Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
#1235152
Eller så bara säger man åt verkstaden att lösa det. :-p[/quote]

Inte lätt då Tillverkaren av din bil inte har tagit fram någon lösning ännu

Verkstaden gör säkerligen så gott dom kan med den info och mtr som Volvo delger dom

Till V70II kom det 3 st lösningar innan det kom en som funkade bra

Så 2 vintrar till kanske behövs innan... Vem vet min Kristallkula är trasig ;-//



//GOOOSe
av Xanthopteryx
#1235166
gooose skrev:Eller så bara säger man åt verkstaden att lösa det. :-p
Inte lätt då Tillverkaren av din bil inte har tagit fram någon lösning ännu

Verkstaden gör säkerligen så gott dom kan med den info och mtr som Volvo delger dom

Till V70II kom det 3 st lösningar innan det kom en som funkade bra

Så 2 vintrar till kanske behövs innan... Vem vet min Kristallkula är trasig ;-//



//GOOOSe[/quote]
Det viktiga är att påtala problemet och få det uppskrivet (e-posta och begär fix eller se till att få på papper att man begärt en fix). DÅ spelar det ingen roll om garantitiden går ut sedan när en lösning kommer. Börjar man kladda själv kan man sabba chansen att få det fixat.
av Petzzon
#1235488
Idag hände det igen! Båda bakdörrarna gick inte att öppna, och det är inte någon list som frusit, det är något i handtaget. Vad gör man med 2 små barn som skall till dagis och skola efter att ha försökt i typ 10 min. Man får låta barnen klättra in via framsätet, känns sådär premium.
av Xanthopteryx
#1235515
rale skrev:Detta låsfenomen är inte så konstigt då Klimat-tanterna (som ej kan läsa diagram) påverkar hela samhället som börjar tror på vintrar utan snö och kyla.

Här är ett annat exempel då SJ trodde att nu blir det ingen mera snö så vi behöver ej plogar längre:

https://www.svd.se/museitag-rojer-sno
SJ röjer inte snö. Det slutade de med 1988.
av Cokeisit
#1235558
Petzzon skrev:Idag hände det igen! Båda bakdörrarna gick inte att öppna, och det är inte någon list som frusit, det är något i handtaget. Vad gör man med 2 små barn som skall till dagis och skola efter att ha försökt i typ 10 min. Man får låta barnen klättra in via framsätet, känns sådär premium.
Samma sak för mig idag igen, jag kunde dock öppna bakdörren via handtaget på insidan. Därefter fungerar det som det ska när man kommer till dagis och ska ta ut barnen.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1235563
Hämtade just min bil från verkstaden där de åtgärdat detta. Det hade kommit in vatten i och runt dörrlåsen på båda bakförrarna, vilket orsakat att en vajer släppt från sitt fäste i den ena dörren. Fönsterlisterna tätade och dörrlåsen rengjordes och fettades in. Dessutom byttes en sidoruta, oklart varför. Härligt att kunna släppa in barnen den vanliga vägen igen. Får se hur länge det håller:)
av dovis
#1235567
gooose skrev:Volvo har haft detta "fenomen" med frusna dörrlås länge Känns som ett problem som kommit för att stanna
Redan V70 av årsmodell 97 fanns det en servicelösning för frusna dörrlås och har sedan dess följt nästan alla modeller
med undantag för V/S 40 åm96-04 som är skonade från detta fenomen att vatten blir is vid minusgrader :-O)
C70/S40/V50 åm 04-12 har haft några få bilar men övriga modeller är starkt representerade att inte klar kylan så bra

Om ni har möjlighet testa att blåsa med tryckluft in i dörrens låskista i nästan 1 minut vrid på blåsmunstycket så att ev vatten kan försvinna ( utföres givetvis med uppvärmt lås)
Spraya sedan med ett smörjande medel som INTE blir till fast form utan kvarstår som lättflytande gärna med krypande effekt oxo
Spraya uppåt i låskistan 10-20 sec och låt det rinna ner i dörren så förbättrar det något då vattnet inte lika lätt stannar kvar

Tänk på att det ni sprayar in i låset kommer att rinna ut i underkant av dörren och ner på tröskeln så ni inte får det på byxorna när ni kliver in/ut ur bilen


Volvo har dragits med det problemet i 20 år så en snabb lösning ser det rätt mörkt ut för ;-//
Värt ett försök iallafall för er med problem


//Goooose
Funkar kanon! Jag tog först 5-56, sprayade ganska mycket, monitonerade låskolven med en mejsel när man samtidigt håller i dörrhandtaget på insidan i maxläget som öppet. Sen tryckluft. Sen in med mer 5-56 följt av motionering av kolv fäljt av tryckluft. Totalt 4 gånger gjorde jag den proceduren. Sen tog jag ganska mycket sprayfett och sist trycket jag i litiumfett. Det behöver stå lite varmt för att det ska funka ordentligt. Nu låser dörren alltid. Innan räckte det med att det gick ner i temperatur så vägrade låset att "haka" fast. Har en XC60 -12, hade en -09 förut med exakt samma problem men jag rekommenderar detta varmt. Funkat i en månad nu.
Användarvisningsbild
av Speedwest
#1236004
Samma problem här, V90 -17. Bakdörrarna som fryser om vartannat. Pinsamt att låta ungarna klättra och hålla i dörrarna vid körning. Blir nog ingen Volvo nästa gång. Har redan varit inne på verkstan för diverse småfel..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 37
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]