Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vardelos
#1230809
Bilen står i parkeringshuset hemma och jag är i Tyskland på tjänteresa hela veckan.
Fick kl 17 sms och notis om att larmet gått på bilen, så jag ringer tjejen som kollar bilen och kan inte se någonting, dock så vet jag av erfarenhet att hon kollar lika bra som en blind 90-åring.
Så det skulle mycket väl kunna vart någon som kanske backa in i mig, eller kanske dörruppslag?

Hur känsligt är larmet? Kan den larma för dörruppslag eller parkeringsskador? Eller är det mer troligt att det är den visuella sensorn som ballat ur pga skuggkastning eller något?

Surt att jag måste vänta tills fre kväll innan jag kan inspektera.
av Xanthopteryx
#1230818
Vardelos skrev:Bilen står i parkeringshuset hemma och jag är i Tyskland på tjänteresa hela veckan.
Fick kl 17 sms och notis om att larmet gått på bilen, så jag ringer tjejen som kollar bilen och kan inte se någonting, dock så vet jag av erfarenhet att hon kollar lika bra som en blind 90-åring.
Så det skulle mycket väl kunna vart någon som kanske backa in i mig, eller kanske dörruppslag?

Hur känsligt är larmet? Kan den larma för dörruppslag eller parkeringsskador? Eller är det mer troligt att det är den visuella sensorn som ballat ur pga skuggkastning eller något?

Surt att jag måste vänta tills fre kväll innan jag kan inspektera.
Om solen kunnat skina in an man tänka sig att rörelsesensorn reagerat. Du kan få stora luftrörelser (kovektion) vid stark sol såhär års då det samtidigt är kallt i luften.
Finns vad jag vet ingen visuell sensor utan det är en rörelsedetektor som troligen går på värmestråling.
av pumpnasare
#1230916
Min larmade en gång när jag fjärrstartade motorn,troligen för att fläkten drog igång för fyllt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Vardelos
#1230937
pumpnasare skrev:Min larmade en gång när jag fjärrstartade motorn,troligen för att fläkten drog igång för fyllt.
Jag har läst om detta, volvo skriver det även på sin hemsida att detta kan hända.

Jag satt och fipplade lite med inställningar på timers i VOC appen i helgen. Appen sa att den inte fått över inställningarna men senare när jag kom ut till bilen så hade dom visst förts över, och när jag igen kolla telefonen så sa den 0st timers.

Så det kan vara så att det ligger en timer, men troligtvis inte då jag raderat i bilen (tror jag)

Det märker jag om jag får ett larm idag oxå runt 17 tiden.
av plamek
#1231106
Fick också ett (falsk)larm för ett tag sedan, "baklucka olåst". Meddelande kom i appen och någon ringde upp från Volvo samtidigt. Givetvis var man bortrest på jobb en vecka så det var klump i magen tills man kom hem. Inget syntes på bilen dock som tur var.
av Betrieb
#1231519
Hej! Har haft samma upplevelse ett flertal gånger. Oftast när jag har varit bortrest och bilen stått hemma. VOC ringer och säger att larmet gått. I början skickade jag dit grannar och alla jag kunde hitta, men då det aldrig var så mycket som en fågellort på bilen förstod jag att systemet är helt bananas. Får titt som tätt meddelanden om att bilen är olåst också eller att någon dörr är öppen. Du är alltså inte ensam, så att du vet. Jag bor i hus och bilen står skyddad, så detta är definitivt mjukvaruproblem.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]