Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233299
Hej på er.
Jag har precis beställt en V90 D4 R-design med standard 18” fälgarna.
Dock har jag trånat över de fina 20” fälgarna men övertalade mig själv att nya ta standardfäljarna pga. Lägre pris vid köp av nya däck samt bättre komfort och mindre bränsleförbrukning.
Dock körde jag en demobil r-design med 21” vinterdäck. Den var ju inte så stötig som jag hade trott ändå... så nu är jag väldigt kluven här, 20” lyfter ju utseendet men sänker de min plånbok pga av ökad förbrukning??
Jag kör ca: 220mil/månad.
Ge mig goda råd på vad jag borde välja, och om det är någon av er som har en D4 automat med 18” eller 20” fälgarna uppge gärna vad era bilar förbrukar vid långkörning. Tror ni det skiljer mkt?

Tack på förhand! :)
#1233310
Beställ det du vill ha, så slipper du ångra dig sen.
Förbrukningen är en mindre post i sammanhanget, värdeminskningen är desto större.
Jag kör min V60 på 18" sommartid (snittar 300 mil/månad) och hade gått på 20" på en V90.
#1233437
Jag var ruggigt sugen på att lägga till 21" 10-spoke vid beställning av vår V90 R-design men 18.000 för dessa kändes lite väl blodigt. Vi får 19" som standard på vår eftersom det är en T5, tänker att jag försöker hitta 21"-arna bättre beggade för en lite nättare summa framöver och att 19"-arna får bli vinterhjul nästa vinter om jag inte lyckas hitta någon som vill byta mot just 20" R-design (eller rent av 21" 10-spoke).

20" R-design kostar förvisso "bara" 9.000, så går det att klämma in i budgeten, varför inte. Och köpa bil för 400k+ men oroa sig för ett par deciliter hit eller dit, strunt i det. Köp den som du vill ha den och se den eventuellt extra förbrukningen som något som dras från nöjeskontot.
#1233476
XC90_Executive skrev:Däck och fälgar brukar ju rasa i pris. Finns nästan alltid i princip nya på blocket :)

Såg att 10 spoke 21” fanns för 22900 :wink:
Höll på att sätta kaffet i halsen imorse när jag såg den annonsen, 8900:- "VA I HELA?!", klickade in, såg att det gällde det billigaste exemplaret, inte 21"arna. :( :D
#1234343
Snyggt SammeH! :) Jag var inne till försäljaren igår och ändrade beställningen till 20” arna. Jag räknade på gummitjockleken och det visade sig inte skilja mkt mellan dessa och de 18” som sitter på min V60 R-design. Typ 5mm bara. :)
#1234431
Jag har original 21" r design fälgar. Är nöjd förutom att diametern blir lite stor. Bilen blir ganska hög.

Hade hellre sett att man monterat ett 255/30-21" däck istället för 245/35-21" som sitter standard.
Då hamnar man närmare mitt vinterdäck i omkrets. 245/45-18"

Annars vad gäller stötighet är det inte så stor skillnad mot mina dubbfria Nokian vinterdäck.
Däremot ljudnivån på dålig asfalt är markant högre.
#1234432
Jonathan81 skrev:Jag har original 21" r design fälgar. Är nöjd förutom att diametern blir lite stor. Bilen blir ganska hög.

Hade hellre sett att man monterat ett 255/30-21" däck istället för 245/35-21" som sitter standard.
Då hamnar man närmare mitt vinterdäck i omkrets. 245/45-18"

Annars vad gäller stötighet är det inte så stor skillnad mot mina dubbfria Nokian vinterdäck.
Däremot ljudnivån på dålig asfalt är markant högre.
Jag håller med dig, jag har också 21" och reagerade direkt när jag fick bilen att det bara var 245 breda. Dessutom så ser det ut som de är för smala för fälgen, hade passat mycket bättre med 255. Får bli så till nästa däckbyte...

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]