Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweRonin
#1230449
Är det bara min bil som är snäll å inte säger ifrån när man kör med autopilot på å inte har handen på ratten.

Förut varna den alltid efter 10-20 sekunder nu kan jag köra 1-2 min å den är fortfarande aktiv. Jag har inte testat länge då jag måste ta över för att de skarpa kurvor å filbyten som måste göras.
Användarvisningsbild
av Dex
#1230668
SweRonin skrev:Är det bara min bil som är snäll å inte säger ifrån när man kör med autopilot på å inte har handen på ratten.

Förut varna den alltid efter 10-20 sekunder nu kan jag köra 1-2 min å den är fortfarande aktiv. Jag har inte testat länge då jag måste ta över för att de skarpa kurvor å filbyten som måste göras.
Den funktionen skulle jag vilja ha. :)
Du har inte fått en självkörande bil som de testar i Göteborg kanske?
av AndS
#1230687
Den är inte konsekvent med tiden att varna, men några minuter är det nog i normalfallet, vet inte om det beror på vägen och hur bilen får korrigera att det uppfattas olika, t.ex. om PA funktionen får göra lite mera frekventa korrigeringar.
Här borde Volvo låta det vara konfigurerbart där man kan välja om funktionen ska finnas eller ej.
av SweRonin
#1230749
Jaha okej, har haft bilen på full mjukvaruuppdatering då bilen hade massa fel enligt mig.
Har inte testat så mycket utan några gånger på samma sträcka i nån minuter å den här inte sagt ifrån så jag tänkte att det kanske va något nytt från Volvo.
Jag har fått indikator där Navigator visas(instrumentbrädan) på funktioner med grön bock efter som jag tolkar att allt fungerar OK. Hade inte detta när jag köpte bilen.
av Gorban
#1231981
Det varierar otroligt på min bil. Från 15 sekunder till flera minuter. Jag har fortfarande inte kommit på vad som triggar detta.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1232013
Idag märkte jag det blev en längre stund autopilot efter jag återupptog den efter en paus, koppla ifrån med broms eller pausknapp, V90 my2018
av AndS
#1232101
Gorban skrev:Det varierar otroligt på min bil. Från 15 sekunder till flera minuter. Jag har fortfarande inte kommit på vad som triggar detta.
Systemet känner av om du med ratten gör någon form av rattrörelse eller om det det finns lite motstånd när system gör styrutslag.
Skulle gissa att jag själv håller lite mera i ratten på vägar som kräver att systemet får utföra många "styrutslag" än på större rakare vägar.
Så med många svängar/justeringar blir betydligt flera tillfällen för systemet att kunna "känna av" om det finns någon som håller i ratten.
Och säkerligen har systemet lättare eller svårare att bedöma om någon håller i ratten beroende vägtyp och underlag.
Användarvisningsbild
av Dex
#1232312
HitTheRoadJack skrev:Idag märkte jag det blev en längre stund autopilot efter jag återupptog den efter en paus, koppla ifrån med broms eller pausknapp, V90 my2018
Ska prova ditt tips och se om den kör själv lite längre stund.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]