Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
#1233689
V90CC D4 AWD aut.

När jag kommer ner till stora vägen och håller ner halvgas så låser den inte växlarna utan slirar på dem så när den växlar upp hamnar den ändå på samma varvtal som innan, på alla växlar den växlar upp till.

Släpper jag gasen så går varvtalet ner till normalt men gasar jag igen så slirar den upp på växeln istället för att växla ner.

Detta håller på i typ 2km, sen börjar den låsa växlarna.

Är detta normalt för att få en smooth ride med kall låda? Eller är det knas?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1233691
Helt normalt, den använder inte lock-up innan lådan är varm
#1233702
Framförallt innan momentomvandlaren är varm, men även växellådan. Så länge du inte har låst momentomvandlaren så sker friktion vilket skapar värme. Ett mycket bra sätt att få upp värmen på.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1233720
Slirar är lite fel uttryck också, det är inte som att slira på kopplingen. Momentomvandlaren ger högre utgående moment än ingående när ingående varvtal är högre än utgående, dvs. en hydraulisk nedväxling.
av Vardelos
#1233956
Elektrikern84 skrev:Japp plus att den frihjular också när du släpper gasen innan den är varm. Ska va så!
Ja det känns som att den frirullar, men när jag kom till en brantare backe könde jag lite motstånd.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]