Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233237
DejanXC60 skrev:Jag kör en S90 och har samma problem att det inte tinar av sig, får tom info att radar o kamera är ur funtion
Så hade jag med det i går, trots att värmaren hade gått och jag startade bilen ca 15 minuter efter tiden gått ut.
#1237536
Är det någon som har koll på om man måste starta defrostern fram för att värmeslingorna skall fungera?
Fjärrstartade bilen idag, 15 minuter senare syntes inte en tillstymmelse till att snön framför kameraenheten börjat smälta.
#1237539
uniformerad skrev:Är det någon som har koll på om man måste starta defrostern fram för att värmeslingorna skall fungera?
Fjärrstartade bilen idag, 15 minuter senare syntes inte en tillstymmelse till att snön framför kameraenheten börjat smälta.
Baserat på V70 (pappas, 2016) så: Nej.
Han startade bilen och den tinade nästan direkt.
Baserat på logik så: Nej. Det kan ju behövas trots att rutan i övrigt ser bra ut (just för att det är sämre luftcirkulation där oppe). Imma kan ju även forekomma, exempelvis på insidan.

Sedan vet jag ju inte om fjärrstart just skall få det att fungera! Men testa att starta vanligt någon gång och vänta. Du borde se resultat inom några minuter. Annars: Felanmäl till verkstad direkt.
#1237551
Xanthopteryx skrev:
uniformerad skrev:Är det någon som har koll på om man måste starta defrostern fram för att värmeslingorna skall fungera?
Fjärrstartade bilen idag, 15 minuter senare syntes inte en tillstymmelse till att snön framför kameraenheten börjat smälta.
Baserat på V70 (pappas, 2016) så: Nej.
Han startade bilen och den tinade nästan direkt.
Baserat på logik så: Nej. Det kan ju behövas trots att rutan i övrigt ser bra ut (just för att det är sämre luftcirkulation där oppe). Imma kan ju även forekomma, exempelvis på insidan.

Sedan vet jag ju inte om fjärrstart just skall få det att fungera! Men testa att starta vanligt någon gång och vänta. Du borde se resultat inom några minuter. Annars: Felanmäl till verkstad direkt.
Startade bilen normalt, efter 20 minuter var hela vindrutan snöfri. Får hoppas på lite mer snö och kyla så att jag kan prova igen, utan att ha defrostern fram på.
#1237553
Ja, framförallt frost. Det räcker ju med att det är en tunn hinna. Du borde se det tina inom max ett par minuter även vid -5 grader eller så. Pappas bil tog det kring 3 minuter innan det syntes tydligt. -8 grader, ouppvärmd bil och Tjock isfrost på rutan. Vid 4 minuter var det helt tinat och hade även börjat torka kring värmetrådarna.
#1237555
Xanthopteryx skrev:Ja, framförallt frost. Det räcker ju med att det är en tunn hinna. Du borde se det tina inom max ett par minuter även vid -5 grader eller så. Pappas bil tog det kring 3 minuter innan det syntes tydligt. -8 grader, ouppvärmd bil och Tjock isfrost på rutan. Vid 4 minuter var det helt tinat och hade även börjat torka kring värmetrådarna.
Ont om frost just nu, får hoppas på lite sådant i påsk när man besöker Arvidsjaur. :shock:
#1237560
Bor du i sverige borde det inte vara några större problem under lördag natt och morgon.
Bort med snön på rutan. I värsta fall spraya lite med en blomspruta så du får lite på rutan.
Natten till lördag kan bli från några minusgrader längst ner i sydspetsen till åtskilliga minusgrader bara fem-tiotalet mil norröver. Natten till söndag ser ut att bli än värre (förutom allra längst i syd) där till och med stockholm kan få 10-12 minusgrader.
#1237564
Men så dumt kanske det är. Tänkte på att sidospeglarna inte frostade av på v70 om inte bakrutevärmen var på.

Hämtade våran v90 idag så får se hur avfrostningen funkar i morgon.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1237818
För mig så funkar slingorna men det blir så mycket kondens innanför rutan ( inne i radarhuset) så det rann vatten ur huset...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]