Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234798
Tallberg skrev:Är inte denna funktionen standard om man får med elbaklucka i utrustningspaket alltså? Måste man köpa till en ytterligare funktion för att få sensorn för fotöppning?
Såhär säger Volvo om det:
Om bilen är utrustad med Keyless Entry är bakluckan även utrustad med en komfortfunktion för öppning och stängning. Den använder en sensor i den vänstra sidan av den bakre stötfångaren. När en fot rörs under den delen av bilen kommer bakluckan att öppnas. När bakluckan är öppen kan den stängas genom att röra foten under bilen på samma sätt.
#1234807
Dex skrev:Jag tog upp denna frågan i XC60 2018 tråden för jag hade problem med att få det till att fungera varje gång.
Fick tipset av någon i forumet att göra en spark under back sensorn på vänster sida om mitten.
Gör man sparken med foten max 1 sek så fungerar det perfekt varje gång.
ÅF visade en svepande rörelse under kofångaren men det fungerar inte varje gång.
Precis som det står i manualen. Att säljarna envisas med att veva och ha sig begriper jag inte.
#1235350
Sikta på andra backvarningssensorn från vänster räknat.
Man "sparkar" bara en gång, ingen svepande höger/vänster!
Man måste ta ett steg tillbaka efteråt, detta mäts/kontrolleras av backvarningssensorn.
Om man sparkar flera ggr på kort tid så tolkar bilen det att du vill stänga bakluckan istället.
#1235357
volvojesus skrev:Sikta på andra backvarningssensorn från vänster räknat.
Man "sparkar" bara en gång, ingen svepande höger/vänster!
Man måste ta ett steg tillbaka efteråt, detta mäts/kontrolleras av backvarningssensorn.
Om man sparkar flera ggr på kort tid så tolkar bilen det att du vill stänga bakluckan istället.
Och man kan alltid avbryta en sekvens (stängning eller öppning) medelst spark, handtag eller knapptryck. Alternativt att själv stå i vägen. Den kan vara lite burdus men den stannar i allafall.
#1235454
Läste att om man valt till tillbehöret difuser så sitter sensorn längre ut mot avgasröret. men kan minnas fel Djävligt irriterande att stå och kicka den i häcken utan res...
#1235977
spark under nämnda sensor funkar verkligen 100% :D
av Fall
#1236065
Har samma problem som TS.
Har aldrig sett det demonstreras på min bil, men har keyless-entry så det ska fungera.
Haft bilen en månad och säkert testat 50 ggr.

Något av ett I-landsproblem men väldigt irriterande.
Tittat på manualer och videor till förbanelse, men står där ändå och känner mig lätt förståndshandikappad.
*SPARK-BACK-NÄHE*
#1236088
Fall skrev:Har samma problem som TS.
Har aldrig sett det demonstreras på min bil, men har keyless-entry så det ska fungera.
Haft bilen en månad och säkert testat 50 ggr.

Något av ett I-landsproblem men väldigt irriterande.
Tittat på manualer och videor till förbanelse, men står där ändå och känner mig lätt förståndshandikappad.
*SPARK-BACK-NÄHE*
Testa om det fungerar för dig om du först låser upp bilen med fjärren. I så fall är det kopplat till en SW bugg som förekom sent i höstas. Då funkade inte sparksensorn om bilen stod parkerad och låst. Ska finnas fix på detta nu...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]