Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234673
Jag har testat detta en hel del nu och kommit fram till följande. Vill även förtydliga att felet är avgränsat till timers för förklimatiseringen från VoC-appen. Övriga VoC-funktioner, inklusive direktstart av värmaren, fungerar hur bra som helst. Timers fungerar också alltid om de sätts i bilen.

- Bilen verkar befinna sig i två lägen.
Läge 1: skapa, ändra eller ta bort timers från appen fungerar aldrig
Läge 2: skapa, ändra eller ta bort timers från appen fungerar alltid

För att ta sig från läge 1 till läge 2 ställer man om klockan. För att ta sig till läge 2 till läge 1 väntar man. Har ingen exakt tid, men i mitt fall c:a 12 timmar. Om bilen används eller står parkerad verkar inte påverka.

Någon av er som känner igen er i detta?

Jag blir mer och mer övertygad om att detta inte är ett mjukvarufel som Volvo påstår, utan ett hårdvarufel. Någon styrenhet har problem med sitt interna batteri och tappar uppfattningen om vad klockan är. Har någon av er fått detta löst genom att byta någon enhet? Vilken i så fall?
#1234690
Fattar jag dig rätt, att klockan ska stå fel för att man ska komma till läge, (om du redan är i läge 1), ska testa detta sedan.
Iaf, jag testade igår med att ställa klockan fel manuellt, stänga av bilen,mm, och därefter ändrade jag till att bilen ställde in rätt tid själv. Men efter det kunde jag fortfarande inte radera en timer, etc..
#1234704
GoranP skrev:Fattar jag dig rätt, att klockan ska stå fel för att man ska komma till läge, (om du redan är i läge 1), ska testa detta sedan.
Iaf, jag testade igår med att ställa klockan fel manuellt, stänga av bilen,mm, och därefter ändrade jag till att bilen ställde in rätt tid själv. Men efter det kunde jag fortfarande inte radera en timer, etc..
Nja, klockan behöver inte gå fel. Min teori är att när man ställer om klockan så går det ut ett meddelande på bussen om detta så att alla noder uppdaterar sin klocka. Vad man ställer klockan på är oviktigt, det är omställningen som räknas. Men som sagt, bara spekulationer från min sida.
#1234715
Så, nu jag har gjort en ny test.

Förutsättningar
Det finns 2st timrar satta i bilen som jag inte klarar att radera mha appen, oavsett om det är från telefon, surfplatta eller dator.

Test
Ställde om tiden till manuell och ändrade tiden till minus 1 timma och minus en månad.
Stängde bilen och låste.
När jag kom in, från surfplattan, kunde jag :
- radera de båda timrarna, och det gick ganska snabbt. Väntetiden var bara 3-4 sek.
- lägga till 2st nya timrar, för måndag morgon och kväll. Samma här, det gick lika snabbt.

Avslutning
Jag gick ut till bilen och ställde tillbaks tiden till automatisk GPS-tid (?).
I morgon bitti, efter frukost provar jag att radera tiden för måndag kväll som jag nyss skapade.
Då har det ju säkert gått 16-17 timmar ...

Intressant !!
#1234717
Ytterligare en iakttagelse under min test.
jag skrev tidigare att dom gjorde en totalreset i systemet och dessutom byte av en kommunikationsmodul i bilen. Efter detta fick jag en betydligt snabbare respons i VoC-appen. Likadant var det nu, snabbare respons i VOC, jag fick svaret om att det var raderat eller skapat inom 3-4 sekunder..
#1234814
gooose skrev:VOC timern jobbas det på en lösning men direkt starten skall funka ok

För att ställa timern använd inställningsfunktionen i bilen tillvidare tills felet är löst


//Goose
Får man gissa att du jobbar på VCC-supporten? Det är nämligen exakt så de svarar. Lite nonchalant kan jag tycka. Ungefär som om Viasat-supporten svarat "våra betalkanaler fungerar inte. Vi jobbar på en lösning, titta på SVT så länge".
#1234905
...fortsättning test.
Idag provade jag att radera återstående timer, som jag satte upp igår, ca 24tim efter tidsomställningen.
Det fungerade bra, lika snabbt som igår. Lyckades tom att skapa 2 nya timers..
Men en sak gjorde mig starkt förbryllad. I bilen skapade jag tidigare idag en timer för måndag morgon, den var nu inte synlig i appen! Märkligt!! Det har inträffat tidigare också, nån enstaka gång, att innehållet i bilen och appen inte stämmer överens.

Dessutom har det inträffat några ggr senaste 2 veckorna att direktstart förkonitionering har vägrat. Både bilen och telefonen hade då god signalstyrka.
#1234944
Min fortsatta testning har stärkt min tes här ovanför. När timrarna väl börjat krångla är de 100% fail tills man fipplar med tidsinställningen. Därefter fungerar det bra ett tag. Har ingen exakt definition på "ett tag", men c:a en dag.
Eller vänd på det; när det väl börjat krångla har det aldrig börjat fungera utan ett klock-fippel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]