Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1230745
Vid ett par tillfällen nu så har dörrarna till baksätet inte gått att öppna vid kall väderlek. Framdörrarna och bakluckan går bra att öppna. Det är inte dörrlisterna som fryser fast utan det är något i själva låsmekanismen som inte rör sig så att dörren inte låser upp sig. Ska tillägga att jag bor på västkusten där vi har väldigt fuktigt väder och bara minusgrader ibland under vintern.

Någon mer som har varit med om detta?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1230768
Jag har ofta problem med detta. Imorse tog det mig 15 minuter att lyckas stänga höger bakdörr igen efter att min fru trots mina protester öppnat dörren. Just höger bakdörr är nämligen mitt största problem. Nu på eftermiddagen går vänster bakdörr bara att öppna inifrån. Handtaget är helt dött på utsidan. Jag har försökt till och från med låsolja men jag lyckas inte rå på detta. Har till och med provat att värma och torka med hårtork vid något desperat tillfälle. Utöver det har jag problem med fastfrusna dörrlister, men när det gäller dem vet jag mer om hur man förebygger. Torka rent och torrt + smörja. Jag sa just det till frugan, att jag inte orkar lämna in bilen enbart för detta, men nu börjar det bli ett problem i vardagen, så jag kanske måste.
Hoppas att någon här har bra tips.
av Jensi
#1230773
Säg inte att de är så på denna bilmodell också. Så less på det på v70. Dock löste det problemet med nytt lås på ena dörren. Trodde i min enfald att Volvo hade lärt sig att det är kallt några månader om året och från tidigare bilar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av Xanthopteryx
#1230777
Jag har inte drabbats (ännu?) men skulle utan tvekan se till att de åtgärdar det. Antingen nu eller snacka med de om att det tas vid nästa service. Fördelen nu är ju dock att det är lättare att kolla när det är kallt...
Användarvisningsbild
av Dex
#1230829
POLVO skrev:Hej,

Samma på nya Xc90. köpte silicone list stift som löste problemet.
Du har nog helt rätt.
Kanske nytvättad bil sen ut i -15 grader eller snö som smält ,kan inte bli något annat.
Finns det något bilmärke som inte dörrarna kan frysa på? :lol:
av Siqqe
#1230864
Min vänster bak (XC90 -2016) har låsmekanismen inne i dörren på något sätt hakat upp sig. Samma visa varje gång det är minusgrader.
Något silikonstift hjälper inte då det inte går att komma åt utan att riva dörren.
av Djungelbrand
#1230894
Har samma problem på min. Det är inte listerna som fryser fast utan hela dörren, det är en massa frost på inne på "dörrkarmen" mellan de inre och yttre listerna. Några gånger har det vart helt jävla omöjligt att komma in i bilen. Sen att bränslevärmaren inte startar ibland på för kasst batteri gör ju inte saken bättre, bor också på västkusten..
Användarvisningsbild
av na96gen
#1230896
Samma för mig, båda bakdörrarna. En gången skulle jag åka ganska lång tid och hade bråttom så 5-56 fick lösa det akut.
Vet inte om det var det bästa men det verkar som låsningen inne i dörren inte har rätt smörjning. Lite pinsamt att min V90 och de senaste V70 haft liknande problem men vår Megane som används på liknade sätt och alltid sår ute aldrig har dessa problem...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]