Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogsme
#1232962
ateam1234 skrev:
Xanthopteryx skrev:Åter igen. Håll skyltad maxhastighet så är det inget problem. Eller hur? Den plingar ju för hastigheten.
hmm
den plingar ju för att det kommer en kamera , oavsett vilken hastighet du håller...
kan vara jävligt skönt att veta i tid när en kamera dyker upp så man vet om när alla jävla muppar ställer sig på bromsen....
Nej, som jag beskrev några poster ovan så plingar den endast om hastigheten är över den gällande när du närmar dig fartkameran. Kör du under så visas endast skylten (utan pling).
Användarvisningsbild
av Derank
#1232963
Waze i mobilen, kostnad gratis, finns säkert fler appar som varnar för kamerorna.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1232968
Derank skrev:Waze i mobilen, kostnad gratis, finns säkert fler appar som varnar för kamerorna.
Kostar inget extra till Volvos navigation.
Plinget är ju bra. Det finns kameror som sitter precis efter en hastighetssänkning. Farthållaren pallnitar inte precis. Då är det bra att lite i förväg veta att något är på gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1232973
Ok , uppfattade det som om ts inte fick någon varning.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
av Xanthopteryx
#1232975
Volvo har som mål att ingen skall skadas allvarligt eller dö i en ny Volvo år 2020.
Att då varna för fartkameror innebär att man indirekt uppmuntrar till att köra för fort.
Detta fungerar inte tillsammans med deras mål.

Farthållare tvärnitar inte nej, det är du som gör det, och som alltid skall du hålla skyltad hastighet när du passerar skylten (fartbegränsare däremot bromsar och det påtagligt mycket ändå).
Men du får nästan alltid reda på vad kommande hastighet skall bli i instrumentpanelen när du närmar dig och dessutom finns det skyltar om att hastigheten sänks, så...

Jag förstår varför VOlvo har tagit bort funktionen.
Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.

Har nu kört V40 som lånebil då V90 är på verkstad för lite fix av saker och min känsla är att V90 är bra mycket mer genomtänkt vad gäller funktioner, placering av knappar med mera, just för säkerhetsaspekten.
Jag tror deras mål är mycket nära att uppnås.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1232994
Xanthopteryx skrev: Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.
Jag är ganska säker på att det plingar när Pilot Assist kopplar ur. Först kommer en tyst orange uppmaning "Styr bilen". Gör man då inte det kopplar funktionen ur med ett ljudligt pling.
av Xanthopteryx
#1232995
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev: Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.
Jag är ganska säker på att det plingar när Pilot Assist kopplar ur. Först kommer en tyst orange uppmaning "Styr bilen". Gör man då inte det kopplar funktionen ur med ett ljudligt pling.
När du inte rör ratten ja, men tappar den vägen så slår den bara av.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1233001
Xanthopteryx skrev:
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev: Samma sak med att det Inte plingar när pilot assist kopplar ur. Det uppmuntrar indirekt till att man faktiskt 'kan' göra annat tills det plingar.
Jag är ganska säker på att det plingar när Pilot Assist kopplar ur. Först kommer en tyst orange uppmaning "Styr bilen". Gör man då inte det kopplar funktionen ur med ett ljudligt pling.
När du inte rör ratten ja, men tappar den vägen så slår den bara av.
Korrekt!
Användarvisningsbild
av Perra83
#1233103
Xanthopteryx skrev:Volvo har som mål att ingen skall skadas allvarligt eller dö i en ny Volvo år 2020.
Att då varna för fartkameror innebär att man indirekt uppmuntrar till att köra för fort.
Detta fungerar inte tillsammans med deras mål.

Farthållare tvärnitar inte nej, det är du som gör det, och som alltid skall du hålla skyltad hastighet när du passerar skylten (fartbegränsare däremot bromsar och det påtagligt mycket ändå).
Men du får nästan alltid reda på vad kommande hastighet skall bli i instrumentpanelen när du närmar dig och dessutom finns det skyltar om att hastigheten sänks, så...

Jag förstår varför VOlvo har tagit bort funktionen.
Fartkameravarnaren ger en värdefull upplysning och tillsamman med RSI är den riktigt bra.
Tycker att det ger en lagom avkopplande framfart. En hastighetssänkning kan man lätt missa när man sitter och småpratar eller bara tittar till på älgarna bredvid vägen. Ett pling och man är med i matchen.
av AndS
#1233153
Då ska det plinga vid alla hastighetssänkningar och inte bara om det finns fartkamera, annars gör den ingen nytta :wink:

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]