Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweRonin
#1232509
Någon som åker saltsjöbadsleden eller vad den heter i nacka får gärna testa autopiloten å berätta hur den agerar.

Där 90km/h börjar fram till avfarten till nacka kör jag med autopiloten det är sällan den stängs av speciellt när de helt mörkt ute. Har mötande trafik eller hur ljust det är ute något med systemet att göra?

När jag åker från nacka hållet mot Saltsjöbaden så är det tvärtom där brukar den alltid säga ifrån.

Kvalitén på vägen är det inget fel på tycker jag. Det är ofta dom lägger nytt asfalt. Dom fan bygger / lagar om den där sträckan varje år. Så jävla irriterande då dom slår ihop med mötande trafik.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1232527
SweRonin skrev:Någon som åker saltsjöbadsleden eller vad den heter i nacka får gärna testa autopiloten å berätta hur den agerar.

Där 90km/h börjar fram till avfarten till nacka kör jag med autopiloten det är sällan den stängs av speciellt när de helt mörkt ute. Har mötande trafik eller hur ljust det är ute något med systemet att göra?

När jag åker från nacka hållet mot Saltsjöbaden så är det tvärtom där brukar den alltid säga ifrån.

Kvalitén på vägen är det inget fel på tycker jag. Det är ofta dom lägger nytt asfalt. Dom fan bygger / lagar om den där sträckan varje år. Så jävla irriterande då dom slår ihop med mötande trafik.
Tror det är Sveriges enda kommunägda motorväg, så det är i stadshuset det beslutas om underhåll och inte på andra ställen (Läs: Trafikverket), vilket har både för- och nackdelar. När man tog över den ströks vägnumret 228, numera heter den enbart Saltsjöbadsleden.
Hur stor inverkan har väglinjemålningen på autopiloten i 90-bilarna?
I min bil (V60) är det till 100%, den styr inte emot om målningen är dålig.
Förresten, de arbeten du har reagerat på är broreparationer. Än är det inte slut på det... :wink:
av Xanthopteryx
#1232567
fjohan82 skrev:
SweRonin skrev:Någon som åker saltsjöbadsleden eller vad den heter i nacka får gärna testa autopiloten å berätta hur den agerar.

Där 90km/h börjar fram till avfarten till nacka kör jag med autopiloten det är sällan den stängs av speciellt när de helt mörkt ute. Har mötande trafik eller hur ljust det är ute något med systemet att göra?

När jag åker från nacka hållet mot Saltsjöbaden så är det tvärtom där brukar den alltid säga ifrån.

Kvalitén på vägen är det inget fel på tycker jag. Det är ofta dom lägger nytt asfalt. Dom fan bygger / lagar om den där sträckan varje år. Så jävla irriterande då dom slår ihop med mötande trafik.
Tror det är Sveriges enda kommunägda motorväg, så det är i stadshuset det beslutas om underhåll och inte på andra ställen (Läs: Trafikverket), vilket har både för- och nackdelar. När man tog över den ströks vägnumret 228, numera heter den enbart Saltsjöbadsleden.
Hur stor inverkan har väglinjemålningen på autopiloten i 90-bilarna?
I min bil (V60) är det till 100%, den styr inte emot om målningen är dålig.
Förresten, de arbeten du har reagerat på är broreparationer. Än är det inte slut på det... :wink:
Den behöver linjer i någon form men måste inte vara på båda sidor. Om högersidan saknas men vänster finns fungerar det ändå oftast. Klarar även förvånansvärt dåliga linjer.
av SweRonin
#1232579
Å herregud så det är flera somrar som man blir tvungen å fisköra 10km/h för att en tant längst fram får hjärtklappning så fort man har mötandetrafik.
av AndS
#1232595
SweRonin skrev:Å herregud så det är flera somrar som man blir tvungen å fisköra 10km/h för att en tant längst fram får hjärtklappning så fort man har mötandetrafik.
Eller någon yngre "hen"person som försöker smyga med sin mobil för att läsa/skriva, tycker att det börjar bli flera av dem nu i trafiken som både vinglar och åker upp/ned i hastighet. Väldigt många som tar med sig mitträcken på 2-1 väg där det står "utan förklaring". :wink:
Ursäkta "offtopic" men kunde inte låta bli att bidra till fördomarna.
Men då är det ganska bra med PA-funktionen som anpassar sig och styr bilen.
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]