Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
#1230934
Samma på min XC90. Först gjordes en åtgärd som finns för att minska vatteninträgningen i dörren, Detta hjälpte inte. Då byttes båda låskistorna på båda bakdörrarna och efter detta har det fungerat. Gjordes för 2 veckorsen och har varit kallt ett antal gånger efter detta och även automattvättat så det verkar fungera.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1231134
Svängde förbi en biliaverkstad och frågade om detta. De hade haft ett antal 90-bilar med samma problem. De blåser då torrt med tryckluft, säkrar att någon list och någon vajer inne i dörren sitter som den ska, och i sista hand byter de låset. Låsen är dock restnoterade nu. Tidigare hade tydligen Volvo en lösning till 70-bilarna med en ”strumpa” som skyddade låsmekanismen från vatten, men till 90-bilarna finns ingen sådan lösning än. Deras enda tips till mig var att låta bilen tina och torka i varmgarage. Verkstadstid hade de om 1 månad. Då är ju vintern slut...
Användarvisningsbild
av Dex
#1231160
Siqqe skrev:Min vänster bak (XC90 -2016) har låsmekanismen inne i dörren på något sätt hakat upp sig. Samma visa varje gång det är minusgrader.
Något silikonstift hjälper inte då det inte går att komma åt utan att riva dörren.
Jag tror att låsen är dåligt smorda från fabrik vid leverans.(säkert inte en droppe fett)
Hade de smörjt upp dem hade nog de flesta fungerat tror jag.
Leverantören sparar ju pengar där. :)
Tror problemet är på de flesta nya bilarna oavsett bilmärke.
Men visst tråkigt problem är det.
av Jensi
#1231169
Sleeper skrev:Svängde förbi en biliaverkstad och frågade om detta. De hade haft ett antal 90-bilar med samma problem. De blåser då torrt med tryckluft, säkrar att någon list och någon vajer inne i dörren sitter som den ska, och i sista hand byter de låset. Låsen är dock restnoterade nu. Tidigare hade tydligen Volvo en lösning till 70-bilarna med en ”strumpa” som skyddade låsmekanismen från vatten, men till 90-bilarna finns ingen sådan lösning än. Deras enda tips till mig var att låta bilen tina och torka i varmgarage. Verkstadstid hade de om 1 månad. Då är ju vintern slut...
Jag bytte ett lås till v70 o det är som ett plasthölje runt låset. De bytte hela låset då den inte finns separat. Konstigt som sagt att de inte lärde sig av det.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av xayide
#1231198
För mig har det vart sammeten på översidan av dörren mot karossen som blivit blöt och sen frusit. Tog sllikonstift på den så har det fungerat hyfsat efter det.
Användarvisningsbild
av olsin
#1231929
Gorban skrev:Vid ett par tillfällen nu så har dörrarna till baksätet inte gått att öppna vid kall väderlek. Framdörrarna och bakluckan går bra att öppna. Det är inte dörrlisterna som fryser fast utan det är något i själva låsmekanismen som inte rör sig så att dörren inte låser upp sig. Ska tillägga att jag bor på västkusten där vi har väldigt fuktigt väder och bara minusgrader ibland under vintern.

Någon mer som har varit med om detta?
Har det problemet emellanåt på höger bakdörr. Den reagerar varken på ytter- eller innerhandtag. Har haft in den till Bilia och de skulle byta hela låsmekanismen, men de fick ingen leverans så de smorde upp låset och återkommer när de får låset.

Sonen, som sitter höger bak, har analyserat felet lite grann och kom fram till att när mamma (profil 2) har kört bilen så kan detta hända, men det löser sig när pappa (profil 1) kört bilen. Kan med andra ord vara ett mjukvarufel mellan profilerna och att det uppkommer när vissa förutsättningar är uppfyllda i profil 2.
av Gorban
#1231979
Intressant att så många har haft felet. Får väl kontakta Volvo och se om de kan titta på låset. Nu senast fick dottern krypa in genom bakluckan, över det fällda baksätet och sätta sig.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#1233346
Samma här på min V90. Volvo har inte lyckats lösa detta under hela V70II:s livstid 2008-2016 och tydligen te heller nu på V90. Skandal. Min dörr fryser så illa attnär jag sedan skall stänga den så studsar den bara. Får låsa med låsknappen för att den skall hålla sig stängd......år 2018....
av FredrikG
#1233875
Har tyvärr exakt samma problem. Senast NU faktiskt. :shock: Har tidigare fungerat att hålla i bakdörren och låsa samtidigt, men nu fungerade inte det heller, så nu står bilen på uppfarten med bakdörren halvöppen... har inte haft detta problem på någon bil tidigare. Förstår inte hur Volvo av alla märken missar en sån här grej. Det är raka vägen in till verkstaden som gäller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]