Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232568
Robbi skrev:Hur är det tänkt att fungera? Är det endast med värmaren eller också när man kör. Är det kopplat till värmning av bakruta och sidospeglar? Jag har ärligt talat inte tänkt på detta.
Skall sköta sig själv. När motorn är igång (eller tändningen?).
#1232848
Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
#1232857
PaNi skrev:Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
Japp det är värmeslingor. Hrmar såndanna på v70 o noterade igår att de värmer när bränslevärmaren är på. Så ingen frost någonstans på rutan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1232867
Jensi skrev:
PaNi skrev:Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
Japp det är värmeslingor. Hrmar såndanna på v70 o noterade igår att de värmer när bränslevärmaren är på. Så ingen frost någonstans på rutan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Bra info! Tack! Borde vara samma här.
#1232868
PaNi skrev:Dum fråga kanske, men sitter det elslingor framför kameran som ska tina isen? Bågarna har jag sett, men dessa trodde jag var referensmarkörer för kameran så den kan kalibrera sig. Menar ni att det är elslingor?

För övrigt har jag också noterat att när dieselvärmaren värmt upp bilen och tinat rutan så är det fortfarande frost framför kamera och laser.
Har du en V90 har du ingen laser =) Bara kamera och radar i rutan, och regnsensor.
Dubbelkolla med att starta bilen och se om det tinar av sig. Annars felanmäl.
Min verkstad hade fått in två stycken med detta fel. Båda med trasiga slingor i rutan.
#1232902
DejanXC60 skrev:Jag kör en S90 och har samma problem att det inte tinar av sig, får tom info att radar o kamera är ur funtion
Bar å lämn in. Dokumentera innan om du vill ha hängslen och livrem.
Fota.
Starta med frostig ruta.
Fota efter 5 minuter.

Skickade detta, plus en tiominutersbild, till meken så såg han ju direkt att det inte fungerade (vilket jag misstänkte, men bra att ha bildbevis tycker jag).
#1232955
Bilen ska in nästa vecka så då ska jag passa på att ta med detta också. Men när ska värmeslingan vara aktiv? Är det när dieselvärmaren går, när defroster fram är på, eller har den sin egen logik för när den ska aktiveras? I mitt fall har jag inte haft problem med att någon funktion fallit bort, har bara noterat att efter att dieselvärmaren gått ett tag så rutan i övrigt är isfri är det fortfarande is framför kameran.
#1232974
PaNi skrev:Bilen ska in nästa vecka så då ska jag passa på att ta med detta också. Men när ska värmeslingan vara aktiv? Är det när dieselvärmaren går, när defroster fram är på, eller har den sin egen logik för när den ska aktiveras? I mitt fall har jag inte haft problem med att någon funktion fallit bort, har bara noterat att efter att dieselvärmaren gått ett tag så rutan i övrigt är isfri är det fortfarande is framför kameran.
Vad en innan här sade så på dennes V70 så går den när värmaren går.
Testa, om du kan, när den är isig att starta och vänta. Inom några minuter borde du se när något händer. På pappas V70 tog det 4,5 minut innan det var HELT isfritt framför kameran, med ouppvärmd bil i -8 grader och ganska tjockt lager på rutan. Han såg att saker hände efter 3 minuter.
Ett tips är att förvarna verkstaden om detta så de avsätter tid för att undersöka.
Så det verkar som att den borde gå när värmaren går. Definitivt när motorn är startad. Du kan inte påverka den.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]