Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232606
Hej

Jag har just köpt en beg XC90-D5 2016 inscription och förkonditioneringen fungerar inte. Spelar ingen roll om jag startar via app eller instrumentpanel. Den försöker starta men efter ca 45-60 sekunder kommer meddelandet "Förkonditionering tillfälligt ej tillgängligt"

Upplands Motor som sålde bilen säger att de väntar på en programuppdatering från Volvo, men jag hittade en service order sedan tidigare ägare i bilen från 2017-05 där Upplands Motor för ANDRA GÅNGEN försökte laga felet men misslyckats.
Någon som har upplevt något liknande problem? Jag misstänker att Upplands Motor blandar samman buggen med timers i VOC som jag läser om på detta forum.

Med vänlig hälsning

Rob
#1232613
Det är bara säg "Fixa". Någon mjukvara som skulle vara problemet med just den typen av fel har jag inte hört eller sett något om.
Däremot batteristrul kan ju leda till sådant där, men då har jag för mig att man får felmeddelande om för låg batterispänning?

Vad har de gjort de andra två försöken?
#1232710
RobertLofvenmark skrev:Hej

Jag har just köpt en beg XC90-D5 2016 inscription och förkonditioneringen fungerar inte. Spelar ingen roll om jag startar via app eller instrumentpanel. Den försöker starta men efter ca 45-60 sekunder kommer meddelandet "Förkonditionering tillfälligt ej tillgängligt"

Upplands Motor som sålde bilen säger att de väntar på en programuppdatering från Volvo, men jag hittade en service order sedan tidigare ägare i bilen från 2017-05 där Upplands Motor för ANDRA GÅNGEN försökte laga felet men misslyckats.
Någon som har upplevt något liknande problem? Jag misstänker att Upplands Motor blandar samman buggen med timers i VOC som jag läser om på detta forum.

Med vänlig hälsning

Rob
Låter som dieselvärmaren är kass.
Prova att starta motorn först sedan när du har motorn igång så startar du dieselvärmaren via instrumentpanelen.(Direktstart)
Då ska den gå igång om tempen utanför är under +8 grader ute.
Annars kör tillbaka till ÅF så snart som möjligt och de får felsöka värmaren eller byta den.(garanti)
#1232716
Xanthopteryx skrev:Det är bara säg "Fixa". Någon mjukvara som skulle vara problemet med just den typen av fel har jag inte hört eller sett något om.
Däremot batteristrul kan ju leda till sådant där, men då har jag för mig att man får felmeddelande om för låg batterispänning?

Vad har de gjort de andra två försöken?
Tack för svar! Är du Volvo mek?

Enligt service ordern byttes 3 dräneringsslangar och uppdaterat programvaran.
Jag misstänker också att batteriet är problemet. Fick det larmet 1 gång och auto stop fungerar bara efter långkörningar.Parkeringsvärmaren fungerar ibland direkt efter motorstop. Men batteriet "har mätts till 80 % kapacitet och ger inga felkoder" så man kan inte byta på garantin från Volvo. När jag mäter batteriet på morgonen (någon minusgrad ute) ligger det runt 12.0v. Lite lågt väl? Var sitter batteriet förresten?

Rob

Ska bråka med dom l morgon.

Robert
#1232728
RobertLofvenmark skrev:
Xanthopteryx skrev:Det är bara säg "Fixa". Någon mjukvara som skulle vara problemet med just den typen av fel har jag inte hört eller sett något om.
Däremot batteristrul kan ju leda till sådant där, men då har jag för mig att man får felmeddelande om för låg batterispänning?

Vad har de gjort de andra två försöken?
Tack för svar! Är du Volvo mek?

Enligt service ordern byttes 3 dräneringsslangar och uppdaterat programvaran.
Jag misstänker också att batteriet är problemet. Fick det larmet 1 gång och auto stop fungerar bara efter långkörningar.Parkeringsvärmaren fungerar ibland direkt efter motorstop. Men batteriet "har mätts till 80 % kapacitet och ger inga felkoder" så man kan inte byta på garantin från Volvo. När jag mäter batteriet på morgonen (någon minusgrad ute) ligger det runt 12.0v. Lite lågt väl? Var sitter batteriet förresten?

Rob

Ska bråka med dom l morgon.

Robert
12V är lite lågt det sjunker till 10V när du startar.(kanske skulle byta det också eller ladda det):)
Prova att ladda batteriet med en intelligent laddare typ CTEK och se om Autostop kommer igång efter det.
Men om du provar det jag skrev innan så är det oberoende om batteriet är dåligt eller ej eftersom motorn är igång.
#1232735
RobertLofvenmark skrev:
Xanthopteryx skrev:Det är bara säg "Fixa". Någon mjukvara som skulle vara problemet med just den typen av fel har jag inte hört eller sett något om.
Däremot batteristrul kan ju leda till sådant där, men då har jag för mig att man får felmeddelande om för låg batterispänning?

Vad har de gjort de andra två försöken?
Tack för svar! Är du Volvo mek?

Enligt service ordern byttes 3 dräneringsslangar och uppdaterat programvaran.
Jag misstänker också att batteriet är problemet. Fick det larmet 1 gång och auto stop fungerar bara efter långkörningar.Parkeringsvärmaren fungerar ibland direkt efter motorstop. Men batteriet "har mätts till 80 % kapacitet och ger inga felkoder" så man kan inte byta på garantin från Volvo. När jag mäter batteriet på morgonen (någon minusgrad ute) ligger det runt 12.0v. Lite lågt väl? Var sitter batteriet förresten?

Rob

Ska bråka med dom l morgon.

Robert
Steg ett är att belastningstesta på rätt sätt.
Steg två, det bästa, är att byta till ett annat som man vet är bra. Funkar det då är det fel på det gamla batteriet.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]