Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Borlin
#1226390
Alltför ofta så startar inte värmaren pga låg batterispänning när bilen stått några dagar. Jag har förstått att systemen i bilen käkar en del ström när den står men det skulle vara bra om jag fick en flagga när batteriet har låg spänning så jag kunde haka på laddaren i tid.
I appen kan man ju se status på bromsvätska, däck och annat, där kanske en batteristatus skulle platsa om möjligt. Eller varför inte ett meddelande i mobilen, ungefär som när man glömt låsa bilen
av Xanthopteryx
#1226394
Borlin skrev:Alltför ofta så startar inte värmaren pga låg batterispänning när bilen stått några dagar. Jag har förstått att systemen i bilen käkar en del ström när den står men det skulle vara bra om jag fick en flagga när batteriet har låg spänning så jag kunde haka på laddaren i tid.
I appen kan man ju se status på bromsvätska, däck och annat, där kanske en batteristatus skulle platsa om möjligt. Eller varför inte ett meddelande i mobilen, ungefär som när man glömt låsa bilen
Känns som du skulle behöva besöka en verkstad? Om du nu inte kör väldigt korta sträckor och kör värmaren väldigt länge....?

Det har funnits bugg vad gäller just detta med felaktig batterispänning men även att bilen inte gått i viloläge som den skall.

Jag har hittills inte haft problem alls, och jag har dessutom CTek Battery Sense insatt och den visar inte heller på några problem.
av calgot
#1226398
Xanthopteryx skrev:
Borlin skrev:Alltför ofta så startar inte värmaren pga låg batterispänning när bilen stått några dagar. Jag har förstått att systemen i bilen käkar en del ström när den står men det skulle vara bra om jag fick en flagga när batteriet har låg spänning så jag kunde haka på laddaren i tid.
I appen kan man ju se status på bromsvätska, däck och annat, där kanske en batteristatus skulle platsa om möjligt. Eller varför inte ett meddelande i mobilen, ungefär som när man glömt låsa bilen
Känns som du skulle behöva besöka en verkstad? Om du nu inte kör väldigt korta sträckor och kör värmaren väldigt länge....?

Det har funnits bugg vad gäller just detta med felaktig batterispänning men även att bilen inte gått i viloläge som den skall.

Jag har hittills inte haft problem alls, och jag har dessutom CTek Battery Sense insatt och den visar inte heller på några problem.
Jag körde till Åre (~65 mil) och körde någon kortare sträcka med en hyfsat kort motorvärmarsession under de tre dagar jag var där. CTEK battery sense visade på 93%. På morgonen när vi skulle åka hem var det -25... och motorvärmaren startade inte pga för låg batterispänning.

Känns sådär att ha en motorvärmare som inte funkar när det är kallt. Menar ni att det går att uppgradera mjukvaran? Jag fick inte "novemberuppgraderingen" när jag var på service i december.. men har bokat ny tid om en vecka för att dom ska få kika på detta. Löser den problemet?

Bilen har gått ca 2000 mil så batteriet borde rimligen inte vara slut redan... det sägs ju att man ska köra bilen lika länge som motorvärmaren varit igång men kikar man på grafen i CTEK så ser man rätt tydligt att den neråtgående kurvan när man kör motorvärmaren är MYCKET brantare än den uppåtgående kurvan när man kör bilen. Typ att man skulle behöva köra bilen 3 gånger så länge som man kört motorvärmaren för att återställa laddnivån...

Jag är helt fascinerad över att dom inte byggt in 1) batteriindikator (precis som nämns ovan), 2) ett uttag för batteriladdare så man lätt kan underhållsladda, och 3) en symbol för när motorvärmaren är igång så man inte glömmer stänga av den (pss eluppvärmda bakrutor etc).

I Åre hade jag en parkering med eluttag men det hjälper liksom inte om man inte har något uttag i bilen... eller kan se att man behöver ladda batteriet.
av Xanthopteryx
#1226405
Det finns ju många saker som kan vara orsak, men att det har funnits mjukvaruproblem är känt.
Om du inte fick stora uppdateringen känns konstigt? De borde ju uppdaterat vid service...

