Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ragge1
#1232769
jag har både AA och Apple Carplay i bilen och som sagt inte testat det än , men jag blir bara lite nyficken , vad är som är så bra med AA som man inte har i bilen redan ,
bara undra vad är fördel med AA / Apple carplay
av Xanthopteryx
#1232798
ragge1 skrev:jag har både AA och Apple Carplay i bilen och som sagt inte testat det än , men jag blir bara lite nyficken , vad är som är så bra med AA som man inte har i bilen redan ,
bara undra vad är fördel med AA / Apple carplay
Alla de appar som det finns stöd för, såsom ljudböcker, poddgrejer med mera. Likaså navigation likt Google Maps och min favorit, Waze.
Sveriges Radio har kommit till Apple Car Play (Android Auto lär dröja tyvärr), så du kan podda hela SR-sortimentet.
Dessa appar finns till Android Auto:
https://play.google.com/store/apps/coll ... _all?hl=en

Fördelen med allt detta är att du får upp det i bilens skärm. Android Auto med röstvägledning och karta, VLC såg jag har kommit så du kan säkert kolla filmer då och så vidare. Filmer lär man dock inte kunna titta på under rörelse utan bara när man står still.
Allt sköter du sedan via skärmen, eller, via röststyrning då det också integreras i bilens röststyrning.

Släng i AA i telefonen via APKMirror och testa. Till exempel med Waze. Funkar fantastiskt bra tycker jag!
Dock att tänka på att kontrollerna för alla appar blir lite mer förenklade i bilen eftersom det skall vara lätt att styra. Likaså kan det än så länge finnas problem med röststyrning då det kan behöva göras på engelska (Eftersom AA inte är officiellt i sverige ännu). Att säga "Navigate to Öresundsvägen 1" i Waze skulle jag betrakta osm i stort sett omöjligt. Men jäkligt kul dock! =) "Navigate to Aeresoundsvaegien one" "I can't find the destination Aeroplane IGM one"). Likaså att ringa genom "Call Gärda Sjöbäck" - det blir liksom, aldrig rätt, men kan också rendera mycket skratt i bilen under tråkiga sträckor. Där kör jag helt enkelt favoritlistor och historik i Waze och telefonerande.
av calgot
#1232803
Måste man ladda hem något särskilt till en Samsung S7 eller finns allt inbyggd i luren redan? Jag hittar inget på Play Store, vad är APKMirror?
Jag har försökt köra men vet inte om det är fel på sladden eller nåt, den startar och kopplar ifrån direkt, har aldrig lyckats få upp nåt på Sensus i min bil (med senaste Sensus-mjukvaran).
av mackann
#1232809
calgot skrev:Måste man ladda hem något särskilt till en Samsung S7 eller finns allt inbyggd i luren redan? Jag hittar inget på Play Store, vad är APKMirror?
Jag har försökt köra men vet inte om det är fel på sladden eller nåt, den startar och kopplar ifrån direkt, har aldrig lyckats få upp nåt på Sensus i min bil (med senaste Sensus-mjukvaran).
Du måste ladda ner android auto på mobilen, det finns inte i Sverige än i play butik, men du kan ladda ner det här: https://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/
av Xanthopteryx
#1232810
calgot skrev:Måste man ladda hem något särskilt till en Samsung S7 eller finns allt inbyggd i luren redan? Jag hittar inget på Play Store, vad är APKMirror?
Jag har försökt köra men vet inte om det är fel på sladden eller nåt, den startar och kopplar ifrån direkt, har aldrig lyckats få upp nåt på Sensus i min bil (med senaste Sensus-mjukvaran).
Se länken ovan.
APKMirror är en välrenomerad sida som har kopior på alla appar.
Problemet med Android AUto är att det inte är släppt i sverige ännu, så går du till https://play.google.com och INTE är inloggad på googlekonto i webbläsaren så kan du söka fram Android Auto. Loggar du in, så kan du inte hitta det.
Ej inloggad ser du nämligen alla appar till alla marknader och alla telefoner. Inloggad ser du bara till de telefoner du har.
av Xanthopteryx
#1235470
slappadabas skrev:Någon som fått detta eftermonterat? Undrar om det ör möjligt samt vad det kostar.
Android Auto är lätt att eftermontera. En mjukvaruuppgradering bara, men du får inte någon extra USB-port då.
Pris? Tja, fråga din verkstad. Eller din säljare och se om du kan deala till dig något.
av filippb
#1235994
Xanthopteryx skrev:
slappadabas skrev:Någon som fått detta eftermonterat? Undrar om det ör möjligt samt vad det kostar.
Android Auto är lätt att eftermontera. En mjukvaruuppgradering bara, men du får inte någon extra USB-port då.
Pris? Tja, fråga din verkstad. Eller din säljare och se om du kan deala till dig något.
Det stämmer tyvärr inte. Carplay kan installeras med en mjukvaruuppdatering men AA kräver den där extra USB-porten.

Fick en sån eftermonterad i tisdags på min V90 my17 nu när Volvo äntligen hade släppt rätt kablage (skiljer tydligen från my18 som har varit tillgängligt ett tag). Två timmars jobb tog det för teknikern att montera och nu kan jag äntligen njuta av AA efter mer än ett års väntan Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av slappadabas
#1235995
filippb skrev:
Xanthopteryx skrev:
slappadabas skrev:Någon som fått detta eftermonterat? Undrar om det ör möjligt samt vad det kostar.
Android Auto är lätt att eftermontera. En mjukvaruuppgradering bara, men du får inte någon extra USB-port då.
Pris? Tja, fråga din verkstad. Eller din säljare och se om du kan deala till dig något.
Det stämmer tyvärr inte. Carplay kan installeras med en mjukvaruuppdatering men AA kräver den där extra USB-porten.

Fick en sån eftermonterad i tisdags på min V90 my17 nu när Volvo äntligen hade släppt rätt kablage (skiljer tydligen från my18 som har varit tillgängligt ett tag). Två timmars jobb tog det för teknikern att montera och nu kan jag äntligen njuta av AA efter mer än ett års väntan Bild

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Tack för info :D . Har dubba USB (eftermonterade i samband med installation av apple carplay). Vad kostade mjukvaran/arbetet?

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]