dom ligger satsade i någon form av låda.
Visst är det så som du sager.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1233979
PaNi skrev:
fjohan82 skrev:Har du reg.nr så ger tex http://www.car.info svar på din fråga...
Tack!
Det var som jag misstänkte: FRAMHJULSDRIFT.

(Men varför har hyrbilar fusk-emblem???)
Är det en D3 eller D4?
Är det en D3 FWD har den med största sannolikhet bara ett avgasutblås, medan D3 AWD och D4 FWD/AWD har dubbla...
Knäpp gärna en bild på bilen om inte annat.
Användarvisningsbild
av Dex
#1234004
Konstigt en del tar bort sina emblem och en del klistrar på lite extra.
Så på en D3 ska man inte ha något alls (för att den ska vara lättare att hålla ren) eller ett T8 emblem samt polestar. :lol:
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]