Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mumsmums
#1232119
Körde igår 25 mil i snörök och hann ikapp en V90. Pga snörröken och smal/krokig väg var det bara att lägga sig snällt bakom och åka med i ca 10 mil. Vid vissa tillfällen hann jag snabbt ikapp V90´n och fick bromsa in lite hårdare för att hålla avståndet. Tänkte inte så mycket på det förrän tredje gången, då inser jag att V90 faktiskt bromsar men att bromljusen inte syns. Det hade yrt upp snö på aktern som det ju gör mer eller mindre på bilar i snörök men att det helt blockerar bromljusen har jag aldrig sett på någon bil förut. Framför V90´n körde en XC70 och på den såg jag båda bakljus och bromsljus väldigt tydligt medan V90´s bakljus syntes betydligt sämre och framförallt, bromsljusen var helt osynliga. Inte premium ur säkerhetssynpunkt. Om den horisontella nedre delen av ljusarrangemanget hade innehållit bromljus hade det funkat eftersom den delen var mest synlig.

PS! Försökte ta lite bilder för att illustrera men kameran fokuserade på vattendropparna på min egen vindruta så bilderna blev utan bevisvärde :-(O)
Användarvisningsbild
av ersj
#1232139
Bromsljusen i snörök V90 vs V70 vet jag inget om men.... Jag tycker att mina bromljus tänder sig lite sent (sett när rutan är fuktig/isig när de tänder sig). Bromsar jag jämt lite försiktigt tänder det sig inte förän jag bromsar lite hårdare. Ska påpeka detta när bilen lämnas is på service senare. Tycker de är bättre de tänder sig så fort man petar på bromspedalen.
av AndS
#1232154
Är väl orsakat av att det är LED i bakljusen, dvs ingen värme som smälter bort snön. Samma sak som diskuterats i andra trådar att det kan frysa på även på framljusen. Och i kombination med att V90 också suger upp mera på bakrutan än vad V70 gör, har märkt det när man speciellt kör på grusvägar och det snabbt lägger sig ett lager.
Så det är orsaken till det du såg.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1232158
Svårt att få en bil som är perfekt på allt.
När det snöar får jag snö liggandes på bakrutan på min V60. Det fick jag inte på min V70.
S60n var inge bra när snön låg på bakrutan och man öppnade bakluckan..... men bakrutan grodde aldrig igen på S60n som det gör på alla kombibilar.
av Mumsmums
#1232197
Nystrom7 skrev:Hur är det ur säkerhetssynpunkt att sitta och försöka ta kort på framförvarande bils bromsljus då i vinterväglag :D
Har väntat på den :D . Och det är såklart inte rätt ur säkerhetssynpunkt. Jag gjorde det med mobilen så det var dessutom olagligt.
I övrigt är det såklart så att bilar drar upp snö som lägger sig på baken i mer eller mindre omfattning men jag har aldrig sett någon där bromsljusen helt försvinner. Men jag tolkar på de svar som skrivits här att ni inte tycker det är något större problem, och visst, 340-360 dagar (beroende på geografiskt läge) per år är det nog inget problem men den dag V90´n framför panikbromsar i snöyran så förlorar ju bakomvarande värdefulla sekunder innan man fattar vad som är på väg att hända. Just my saying...
av AndS
#1232198
PartyNordmann skrev:Har V90 LED i bakljusen då? Kom inte det med XC60 MY18?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, sedan finns det några lampor med det är väl då back/dimljusen.
Användarvisningsbild
av Dex
#1232310
Mumsmums skrev:
Nystrom7 skrev:Hur är det ur säkerhetssynpunkt att sitta och försöka ta kort på framförvarande bils bromsljus då i vinterväglag :D
Har väntat på den :D . Och det är såklart inte rätt ur säkerhetssynpunkt. Jag gjorde det med mobilen så det var dessutom olagligt.
I övrigt är det såklart så att bilar drar upp snö som lägger sig på baken i mer eller mindre omfattning men jag har aldrig sett någon där bromsljusen helt försvinner. Men jag tolkar på de svar som skrivits här att ni inte tycker det är något större problem, och visst, 340-360 dagar (beroende på geografiskt läge) per år är det nog inget problem men den dag V90´n framför panikbromsar i snöyran så förlorar ju bakomvarande värdefulla sekunder innan man fattar vad som är på väg att hända. Just my saying...
Bakomvarande bil bromsar ju själv om den har adaptiv farthållare på. :)
av Nystrom7
#1232354
Mumsmums skrev:
Nystrom7 skrev:Hur är det ur säkerhetssynpunkt att sitta och försöka ta kort på framförvarande bils bromsljus då i vinterväglag :D
Har väntat på den :D . Och det är såklart inte rätt ur säkerhetssynpunkt. Jag gjorde det med mobilen så det var dessutom olagligt.
I övrigt är det såklart så att bilar drar upp snö som lägger sig på baken i mer eller mindre omfattning men jag har aldrig sett någon där bromsljusen helt försvinner. Men jag tolkar på de svar som skrivits här att ni inte tycker det är något större problem, och visst, 340-360 dagar (beroende på geografiskt läge) per år är det nog inget problem men den dag V90´n framför panikbromsar i snöyran så förlorar ju bakomvarande värdefulla sekunder innan man fattar vad som är på väg att hända. Just my saying...
Kunde inte hålla mig :) Men visst du har en poäng, har inte tänkt på det med snö men det känns som V90 är extrem på att skita ner sig bak överlag.

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]

Köpråd

Tusen tack för alla svar och då l&arin[…]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]