Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
#1567536
Xanthopteryx skrev: tis 16 jan 2024, 17:43 Ghaaa, blir tokig på Facebook. Har inaktiverat mitt konto där sedan länge för man blir ju bara störd när man försöker läsa eller förstå sig på.
Kan inte be hela gruppen att komma hit i stället? =)
njae, facebook och facebook men själva "instruktionen" är dock https://www.vibilagare.se/test/langtest ... a-4-000-kr
Användarvisningsbild
av bem
#1567571
Min vänster bakdörr går inte öppna längre. Blev så när kölden slog till. Har bilen ute jämt. Första gången det hänt. V90 MY22.
Vänster backspegel fäller inte ut sig heller sen kölden satte in, händer titt som tätt backspegel fryser fast.
Fick ladda startbattteriet idag också för jag kört så lite på senare tid att startbatteriet för dåligt laddat. Koppla in batteriladdaren mot laddpunktern under motorhuven (står konstigt nog inte i handboken var laddpunkterna är, men jag kolla i andra Volvo manualer så hitta jag rätt). Märkte det på att bensinvärmaren inte velat starta mer än en gång om dan, sen har det nog varit för lite laddning kvar i battteriet för en start till senare under dagen. Att startbatteriet laddas så länge hybridbatteriet laddas har inte räckt till.
av Axii
#1567599
bem skrev: tis 16 jan 2024, 22:02 Min vänster bakdörr går inte öppna längre. Blev så när kölden slog till. Har bilen ute jämt. Första gången det hänt. V90 MY22.
Vänster backspegel fäller inte ut sig heller sen kölden satte in, händer titt som tätt backspegel fryser fast.
Fick ladda startbattteriet idag också för jag kört så lite på senare tid att startbatteriet för dåligt laddat. Koppla in batteriladdaren mot laddpunktern under motorhuven (står konstigt nog inte i handboken var laddpunkterna är, men jag kolla i andra Volvo manualer så hitta jag rätt). Märkte det på att bensinvärmaren inte velat starta mer än en gång om dan, sen har det nog varit för lite laddning kvar i battteriet för en start till senare under dagen. Att startbatteriet laddas så länge hybridbatteriet laddas har inte räckt till.

Samma för mig igår med höger bakdörr som inte ville låsa upp trots att jag bytt alla låskistor runtom förra vintern på min V60-19.
Men antar att inga låskistor går säkra när gradantalet går neråt -15 och mer. Lite märkligt kan man ju tycka men thats life antar jag... :-/
av least
#1567610
Peckham skrev:Volvo tog mina bakdörrar på Selekt, fantastiskt bra måste jag säga! Slutet gott, allting gott!
Toppen!
Och nu vet du att det inte är kört i förväg! :-)
Användarvisningsbild
av Camel
#1567612
Låskistorna i båda bakdörrarna byttes på Select förra året på vår S90. Nu i vinter har det fungerat utan problem. Som kallast hittills där vi bor har det varit -21 grader. Förutom att byta låskistorna så lade man till en ganska stor gummitätning.
Användarvisningsbild
av Camel
#1567678
least skrev:Har någon en bild på denna gummituta?
Tyvärr inte. Men det är ett slags gummihölje som delvis träddes över låskistan och som ska skydda mot vatten och kondens att tränga in i låskistan och frysa. Nyare bilar har detta gummihölje från fabrik enligt min PST. För att eftermontera detta hölje måste låskistan monteras bort. Jag fick nya låskistor och gummihöljen inmonterade.
Användarvisningsbild
av bem
#1567690
Jag blir lite nyfiken om låskisteproblemet är ett problem som blev vanligt först när SPA-plattformsbilarna kom (V/S 60/90, XC-serien)? Eller var det vanligt eller åtminstone förekom på tidigare plattformar också?
Jag har aldrig haft problem på vintern oavsett temperatur med att öppna någon dörr på någon Volvo jag ägt sen 1979, utom på min nuvarande V90 MY22.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]