Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1227426
V90, 2018.
Fyrzonsklimat.

Noterade i dag följande:

Autofläkt, typ mittenläget (hur många pinnar det nu är).
20 grader båda fram.
22 grader vänster bak och 17 grader höger bak.
Kallt ute (det är ju trots allt januari så...) - typ -5 grader.

Räkna utblås från vänster: 1 (till vänster om ratt), 2 (till vänster om mittskärm), 3 (till höger om mittskärm), 4 (till höger om handskfacket).
Varm luft blåser ur utblås 1.
Det blåser i stort sett Nada från 2. Man kan aaaaaana liiiite värme som liksom flyger sakta uppåt högst upp.
Varm luft blåser ur 3.
Vad jag kunde sträcka mig till att känna kommer även varm luft ur 4.

Hur har ni?
VIlken bil och har ni fyrzons eller tvåzons?

Det där utblås nummer 2 är jäkligt skumt. Det komer verkligien typ ingenting.
Kör jag på så jag riktar utblåset framåt (via skärmen alltså, inte fippla med själva gallrena) så kommer det varmluft där, men känns som det blåser lite mindre än övriga.

Vore tacksam för att få veta hur det beter sig hos er, innan jag skall ha in bilen nästa vecka på lite andra ärenden.
Feature eller failure?
#1227448
rogsme skrev:Dum fråga, men det är inte så att du (eller någon annan) har råkat stänga av ventilen? Jag trodde det var fel i min bil tills jag insåg att någon (inte jag...) hade vridit på ventilen. Dom är snygga men inte så tydliga!
Inga frågor är dumma frågor =)
Men ja, det har jag kollat. Ibland tänker även jag till innan =)
#1227977
Har du last instruktionsboken? :D

Om jag inte missminner mig så star det lite där om hur luftfördelningen ser ut I olika fall.

Kort svar: Det är som det skall med din bil.
I vintertid så stänger ECC automatiken av (med automatiska spjäll innen I klimatanläggningen) luft till de mittre ventutblåsen. Man vill hellre släppa ut luften i golvutsläpp, defroster samt utsläpp som kan användas mot sidorutor (dvs även de I baksätet).
På sommaren är det en annan logik, då används de mittre ventutsläppen ofta.

Vill du ha varmluft ur de mittre ventutsläppen så får du göra en manuell förändring I luftfördelningsknapparna på skärmen.
#1227979
marcbe skrev:Har du last instruktionsboken? :D

Om jag inte missminner mig så star det lite där om hur luftfördelningen ser ut I olika fall.

Kort svar: Det är som det skall med din bil.
I vintertid så stänger ECC automatiken av (med automatiska spjäll innen I klimatanläggningen) luft till de mittre ventutblåsen. Man vill hellre släppa ut luften i golvutsläpp, defroster samt utsläpp som kan användas mot sidorutor (dvs även de I baksätet).
På sommaren är det en annan logik, då används de mittre ventutsläppen ofta.

Vill du ha varmluft ur de mittre ventutsläppen så får du göra en manuell förändring I luftfördelningsknapparna på skärmen.
Men, det högre mittre det blåser det ur. Inte det vänstra...
Alltså stämmer inte den logiken.
Det blåser alltså ur tre av de fyra utblåsen fram - 1, 3 och 4. Nummer 2 är det enda som det slutar blåsa ur.
#1227990
Ah, sorry, jag läste inte tillräckligt noga.
Men du har ju även satt olika tempar höger-vänster. Då kan du ju få olika beteende.

När du provade "manuellt", hade du fortfarande olika tempinställningar?
Om du sätter alla tempar till Lo/Lo fram o bak (dvs kallaste), samt väljer luft mot mitten av "gubben" i displayen samt högsta autofläkt och fortfarande får olika mängd luft mellan utsläppen på var sin sida skärmen så kan det behövas kollas upp när du lämnar in bilen.
#1228005
marcbe skrev:Ah, sorry, jag läste inte tillräckligt noga.
Men du har ju även satt olika tempar höger-vänster. Då kan du ju få olika beteende.

När du provade "manuellt", hade du fortfarande olika tempinställningar?
Om du sätter alla tempar till Lo/Lo fram o bak (dvs kallaste), samt väljer luft mot mitten av "gubben" i displayen samt högsta autofläkt och fortfarande får olika mängd luft mellan utsläppen på var sin sida skärmen så kan det behövas kollas upp när du lämnar in bilen.
Läs igen ;-)
20 grader höger fram och vänster fram.
17 grader höger Bak.
22 grader vänster Bak.

Manuellt: Ingen ändring av inställningar.

Ska undersöka lite mer nästa gång jag far.
#1232787
Xanthopteryx skrev:
marcbe skrev:Ah, sorry, jag läste inte tillräckligt noga.
Men du har ju även satt olika tempar höger-vänster. Då kan du ju få olika beteende.

När du provade "manuellt", hade du fortfarande olika tempinställningar?
Om du sätter alla tempar till Lo/Lo fram o bak (dvs kallaste), samt väljer luft mot mitten av "gubben" i displayen samt högsta autofläkt och fortfarande får olika mängd luft mellan utsläppen på var sin sida skärmen så kan det behövas kollas upp när du lämnar in bilen.
Läs igen ;-)
20 grader höger fram och vänster fram.
17 grader höger Bak.
22 grader vänster Bak.

Manuellt: Ingen ändring av inställningar.

Ska undersöka lite mer nästa gång jag far.
Tyckte det blåste dåligt ut min nr 2 jämfört med nr 3, men spjället till nr 4 var inte helt öppet. När jag justerade nr 1 till mindre utsläpp kom det mer i nr 2. Detta är en parantes i sammanhanget eftersom du haft kollat att dina spjäll är helt öppna. Men kanske hjälper det någon annan med liknande funderingar.

Kan det vara så att det är temperaturen där bak som påverkar utblåsen i mitten? Detta för att inte blåsa för mycket bakåt och kyla ner din 22 graders zon. Har du testat med samma temp i alla zoner?

Är det någon som vet om det sitter flera temperaturgivare runt om i bilen för att avgöra vilken temp de olika zonerna har?

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]