Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232799
Cokeisit skrev:
Xanthopteryx skrev:
marcbe skrev:Ah, sorry, jag läste inte tillräckligt noga.
Men du har ju även satt olika tempar höger-vänster. Då kan du ju få olika beteende.

När du provade "manuellt", hade du fortfarande olika tempinställningar?
Om du sätter alla tempar till Lo/Lo fram o bak (dvs kallaste), samt väljer luft mot mitten av "gubben" i displayen samt högsta autofläkt och fortfarande får olika mängd luft mellan utsläppen på var sin sida skärmen så kan det behövas kollas upp när du lämnar in bilen.
Läs igen ;-)
20 grader höger fram och vänster fram.
17 grader höger Bak.
22 grader vänster Bak.

Manuellt: Ingen ändring av inställningar.

Ska undersöka lite mer nästa gång jag far.
Tyckte det blåste dåligt ut min nr 2 jämfört med nr 3, men spjället till nr 4 var inte helt öppet. När jag justerade nr 1 till mindre utsläpp kom det mer i nr 2. Detta är en parantes i sammanhanget eftersom du haft kollat att dina spjäll är helt öppna. Men kanske hjälper det någon annan med liknande funderingar.

Kan det vara så att det är temperaturen där bak som påverkar utblåsen i mitten? Detta för att inte blåsa för mycket bakåt och kyla ner din 22 graders zon. Har du testat med samma temp i alla zoner?

Är det någon som vet om det sitter flera temperaturgivare runt om i bilen för att avgöra vilken temp de olika zonerna har?
Bra tips men ingen skillnad.
Nu är den inne dag två hos farbror doktorn för att fixa lite olika saker (där det senaste var att värmeslingorna för kameran inte fungerar). Detta finns med på hans att-kolla-lista så får vi se vad de hinner med på knappa tre dagar och vad som blir återbesök.
#1232836
petherf skrev:Dom 2 utblåsen rakt fram är väl alltid stängd på vintern?
Man vill väl ha värme till fötter och vindruta, för att motverka imma.
Det vänstra blåser inte men det högra gör... (av de två i mitten).
Alltså, av de fyra framåtriktade utblåsen så blåser det ur 1, 3, 4 för mig. Inte 2.
Enligt ditt tänk så borde det blåst ur 1, 4. Inte 2, 3.
Det är logiskt.
Blåser ur 1, 2, 3, 4. Det är också logiskt kan jag tycka (för det blåser ju vid ruta och fötter Också).
Men - 1, 3, 4... Weirdo...
#1232869
Under vintern värms bilen och under sommaren kyls bilen av ventilationen. Vad jag känner till så skall det inte blåsa varmluft i ansiktet på föraren då man blir trött av det men kall luft under sommaren funkar fint. Tror det är därför de justerar luftflödet annorlunda. Om du har varmt i bilen och sänker värmen på förarplatsen rejält, ändras luftflödet då?
#1232872
Har inte testat så mycket på just det. Nu är bilen inne hos doktorn för lite åtgärder och då tog jag upp den funderingen på om det skulle vara såhär.
Den V40 jag nu rullar i som lånebil, den blåser varmt ur alla fyra fram på autoklimat.
Eller, ja, den gjorde det inte först men sedan upptäckte jag att något nöt har stängt ALLA fyra utblåsen...
#1233094
Har fått svar nu:
Det är en säkerhetsfunktion att utblås 2 inte blåser lika varmt som alla de andra tre.
Detta för att inte föraren skall riskera att dåsa till. Genom att det är lite svalare åt förarens håll ökar det vakenheten

Fullt logiskt enligt mig, så nu vet jag att det är as designed, och med andra ord troligen väldigt genomtänkt.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]