Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1233982
Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
av JimmyK
#1233989
Jacobsson skrev:Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
Efter byte av lås på min så fungerar bakdörrarna igen. Det jag gjorde innnan de bytte låsen var att jag fick värma låskistan med hårtork då fungerade det resten av den dagen men efter en natt i kylan var det tillbaka igen och samma procedur igen. Inte ok för en bil för 800kkr
av Xanthopteryx
#1233990
JimmyK skrev:
Jacobsson skrev:Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
Efter byte av lås på min så fungerar bakdörrarna igen. Det jag gjorde innnan de bytte låsen var att jag fick värma låskistan med hårtork då fungerade det resten av den dagen men efter en natt i kylan var det tillbaka igen och samma procedur igen. Inte ok för en bil för 800kkr
SÅ länge de bytte låset utan knorr och kostnad för dig så må det väl vara hänt?
Alla bilar dras med krämpor och nya modeller är definitivt inget undantag. Det brukar ju ta typ tre år innan en bil är att betrakta som rätt städad.
Det viktiga anser jag är att saker åtgärdas utan knorr och på ett smidigt sätt.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1234031
Min vänstra bakdörr går fortfarande inte att öppna från utsidan, oavsett yttertemperatur, så något måste ha hänt i dörren. Kan detta gå på goodwill för de som inte längre har nybilsgaranti?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1234508
Xanthopteryx skrev:
JimmyK skrev:
Jacobsson skrev:Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
Efter byte av lås på min så fungerar bakdörrarna igen. Det jag gjorde innnan de bytte låsen var att jag fick värma låskistan med hårtork då fungerade det resten av den dagen men efter en natt i kylan var det tillbaka igen och samma procedur igen. Inte ok för en bil för 800kkr
SÅ länge de bytte låset utan knorr och kostnad för dig så må det väl vara hänt?
Alla bilar dras med krämpor och nya modeller är definitivt inget undantag. Det brukar ju ta typ tre år innan en bil är att betrakta som rätt städad.
Det viktiga anser jag är att saker åtgärdas utan knorr och på ett smidigt sätt.

Problemet är att detta inte är ett nytt problem. Exakt samma fanns på V70II. Från 2008 till 2016 utan att man lyckats fixa det. Underkänt enligt mig.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av Yup
#1234789
Tycker det är helt fantastiskt. Kommer ut till en bil som stått på värme via VOC i -4,5 grader 1 minut efter att den stängt av enligt klockan. Kan konstatera att samtliga dörrar är igenfrusna och inte går att öppna. Sliter upp förardörren så det knakar i alla lister och kliver in för att då konstatera att dörren inte går i lås. Med milt våld löser sig den situationen. Kör iväg men behöver öppna rutan efter 5-10 minuter för att konstatera att ingen ruta på bilen går att få ner då de är fastfrusna. Släppte efter ca 1 timmes körning på passagerarsidan. Jag är rätt frusen så det var inte 17 grader i bilen. -4,5 känns inte som någon arktisk kyla precis.
Användarvisningsbild
av gooose
#1234795
Volvo har haft detta "fenomen" med frusna dörrlås länge Känns som ett problem som kommit för att stanna
Redan V70 av årsmodell 97 fanns det en servicelösning för frusna dörrlås och har sedan dess följt nästan alla modeller
med undantag för V/S 40 åm96-04 som är skonade från detta fenomen att vatten blir is vid minusgrader :-O)
C70/S40/V50 åm 04-12 har haft några få bilar men övriga modeller är starkt representerade att inte klar kylan så bra

Om ni har möjlighet testa att blåsa med tryckluft in i dörrens låskista i nästan 1 minut vrid på blåsmunstycket så att ev vatten kan försvinna ( utföres givetvis med uppvärmt lås)
Spraya sedan med ett smörjande medel som INTE blir till fast form utan kvarstår som lättflytande gärna med krypande effekt oxo
Spraya uppåt i låskistan 10-20 sec och låt det rinna ner i dörren så förbättrar det något då vattnet inte lika lätt stannar kvar

Tänk på att det ni sprayar in i låset kommer att rinna ut i underkant av dörren och ner på tröskeln så ni inte får det på byxorna när ni kliver in/ut ur bilen


Volvo har dragits med det problemet i 20 år så en snabb lösning ser det rätt mörkt ut för ;-//
Värt ett försök iallafall för er med problem


//Goooose
av Xanthopteryx
#1234806
gooose skrev:Volvo har haft detta "fenomen" med frusna dörrlås länge Känns som ett problem som kommit för att stanna
Redan V70 av årsmodell 97 fanns det en servicelösning för frusna dörrlås och har sedan dess följt nästan alla modeller
med undantag för V/S 40 åm96-04 som är skonade från detta fenomen att vatten blir is vid minusgrader :-O)
C70/S40/V50 åm 04-12 har haft några få bilar men övriga modeller är starkt representerade att inte klar kylan så bra

Om ni har möjlighet testa att blåsa med tryckluft in i dörrens låskista i nästan 1 minut vrid på blåsmunstycket så att ev vatten kan försvinna ( utföres givetvis med uppvärmt lås)
Spraya sedan med ett smörjande medel som INTE blir till fast form utan kvarstår som lättflytande gärna med krypande effekt oxo
Spraya uppåt i låskistan 10-20 sec och låt det rinna ner i dörren så förbättrar det något då vattnet inte lika lätt stannar kvar

Tänk på att det ni sprayar in i låset kommer att rinna ut i underkant av dörren och ner på tröskeln så ni inte får det på byxorna när ni kliver in/ut ur bilen


Volvo har dragits med det problemet i 20 år så en snabb lösning ser det rätt mörkt ut för ;-//
Värt ett försök iallafall för er med problem


//Goooose
Eller så bara säger man åt verkstaden att lösa det. :-p
av Cokeisit
#1235013
Idag frös min högra bakdörr fast för andra gången. Det är inte listerna utan låset som inte släpper.

Fick stänga av barnspärren och be sonen klättra över bilbarnstolarna och testa inifrån, då gick det att öppna.

Har ni andra oxå barnspärr på vid problemet?

Riktigt dåligt dock, inget jag förväntat mig av en biltillverkare från Sverige. Kan lägga till att familjens franska bil fungerar i alla väder, det är premium för mig. Billig var den oxå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]