Sedan kan ju batteriet vara dåligt redan från start. Finns även där exempel på felaktiga batterier (batterier är ju rätt komplext egentligen), så kan ju vara så att du fått ett dåligt batteri.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1226440
calgot skrev:Jag körde till Åre (~65 mil) och körde någon kortare sträcka med en hyfsat kort motorvärmarsession under de tre dagar jag var där. CTEK battery sense visade på 93%. På morgonen när vi skulle åka hem var det -25... och motorvärmaren startade inte pga för låg batterispänning.

Känns sådär att ha en motorvärmare som inte funkar när det är kallt. Menar ni att det går att uppgradera mjukvaran? Jag fick inte "novemberuppgraderingen" när jag var på service i december.. men har bokat ny tid om en vecka för att dom ska få kika på detta. Löser den problemet?

Bilen har gått ca 2000 mil så batteriet borde rimligen inte vara slut redan... det sägs ju att man ska köra bilen lika länge som motorvärmaren varit igång men kikar man på grafen i CTEK så ser man rätt tydligt att den neråtgående kurvan när man kör motorvärmaren är MYCKET brantare än den uppåtgående kurvan när man kör bilen. Typ att man skulle behöva köra bilen 3 gånger så länge som man kört motorvärmaren för att återställa laddnivån...

Jag är helt fascinerad över att dom inte byggt in 1) batteriindikator (precis som nämns ovan), 2) ett uttag för batteriladdare så man lätt kan underhållsladda, och 3) en symbol för när motorvärmaren är igång så man inte glömmer stänga av den (pss eluppvärmda bakrutor etc).

I Åre hade jag en parkering med eluttag men det hjälper liksom inte om man inte har något uttag i bilen... eller kan se att man behöver ladda batteriet.
-25C är ju badväder för en V90CC och det är precis vid dessa tillfällen värmaren bara måste fungera (dvs vad Volvo måste dimensionera sina lösningar efter). På temat Ctek finns det relativt billiga lösningar med fasta anslutningar till bilens batteriladdningspunkter (de som anges i instruktionsboken) till vilken man sedan ansluter en batteriladdare (många använder Ctek MXS 5.0, brukar gå att hitta på rea för 500-600kr). Bra att alltid ha med i bilen, i synnerhet på vintern då det är kallt och ju batterier laddar ur snabbare (finns även som MXS 5.0 Polar för lite kallare temperaturer). Till mina tidigare XC70 har jag valt den lösningen men eftersom det inte finns något bra sätt att lätt ansluta laddaren (ofta måste man öppna motorhuven) funderar jag på fast installerad batteriladdare från Volvo. Någon som kan rekommendera det? Dyrare men bekvämare - plug-and-play.

Nu när instrumentpanelen är en enda stor display borde det vara en väldigt enkel sak för Volvo att klämma in en voltmeter i tavlan och visa generatorspänningen när man kör så att man har koll på laddningen och batterispänningen (via appen) när bilen är låst så att man vet om man behöver stödladda över natten.

Drömde en mardröm häromnatten om att startbatteriet i V90CC bara var på 80Ah, men det var väl bara en dröm. Eller? :)
av calgot
#1226447
razorfish skrev:
calgot skrev:Jag körde till Åre (~65 mil) och körde någon kortare sträcka med en hyfsat kort motorvärmarsession under de tre dagar jag var där. CTEK battery sense visade på 93%. På morgonen när vi skulle åka hem var det -25... och motorvärmaren startade inte pga för låg batterispänning.

Känns sådär att ha en motorvärmare som inte funkar när det är kallt. Menar ni att det går att uppgradera mjukvaran? Jag fick inte "novemberuppgraderingen" när jag var på service i december.. men har bokat ny tid om en vecka för att dom ska få kika på detta. Löser den problemet?

Bilen har gått ca 2000 mil så batteriet borde rimligen inte vara slut redan... det sägs ju att man ska köra bilen lika länge som motorvärmaren varit igång men kikar man på grafen i CTEK så ser man rätt tydligt att den neråtgående kurvan när man kör motorvärmaren är MYCKET brantare än den uppåtgående kurvan när man kör bilen. Typ att man skulle behöva köra bilen 3 gånger så länge som man kört motorvärmaren för att återställa laddnivån...

