Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EssDee
#1231429
Jag undrar hur ni upplever er Spotifyapp i Sensus. Min tar alltid lång tid att starta upp, har jag tur tar den bara 20 sekunder innan den spelar upp någon musik. Ofta tar det längre tid, över minuten. När den väl är igång och jag byter till annan ljudkälla (radio, USB, TuneIn) och sedan växlar tillbaka till Spotify behöver jag vänta lika länge igen. Vid ett tillfälle så avinstallerade jag Spotify och la till den igen, då gick det bra att byta tillbaka från radio till Spotify och ljudet kom direkt. Dock så fick jag ett annat problem, varje jag gick från Spotify till radio så hördes radion en sekund sedan pausades ljudet och jag var tvungen att starta det manuellt genom att trycka på volumeratten.
Gjorde service för två veckor sedan med total mjukvaruuppdatering. Då fick jag tillbaka problemet att Spotify laddar minst 20 sekunder när jag går från annan ljudkälla till Spotify. Testat att avinstallera alla appar och sedan lagt in Spotify men det hjälpte inte.
Jag har testat att ändra ljudkvalité i Spotifys inställningar med det gör ingen skillnad.
TuneIn tar också lång tid att starta men använder den väldigt sällan, pga den långa väntan.

Hur fungerar Spotify i Sensus för er? Har ni också lång väntan varje gång?
/EssDee
av filippb
#1231435
Spotify tar lite tid att ladda eftersom den behöver kommunicera med Volvos och Spotify servrar för att hämta spellistor etc. Skulle nog gissa på att min tar ungefär lika länge att ladda, 15-20 sekunder. Byter man till annan ljudkälla och sedan tillbaka så får man börja om.

Lite förvånad att höra att du har fått Spotify att starta direkt, det har jag aldrig lyckats med själv. I början när jag precis fått bilen hösterä 2016 tog det dessutom mycket längre att ladda appen, uppemot 1 minut i vissa fall men det har blivit bättre med uppdateringar som släpptes sedan dess.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1231441
Har også hatt bilen siden 2016, så synes den er veldig rask nå. Altså 15-30 sekunder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av grillchips
#1231448
Fascinerande ändå vad lätt man kan anpassa sig. Hade Spotify (eller något program för den delen) tagit så lång tid att öppna på någon av mina datorer, telefoner, surfplattor, tv, you name it, hade blivit vansinnig.
av Xanthopteryx
#1231450
grillchips skrev:Fascinerande ändå vad lätt man kan anpassa sig. Hade Spotify (eller något program för den delen) tagit så lång tid att öppna på någon av mina datorer, telefoner, surfplattor, tv, you name it, hade blivit vansinnig.
En gång i tiden satt man och glodde på svartvit TV. Grynig och pluttig bild.
Sedan kom färg-TV. Det blev större och större.
SåÅ kom digital-TV. Det blev ännu större och bättre kvalitet och HD och UltraHD och MegaHD och SUperdelyxeHD och GudvadlöjligtmyceketHD. Man ser varenda pormask. Och samtidigt tittade man på 150pxl-video, i grynig kvalitet på datorn.
Sedan kom det värre och värre och bättre och bättre och större och större.
...och så kom mobiltelefonerna och det blev 150pxl-video, grynig och laggig.
Sedan kom surfplattorna och det blev värre och värre och större och större.
Folk klagade på stora telefoner när de blev 'intelligenta'.
Sedan blev telefonerna större och större och värre och värre och är snart större än surfplattorna.
Nu kommer det media i bilar.
150pxl-video, sega starter, långsam hantering, hack och hopp. Sedan växer skärmarna, sedan växer kraften, sedan blir det större och större och högre och högre kvalitet.
Sedan kommer..
Ja, vad? Typ google glasses? Med 150pxl-video, grynig och hackig.
Sedan blir det.....
Användarvisningsbild
av grillchips
#1231455
Ja? Vad är din poäng? ;)
av Xanthopteryx
#1231460
grillchips skrev:Ja? Vad är din poäng? ;)
Att vi hela tiden anpassar oss.
