Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1232267
Jag har nu kört som en tok i snön för att testa AWD. Bilen går framåt och rätar snabbt upp sig. Det är väl bra men jag hade väntat mig att antisladden tänder till någon gång, för det är väl antisladd också?
av Xanthopteryx
#1232270
Robbi skrev:Jag har nu kört som en tok i snön för att testa AWD. Bilen går framåt och rätar snabbt upp sig. Det är väl bra men jag hade väntat mig att antisladden tänder till någon gång, för det är väl antisladd också?
Antisladd är det definitivt (Electronic Skid Protection, e.t.c.).
Antislir (Traction Control e.t.c.) är det kanske det du tänker på? När man gasar på.

Jag har inte fått den att tändas men däremot triangeln om halt väglag.
Den kanske inte tänds så länge bilen bedömmer att det faktiskt finns bra grepp någonstans?
av Malmstroem
#1232271
Det går ofta att köra med lätt uppställ även med antisladd. Så länge du håller en kontrollerad sladd med gasen nertryckt så brukar det gå bra. Antisladden brukar nypa till när den uppfattar att det gått "för långt".

En XC70 -15 har antisladd.
Användarvisningsbild
av Derank
#1232274
eller släpper gasen, iaf i sportläget på XC60, du kan kränga järnet men släpper du gasen tar genast antisladden över, torde väl vara lika uppbygt på en 90
Användarvisningsbild
av Derank
#1232280
nä, ingen lampa på antisladd, bara spinn som du säger,
av AndS
#1232286
Testade lite i höstas på grusväg med långa raksträckor och öppna fina kurvor, den går att hålla på mjuk sladd. Den gick otroligt stabilt i 110-120 km/h genom långa svepande kurvor och kändes bra balanserad.
Med vanliga vinterdäck och snö så spinner det för mycket och går inte att hålla riktigt driv, men det sladdar ju hur mycket som helst om man skulle vilja det.
av Schmoyoho
#1232287
Nej, antisladd blinkar också. Iallafall på min bil. Jag vet, jag gjorde en mindre undanmanöver på en hal E4:a igår kväll och lampan blinkade när systemet jobbade.

Bilarna är ganska bra på att kamouflera dåligt väglag men vill du testa lite så räcker det med att hitta en isfläck (eller grusplan) och starta lite abrupt från stillastående i sportläget. Ännu enklare om du försöker starta med fullt rattutslag på framhjulen, men dålig idé på grus förstås.

Sladd brukar gå att provocera fram ganska lätt genom att man släpper och "blippar" på gaspedalen, gärna med sportläget på växelväljaren så den blir lite mer stingslig. Att hålla fullgas funkar dåligt för då stryps motorn istället. Ganska bra att ha lite känsla för att kunna sladda även med en AWD, då jag flera gånger upplevt att bilarna kan vilja skicka ut baken i vissa situationer (normal, lugn körning). Blev ganska paff första gångerna när jag var "ny" på att köra AWD och man trodde man var kung över väggrepp. Fast det kanske inte är så mycket antisladd i det, den griper i regel inte in förrän den tror du försöker parera och häva sladden, räcker med att börja räta upp ratten.

Edit: råkade klicka in mig i tråden utan att se var den låg, såg bara att det stod att TS har en XC70. Min bil är äldre, dvs inte nya 90-serien. Men av min erfarenhet av gen V haldex, samma som jag tror sitter i nya 90-serien, så antar jag systemet beter sig likadant.
Senast redigerad av 2 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gång.
av Xanthopteryx
#1232291
Schmoyoho skrev:Nej, antisladd blinkar också. Iallafall på min bil. Jag vet, jag gjorde en mindre undanmanöver på en hal E4:a igår kväll och lampan blinkade när systemet jobbade.

Bilarna är ganska bra på att kamouflera dåligt väglag men vill du testa lite så räcker det med att hitta en isfläck (eller grusplan) och starta lite abrupt från stillastående i sportläget. Ännu enklare om du försöker starta med fullt rattutslag på framhjulen, men dålig idé på grus förstås.

Sladd brukar gå att provocera fram ganska lätt genom att man släpper och "blippar" på gaspedalen, gärna med sportläget på växelväljaren så den blir lite mer stingslig. Att hålla fullgas funkar dåligt för då stryps motorn istället. Ganska bra att ha lite känsla för att kunna sladda även med en AWD, då jag flera gånger upplevt att bilarna kan vilja skicka ut baken i vissa situationer (normal, lugn körning). Blev ganska paff första gångerna när jag var "ny" på att köra AWD och man trodde man var kung över väggrepp. Fast det kanske inte är så mycket antisladd i det, den griper i regel inte in förrän den tror du försöker parera och häva sladden, räcker med att börja räta upp ratten.
Vet jag inte om det är vad du menar med sportläge, men stänger du av (eller, ja, man kan inte stänga av den helt) ESP så blir den vääääldigt villig. Om än mycket kontrollerad. Sportläge tror jag de kallar det också, men då stryper den definitivt knappt gasen. Bara gasa och ratta så snurrar den fint.
Användarvisningsbild
av Derank
#1232293
sorry, menade inte sportläge utan stänga av ESP i sensus menyn såklart, tänkte lite fel där, jag kör däremot i sportläge då ESP är avstängt

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]