Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#1232994
Xanthopteryx skrev: Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.
Jag är ganska säker på att det plingar när Pilot Assist kopplar ur. Först kommer en tyst orange uppmaning "Styr bilen". Gör man då inte det kopplar funktionen ur med ett ljudligt pling.
av Xanthopteryx
#1232995
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev: Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.
Jag är ganska säker på att det plingar när Pilot Assist kopplar ur. Först kommer en tyst orange uppmaning "Styr bilen". Gör man då inte det kopplar funktionen ur med ett ljudligt pling.
När du inte rör ratten ja, men tappar den vägen så slår den bara av.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1233001
Xanthopteryx skrev:
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev: Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.
Jag är ganska säker på att det plingar när Pilot Assist kopplar ur. Först kommer en tyst orange uppmaning "Styr bilen". Gör man då inte det kopplar funktionen ur med ett ljudligt pling.
När du inte rör ratten ja, men tappar den vägen så slår den bara av.
Korrekt!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1233103
Xanthopteryx skrev:Volvo har som mål att ingen skall skadas allvarligt eller dö i en ny Volvo år 2020.
Att då varna för fartkameror innebär att man indirekt uppmuntrar till att köra för fort.
Detta fungerar inte tillsammans med deras mål.

Farthållare tvärnitar inte nej, det är du som gör det, och som alltid skall du hålla skyltad hastighet när du passerar skylten (fartbegränsare däremot bromsar och det påtagligt mycket ändå).
Men du får nästan alltid reda på vad kommande hastighet skall bli i instrumentpanelen när du närmar dig och dessutom finns det skyltar om att hastigheten sänks, så...

Jag förstår varför VOlvo har tagit bort funktionen.
Fartkameravarnaren ger en värdefull upplysning och tillsamman med RSI är den riktigt bra.
Tycker att det ger en lagom avkopplande framfart. En hastighetssänkning kan man lätt missa när man sitter och småpratar eller bara tittar till på älgarna bredvid vägen. Ett pling och man är med i matchen.
av AndS
#1233153
Då ska det plinga vid alla hastighetssänkningar och inte bara om det finns fartkamera, annars gör den ingen nytta :wink:
av AndS
#1233249
DejanXC60 skrev:Men vi vill att det ska plinga vid hastghetskamerorna som förr!!!
Som noterats tidigare i tråden är kanske inte ett "undvik böter" system prioriterat utifrån att Volvo vill marknadsföra funktioner för att minska olyckor. :wink: Ni får väl ställa frågan till Volvo om de har för avsikt att ta fram den funktionen.
av Nuttte
#1234327
Jag tycker den fungerar till och från med den blåa grejen i instrumentbrädan vid kameran som inte riktigt åker förbi (avfart bredvid) ofta. Är den så intelligent att den bara visar kameran när fartkameran är aktiv? (de är ju inaktiva stora delar av dygnet har jag läst)
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1239532
Nuttte skrev:Jag tycker den fungerar till och från med den blåa grejen i instrumentbrädan vid kameran som inte riktigt åker förbi (avfart bredvid) ofta. Är den så intelligent att den bara visar kameran när fartkameran är aktiv? (de är ju inaktiva stora delar av dygnet har jag läst)
Körde idag en stäcka med fartkameror med V90 som jag tidigare kört med gamla XC60.

Konstaterade följande. Jo det fluktuerar. Bilen är inställd på att plinga när den överträder 20 km/h mer än laglig. Resultat var att det kom en pling för kameror, 200 m innan om bilens hastighet var minst 1 km/h mer än det lagliga annars inget. Så körs det lagligt uteblir plinget, skillnad jmf med förut som plingade oavsett.

Kanske var det redan slutsatsen i denna tråd?

Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av esonesson
#1239558
Jag har aldrig fått plinget för kameror att fungera i min V60, den visar bara symbolen på infotainmentskärmen om jag har gps valt och är tillräckligt inzoomad... hur slår man på den?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]