Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233621
Xanthopteryx skrev:
Racetwin2 skrev:Jag har eftermonterat car play.

I mitt fall har jag bara ett USB-uttag i mittfacket och det är inte ett vitt uttag men det fungerar ändå.

Dock har jag aldrig använt CarPlay då det är för omständigt IMO och att jag inte kan köra waze på stora skärmen. Kör med magnethållare på telefonen i stället då den sitter högre och get mig bättre översikt.
Funkar inte Waze där för Apple?
FÅnigt det var i så fall... Bara deras egen karta osm fungerar?
Ja tyvärr!

Apple car play är löjligt så länge det inte är en 100 % spegling av telefonen. Jag har Proclips vinklade ventilfäste och magnethållare. Då har jag allt lätt tillgängligt utan att behöva titta ned på bil-displayen. Nu har dessutom Spotify och Waze samarbetat så att du startar musiken direkt i waze eller vice versa. Bilarna kommer aldrig hinna ikapp telefonerna.
#1270216
Tydligen ska man i ios 12 kunna välja kartor från iphone även waze. Någon som provat?

Googles kartor ska funka nu men Waze en bit bort

Uppdateringen är gratis och laddas som vanligt ned via vår Iphones App Store. Notera att även vår Iphone måste använda IOS 12 för att vi ska kunna använda Google Maps via Carplay. Även Waze ska få stöd för Carplay, men den uppdateringen verkar dröja ett tag till.
#1270519
Picapica skrev: ons 19 sep 2018, 21:22 Jag är beta testare av Waze. Det fungerar i CarPlay med den senaste beta. Google Maps fungerar också
Går det att stänga av navigationsljudet i Waze som det går i Google Maps? Stör mig något ofantligt på att CarPlay skall envisas med att kapa radion/DAB så fort den skall instruera från appar. Detta löstes enkelt, men lite osmidigt genom att stänga av ljudet.

Någon som vet någon annan lösning vad gäller CarPlay och bilens egna media överlag? Jag vill t ex också undvika att CarPlay kapar telefonen då jag använder två och vill köra icke CarPlay-luren på blåtand...
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1270530
Frippefräs skrev:
Picapica skrev: ons 19 sep 2018, 21:22 Jag är beta testare av Waze. Det fungerar i CarPlay med den senaste beta. Google Maps fungerar också
Går det att stänga av navigationsljudet i Waze som det går i Google Maps? Stör mig något ofantligt på att CarPlay skall envisas med att kapa radion/DAB så fort den skall instruera från appar. Detta löstes enkelt, men lite osmidigt genom att stänga av ljudet.

Någon som vet någon annan lösning vad gäller CarPlay och bilens egna media överlag? Jag vill t ex också undvika att CarPlay kapar telefonen då jag använder två och vill köra icke CarPlay-luren på blåtand...
I waze med Android auto kan du välja på allt ljud, bara varningar eller allt ljud av.

Tapatalking with Samsung S8

#1270619
Maqqann skrev: fre 21 sep 2018, 16:31
Frippefräs skrev:
Picapica skrev: ons 19 sep 2018, 21:22 Jag är beta testare av Waze. Det fungerar i CarPlay med den senaste beta. Google Maps fungerar också
Går det att stänga av navigationsljudet i Waze som det går i Google Maps? Stör mig något ofantligt på att CarPlay skall envisas med att kapa radion/DAB så fort den skall instruera från appar. Detta löstes enkelt, men lite osmidigt genom att stänga av ljudet.

Någon som vet någon annan lösning vad gäller CarPlay och bilens egna media överlag? Jag vill t ex också undvika att CarPlay kapar telefonen då jag använder två och vill köra icke CarPlay-luren på blåtand...
I waze med Android auto kan du välja på allt ljud, bara varningar eller allt ljud av.

Tapatalking with Samsung S8
Good point, det ligger där direkt i appen ja. Finns även möjlighet att flytta ljudoutput så förhoppningsvis kan man behålla navigationsljudet helt i telefonen.

Framtidens lösning på dubbla telefoner-problematiken blir för övrigt en iPhone XS med eSIM så man får in alla samtal samma väg, 2 mailappar så man kan gömma jobbmailen på semestern :-D
#1270630
Xanthopteryx skrev: lör 22 sep 2018, 09:12 Behövs ingen iPhone XS. Samsung med flera har haft dubbla sim i åratal. Dessutom billigare telefoner. ;-)
Jag har svikit Apple 2-3 gånger och alltid gått tillbaka av flera men samma anledningar. Dels för att Androidlurar oftast har avsevärt kortare livstid än Apples. Varför oroa sig för att inte få viktiga mjukvaruuppdateringar. Övriga anledningar orkar jag inte ens gå in på.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]