Från 40-tum på TV med DVD till uttepluttig film o kass kvalitet på mobil, och små vidare.
Som med spotifyladdningen.
Det gå liksom runt.
Seg dator, snabb dator, segt internet hemma, snabbt internet hemma, seg telefon, snabb telefon, segt mobilt internet, snabbt internet, seg bil, snabb bil,.
2 Mbps hemma. Guuuud vad segt!
WAP i telefonen. Fan vad coolt!
Användarvisningsbild
av grillchips
#1231462
Självklart.
Har jag för höga förväntningar av en ipad-liknande modell i en bil, att den ska klara att boota upp Spotify innan jag kört ut ur mitt garage? Kommer ju bli att jag får starta bilen, låta den stå en stund och sen köra iväg. I-landsproblem förstås men uppåt minuten hade jag ruttnat på och bara blåtandat från min egna lur.
av AndS
#1231492
Blev nyfiken då jag inte uppfattar den som så seg.
Testade att skifta några gånger mellan radio-Spotify, tar nästan exakt 10 sekunder från att man väljer Spotify tills att musiken är igång. Sedan har jag inte kollat hur det fungerar om man har "offline"-lysning" aktiverad och om bilens Spotify också laddar ned musik och hur det påverkar.
Kan uppstartstiden också påverkas beroende av vilken ljudkvalite man valt, det tar t.ex. längre tid att buffra/cacha tillräckligt med data för högsta nivå än om man har den lägsta? Testa att byta kvalitetsnivå för att se om det skiljer.
Kan ev. vara beroende av vilken mobiloperatör man har och mottagning där man bor (befinner sig), bara en gissning men utifrån att mobilnätet är inblandat.
Men några mera eller mindre kvalificerande gissningar om vad som kan påverka och fakta att det kan ta 10 sekunder.
Reagerar inte på att det tar lite tid, men noterar att många verkar stressade vilket inte är bra i trafiken :wink:
av EssDee
#1231496
AndS skrev:Blev nyfiken då jag inte uppfattar den som så seg.
Testade att skifta några gånger mellan radio-Spotify, tar nästan exakt 10 sekunder från att man väljer Spotify tills att musiken är igång. Sedan har jag inte kollat hur det fungerar om man har "offline"-lysning" aktiverad och om bilens Spotify också laddar ned musik och hur det påverkar.
Kan uppstartstiden också påverkas beroende av vilken ljudkvalite man valt, det tar t.ex. längre tid att buffra/cacha tillräckligt med data för högsta nivå än om man har den lägsta? Testa att byta kvalitetsnivå för att se om det skiljer.
Kan ev. vara beroende av vilken mobiloperatör man har och mottagning där man bor (befinner sig), bara en gissning men utifrån att mobilnätet är inblandat.
Men några mera eller mindre kvalificerande gissningar om vad som kan påverka och fakta att det kan ta 10 sekunder.
Reagerar inte på att det tar lite tid, men noterar att många verkar stressade vilket inte är bra i trafiken :wink:
Aktivera "offline-lyssning"... Var kan man aktivera det i Sensus?
Angående ljudkvalité i Spotify så har jag redan testat olika (vilket jag skrev i första inlägget) men det gör ingen skillnad.
Jag har testat att köra via bilens inbyggda mobilmottagare (Telenor), via utdelat från min mobil (Telia) eller via WiFi från mitt hus (1 Gb/s, ja jag vet att jag inte kommer upp i den hastigheten trådlöst). Ingen skillnad.
Jag kan köra 1 km innan ljudet kommer ibland och det hinner jag inte på 10 sek.
grillchips skrev:Självklart.
Har jag för höga förväntningar av en ipad-liknande modell i en bil, att den ska klara att boota upp Spotify innan jag kört ut ur mitt garage? Kommer ju bli att jag får starta bilen, låta den stå en stund och sen köra iväg. I-landsproblem förstås men uppåt minuten hade jag ruttnat på och bara blåtandat från min egna lur.
Tycker också att det borde fungera bättre än hur Spotify fungerar i min bil. Bara för man implementerar nya funktioner måste de inte vara kasst ett tag för att sedan bli bättre.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]