Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xayide
#1231198
För mig har det vart sammeten på översidan av dörren mot karossen som blivit blöt och sen frusit. Tog sllikonstift på den så har det fungerat hyfsat efter det.
Användarvisningsbild
av olsin
#1231929
Gorban skrev:Vid ett par tillfällen nu så har dörrarna till baksätet inte gått att öppna vid kall väderlek. Framdörrarna och bakluckan går bra att öppna. Det är inte dörrlisterna som fryser fast utan det är något i själva låsmekanismen som inte rör sig så att dörren inte låser upp sig. Ska tillägga att jag bor på västkusten där vi har väldigt fuktigt väder och bara minusgrader ibland under vintern.

Någon mer som har varit med om detta?
Har det problemet emellanåt på höger bakdörr. Den reagerar varken på ytter- eller innerhandtag. Har haft in den till Bilia och de skulle byta hela låsmekanismen, men de fick ingen leverans så de smorde upp låset och återkommer när de får låset.

Sonen, som sitter höger bak, har analyserat felet lite grann och kom fram till att när mamma (profil 2) har kört bilen så kan detta hända, men det löser sig när pappa (profil 1) kört bilen. Kan med andra ord vara ett mjukvarufel mellan profilerna och att det uppkommer när vissa förutsättningar är uppfyllda i profil 2.
av Gorban
#1231979
Intressant att så många har haft felet. Får väl kontakta Volvo och se om de kan titta på låset. Nu senast fick dottern krypa in genom bakluckan, över det fällda baksätet och sätta sig.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1233346
Samma här på min V90. Volvo har inte lyckats lösa detta under hela V70II:s livstid 2008-2016 och tydligen te heller nu på V90. Skandal. Min dörr fryser så illa attnär jag sedan skall stänga den så studsar den bara. Får låsa med låsknappen för att den skall hålla sig stängd......år 2018....
av FredrikG
#1233875
Har tyvärr exakt samma problem. Senast NU faktiskt. :shock: Har tidigare fungerat att hålla i bakdörren och låsa samtidigt, men nu fungerade inte det heller, så nu står bilen på uppfarten med bakdörren halvöppen... har inte haft detta problem på någon bil tidigare. Förstår inte hur Volvo av alla märken missar en sån här grej. Det är raka vägen in till verkstaden som gäller.
av Jacobsson
#1233982
Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
av JimmyK
#1233989
Jacobsson skrev:Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
Efter byte av lås på min så fungerar bakdörrarna igen. Det jag gjorde innnan de bytte låsen var att jag fick värma låskistan med hårtork då fungerade det resten av den dagen men efter en natt i kylan var det tillbaka igen och samma procedur igen. Inte ok för en bil för 800kkr
av Xanthopteryx
#1233990
JimmyK skrev:
Jacobsson skrev:Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
Efter byte av lås på min så fungerar bakdörrarna igen. Det jag gjorde innnan de bytte låsen var att jag fick värma låskistan med hårtork då fungerade det resten av den dagen men efter en natt i kylan var det tillbaka igen och samma procedur igen. Inte ok för en bil för 800kkr
SÅ länge de bytte låset utan knorr och kostnad för dig så må det väl vara hänt?
Alla bilar dras med krämpor och nya modeller är definitivt inget undantag. Det brukar ju ta typ tre år innan en bil är att betrakta som rätt städad.
Det viktiga anser jag är att saker åtgärdas utan knorr och på ett smidigt sätt.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1234031
Min vänstra bakdörr går fortfarande inte att öppna från utsidan, oavsett yttertemperatur, så något måste ha hänt i dörren. Kan detta gå på goodwill för de som inte längre har nybilsgaranti?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1234508
Xanthopteryx skrev:
JimmyK skrev:
Jacobsson skrev:Jag har vid två tillfällen haft det omvända problemet.
Jag kan öppna höger bak men när jag stänger låser sig inte dörren..
Stänger jag åker den ut igen tills man efter många försök lyckas få den att ”fastna”
Efter byte av lås på min så fungerar bakdörrarna igen. Det jag gjorde innnan de bytte låsen var att jag fick värma låskistan med hårtork då fungerade det resten av den dagen men efter en natt i kylan var det tillbaka igen och samma procedur igen. Inte ok för en bil för 800kkr
SÅ länge de bytte låset utan knorr och kostnad för dig så må det väl vara hänt?
Alla bilar dras med krämpor och nya modeller är definitivt inget undantag. Det brukar ju ta typ tre år innan en bil är att betrakta som rätt städad.
Det viktiga anser jag är att saker åtgärdas utan knorr och på ett smidigt sätt.

Problemet är att detta inte är ett nytt problem. Exakt samma fanns på V70II. Från 2008 till 2016 utan att man lyckats fixa det. Underkänt enligt mig.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37
Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]