Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#1228420
Har nu klarat av första veckan med min nya V90CC. Snart dags att tanka :-) I det stora hela en stort steg framåt jämfört med min gamla XC60, men det finns några saker som inte är perfekta:

- Jag hör någon typ av missljud ibland. Inte alls säker på vad det är, men det låter som en roterande propelleraxel, verkan komma "bakifrån" och hörs bara när bilen är kall och jag motorbromsar (har manuell låda). Några idéer om vad detta kan vara?

- VOC fungerar bra när jag väl insåg att villkoren måste accepteras för samtliga profiler i bilen, förutom en del. Om jag försöker skapa, radera eller ändra timers till värmaren misslyckas det så gott som alltid. Direktstart funkar, liksom alla andra funktioner i VOC. Någon som upplevt samma sak?
av Xanthopteryx
#1228425
PaNi skrev:Har nu klarat av första veckan med min nya V90CC. Snart dags att tanka :-) I det stora hela en stort steg framåt jämfört med min gamla XC60, men det finns några saker som inte är perfekta:

- Jag hör någon typ av missljud ibland. Inte alls säker på vad det är, men det låter som en roterande propelleraxel, verkan komma "bakifrån" och hörs bara när bilen är kall och jag motorbromsar (har manuell låda). Några idéer om vad detta kan vara?

- VOC fungerar bra när jag väl insåg att villkoren måste accepteras för samtliga profiler i bilen, förutom en del. Om jag försöker skapa, radera eller ändra timers till värmaren misslyckas det så gott som alltid. Direktstart funkar, liksom alla andra funktioner i VOC. Någon som upplevt samma sak?
Timers = kronstrular. Felanmäl gärna du också...
Något som KAN hjälpa, ibland, tycks vara att du editerar en timer, du ändrar klockslaget, du trycker delete.
Av någon anledning fungerar det mer ofta då för mig.
Dessutom kan du testa på olika nät. Jag har av någon outgrundlig anledning mer problem på WLAN hemma än på 4G i telefonen.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1228559
I morse kom ljudet tillbaka. Fyra minusgrader ute, efter att ha kört ungefär en kilometer hör jag ljudet vid 78 km/h. Inbillar mig att ljudet varierar med bilens hastighet, inte med motorvarvtalet.
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1228562
Jag har inte upplevt det ljudet men kan försöka lyssna lite noggrannare nästa gång jag är ute och åker. Har också manuell låda på min V90CC.

Tapatalking with Samsung S8
Användarvisningsbild
av PaNi
#1228565
Maqqann skrev:Jag har inte upplevt det ljudet men kan försöka lyssna lite noggrannare nästa gång jag är ute och åker. Har också manuell låda på min V90CC.

Tapatalking with Samsung S8
Tack, det vore toppen. Kom på att ljudet påminner om en lågvarvig borrmaskin med ett stort metallborr. Eller som en propelleraxel i en dåligt smord hylsa. Absolut ljudet av någonting som roterar i alla fall.
Användarvisningsbild
av PaNi
#1229137
Pratade med Volvosupporten idag.
Problemen med att sätta timers bekräftade de är ett känt fel i någon programvara i bilen (alltså inte i appen eller backend). Finns inget jag kan göra mer än att vänta på att en ny programvara finns tillgänglig. Fram tills dess är det direktstart som gäller.

Missljuden från "propelleraxeln" hade han aldrig hört talas om, fick rådet att åka tillbaks till ÅF och låta dem lyssna.
Användarvisningsbild
av Maqqann
#1230266
Har försökt lyssna nu under veckan men jag tycker mig bara höra motorvrålet. Men jag vet inte hur du menade med kall motor, utan att köra värmare innan? Har inte testat det isf.

Tapatalking with Samsung S8
Användarvisningsbild
av Dex
#1230272
PaNi skrev:Har nu klarat av första veckan med min nya V90CC. Snart dags att tanka :-) I det stora hela en stort steg framåt jämfört med min gamla XC60, men det finns några saker som inte är perfekta:

- Jag hör någon typ av missljud ibland. Inte alls säker på vad det är, men det låter som en roterande propelleraxel, verkan komma "bakifrån" och hörs bara när bilen är kall och jag motorbromsar (har manuell låda). Några idéer om vad detta kan vara?

- VOC fungerar bra när jag väl insåg att villkoren måste accepteras för samtliga profiler i bilen, förutom en del. Om jag försöker skapa, radera eller ändra timers till värmaren misslyckas det så gott som alltid. Direktstart funkar, liksom alla andra funktioner i VOC. Någon som upplevt samma sak?
Kan det vara glapp i drivaxlar/kardan bak?
Obalans i drivaxlar/kardan? (borde ge vibrationer)
Borde öka med hastigheten då tycker jag.
Glöm inte kontrollera och efterdra hjulbultarna på alla hjulen först.(så inte någon är lös)
Verkar som vissa av 90 bilarna har lite problem med vibrationer och sådant om man läser här i denna tråden. :(
Användarvisningsbild
av PaNi
#1233741
Bilen har nu gått 250 mil, och ljuden är minst lika påtagliga som tidigare. Det jag lärt mig under dessa mil är att:
- Mycket lätt att provocera fram ljudet. Händer alltid när bilen är kall mellan 78 och 82 km/h. "Kall" betyder "parkerad över natten-kall". Att det är varmt i kupén gör ingen skillnad.
- Låter oberoende av växel.
- Låter både under acceleration, retardation och konstant fart (inledningsvis påstod jag något annat)
- Ljudet upphör direkt när jag trycker ner kopplingen.
- Efter c:a 10 minuters körning försvinner ljudet, eller är åtminstone så lågt så inte jag hör det.

I morgon blir den inlagd hos bildoktorn på Hisingen, hoppas på snabb diagnos och tillfrisknande. Återkommer.
av Xanthopteryx
#1233753
PaNi skrev:Bilen har nu gått 250 mil, och ljuden är minst lika påtagliga som tidigare. Det jag lärt mig under dessa mil är att:
- Mycket lätt att provocera fram ljudet. Händer alltid när bilen är kall mellan 78 och 82 km/h. "Kall" betyder "parkerad över natten-kall". Att det är varmt i kupén gör ingen skillnad.
- Låter oberoende av växel.
- Låter både under acceleration, retardation och konstant fart (inledningsvis påstod jag något annat)
- Ljudet upphör direkt när jag trycker ner kopplingen.
- Efter c:a 10 minuters körning försvinner ljudet, eller är åtminstone så lågt så inte jag hör det.

I morgon blir den inlagd hos bildoktorn på Hisingen, hoppas på snabb diagnos och tillfrisknande. Återkommer.
Skönt när man kan hitta exakt när det uppträder samt att man kan återskapa felet varje gång.

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]