Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#1234295
Idag har jag hämtat tillbaks bilen efter två dagar hos bildoktorn. Det var väl både en positiv och negativ upplevelse. Positivt var att ljudet var lätt att återskapa. Både meken, mekens chef och mekens chefs chef har kört bilen och alla hör det tydligt. Teorier om däckfel och vindbrus har uteslutits, så vi är alla överens om att det är någonting metalliskt roterande någonstans mellan slutväxel och hjullager. Hetaste (och enklaste att fixa) är att det är hjullagret höger fram som är kasst, jag kommer att få det utbytt 1:e mars.

Angående det andra felet med VoC-timers fick jag ingen hjälp från verkstan. Ett känt mjukvarufel, och du har redan den senaste versionen av alla mjukvaror var svaret. Men skam den som ger sig. Efter lite forskande och mycket god hjälp av bekantas bekantas kollegor på diverse ställen på Hisingen visar det sig att felet i bilen orsakas av att inte alla styrenheter har en korrekt uppfattning om vad klockan är. Genom att ställa om klockan i bilen till en helt felaktig tid och sen ställa tillbaka den till automatisk GPS-tid så verkar nu allting fungera. Vet inte om jag vågar ropa hej ännu, men jag har efter detta gjort ett tiotal lyckade timer-ändringar och inte någon har gått snett. Håller tummarna...
av Xanthopteryx
#1234307
PaNi skrev:Idag har jag hämtat tillbaks bilen efter två dagar hos bildoktorn. Det var väl både en positiv och negativ upplevelse. Positivt var att ljudet var lätt att återskapa. Både meken, mekens chef och mekens chefs chef har kört bilen och alla hör det tydligt. Teorier om däckfel och vindbrus har uteslutits, så vi är alla överens om att det är någonting metalliskt roterande någonstans mellan slutväxel och hjullager. Hetaste (och enklaste att fixa) är att det är hjullagret höger fram som är kasst, jag kommer att få det utbytt 1:e mars.

Angående det andra felet med VoC-timers fick jag ingen hjälp från verkstan. Ett känt mjukvarufel, och du har redan den senaste versionen av alla mjukvaror var svaret. Men skam den som ger sig. Efter lite forskande och mycket god hjälp av bekantas bekantas kollegor på diverse ställen på Hisingen visar det sig att felet i bilen orsakas av att inte alla styrenheter har en korrekt uppfattning om vad klockan är. Genom att ställa om klockan i bilen till en helt felaktig tid och sen ställa tillbaka den till automatisk GPS-tid så verkar nu allting fungera. Vet inte om jag vågar ropa hej ännu, men jag har efter detta gjort ett tiotal lyckade timer-ändringar och inte någon har gått snett. Håller tummarna...
Jag har hört att det tydligen skall vara löst och en mjukvara på väg. Dock ej När den kommer... Så hoppas det stämmer.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1235923
Idag har jag fått hjullagret höger fram utbytt. Det gjorde exakt ingen skillnad alls, det låter precis lika illa som tidigare. Verkstaden behåller bilen ett tag till för att spela in ljudet och skicka in till VCC centralt. Eftersom det är ett garantiärende måste de tydligen vara överens med VCC om åtgärderna innan de utför dem för att vara säkra på att få betalt.

Nästa misstänkta komponent är vinkelväxeln. Eftersom ljudet är temperaturberoende är teorin att drivaxlarnas längd varierar med temperaturen. Är de då feljusterade så skulle kalla korta axlar hamna utanför toleranserna. Den teorin tror jag mer på än hjullagerteorin. Tur i oturen i alla fall att det är svinkallt just nu. Bilen låter illa hela tiden tack vare polarkylan. Dessutom fick jag en riktigt najs V90CC med mer bling-bling än jag har som lånebil, så nu hoppas jag det dröjer ett tag tills de löst gåtan.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1237482
Efter en vecka på verkstaden med mikrofoner, inspelningsutrustning, central support o.s.v. kom idag diagnosen: Det är kardanaxeln som låter. Oklart vilket lager, men det spelar inte så stor roll för när kardanaxeln byts så blir alla lager utbytta.

Tyvärr så verkar efterfrågan på kardanaxlar vara mycket större än tillgången, så jag får vänta en månad innan den blir utbytt.
av magnik
#1239816
PaNi skrev:Efter en vecka på verkstaden med mikrofoner, inspelningsutrustning, central support o.s.v. kom idag diagnosen: Det är kardanaxeln som låter. Oklart vilket lager, men det spelar inte så stor roll för när kardanaxeln byts så blir alla lager utbytta.

Tyvärr så verkar efterfrågan på kardanaxlar vara mycket större än tillgången, så jag får vänta en månad innan den blir utbytt.

Hej PaNi, grymt att få reda på vad det var - jag har ju (tror jag) samma problem. Kanske en dum fråga, men vet du något om vad konsekvenserna kan vara om man inte byter ut kardanaxeln? Jag ska lämna in min vad det lider, men ska ju iväg på långresa över påsk och det vore ju bra att veta att kardanen inte trillar av på vägen... =)
Användarvisningsbild
av PaNi
#1239823
magnik skrev:
Hej PaNi, grymt att få reda på vad det var - jag har ju (tror jag) samma problem. Kanske en dum fråga, men vet du något om vad konsekvenserna kan vara om man inte byter ut kardanaxeln? Jag ska lämna in min vad det lider, men ska ju iväg på långresa över påsk och det vore ju bra att veta att kardanen inte trillar av på vägen... =)
Ja, eftersom det var lång leveranstid på ny kardanaxel ställde jag precis den frågan eftersom jag inte vill bli stående i en snödriva. Enligt meken, som jag har väldigt högt förtroende för, var det absolut inte någon risk för haveri. Så jag kör vidare med min gnisslande bil ett par veckor till, har ännu inte fått besked om att reservdelen dykt upp.

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]