Jag är helt fascinerad över att dom inte byggt in 1) batteriindikator (precis som nämns ovan), 2) ett uttag för batteriladdare så man lätt kan underhållsladda, och 3) en symbol för när motorvärmaren är igång så man inte glömmer stänga av den (pss eluppvärmda bakrutor etc).

I Åre hade jag en parkering med eluttag men det hjälper liksom inte om man inte har något uttag i bilen... eller kan se att man behöver ladda batteriet.
-25C är ju badväder för en V90CC och det är precis vid dessa tillfällen värmaren bara måste fungera (dvs vad Volvo måste dimensionera sina lösningar efter). På temat Ctek finns det relativt billiga lösningar med fasta anslutningar till bilens batteriladdningspunkter (de som anges i instruktionsboken) till vilken man sedan ansluter en batteriladdare (många använder Ctek MXS 5.0, brukar gå att hitta på rea för 500-600kr). Bra att alltid ha med i bilen, i synnerhet på vintern då det är kallt och ju batterier laddar ur snabbare (finns även som MXS 5.0 Polar för lite kallare temperaturer). Till mina tidigare XC70 har jag valt den lösningen men eftersom det inte finns något bra sätt att lätt ansluta laddaren (ofta måste man öppna motorhuven) funderar jag på fast installerad batteriladdare från Volvo. Någon som kan rekommendera det? Dyrare men bekvämare - plug-and-play.

Nu när instrumentpanelen är en enda stor display borde det vara en väldigt enkel sak för Volvo att klämma in en voltmeter i tavlan och visa generatorspänningen när man kör så att man har koll på laddningen och batterispänningen (via appen) när bilen är låst så att man vet om man behöver stödladda över natten.

Drömde en mardröm häromnatten om att startbatteriet i V90CC bara var på 80Ah, men det var väl bara en dröm. Eller? :)
XC90 har 80Ah om jag förstått det rätt, men så finns det ett extrabatteri också.. svårt att hitta info om exakt hur det ser ut.

Självklart kan man skaffa en egen batteriladdare och hålla på och fippla med motorhuvuen stup i kvarten, eller kosta på sig en fast installation. Men varför ska jag behöva göra det för att en MOTORVÄRMARE inte fungerar när det är kallt? I en högteknologisk bil som kostar nästan en mille? Och varför ska jag behöva köpa en egen batterimonitor när bilen uppenbarligen har ett eget sätt att mäta laddnivån - men håller det hemligt? Det du beskriver känns fullständigt självklart, för alla utom Volvo uppenbarligen. En liten varning på kvällen om att värmaren förmodligen inte kommer att fungera på morgonen så man slipper precis det man betalat för att slippa, nämligen en djupfryst bil på morgonen?

Jag hade en Skoda årsmodell 2010 som hade liknande problem men den bilen kostade en tredjedel så mycket och det var 8 år sedan...

Ja, jag är väldigt irriterad.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1226818
Jag har haft utebliven värmarstart två gånger. Första gången var det för lite bränsle trots mer än tio liter kvar och andra gången var det för låg batterspänning.
Då jag pendlar femton mil om dagen är det svårt att förstå hur det är möjligt att batteriet inte är fulladdat när man parkerar bilen på kvällen. Själv sålde jag batteriladdaren på blocket för några år sedan då jag inte använt den sedan vi gjorde oss av med andrabilen.
Mina tjänstebilar har jag aldrig behövt ladda trots flitig användning av bränslevärmaren. Nu fick min Volvomek ladda den när han ändå bytte Powerpulseslang.
av Xanthopteryx
#1226823
Paglar skrev:Jag har haft utebliven värmarstart två gånger. Första gången var det för lite bränsle trots mer än tio liter kvar och andra gången var det för låg batterspänning.
Då jag pendlar femton mil om dagen är det svårt att förstå hur det är möjligt att batteriet inte är fulladdat när man parkerar bilen på kvällen. Själv sålde jag batteriladdaren på blocket för några år sedan då jag inte använt den sedan vi gjorde oss av med andrabilen.
Mina tjänstebilar har jag aldrig behövt ladda trots flitig användning av bränslevärmaren. Nu fick min Volvomek ladda den när han ändå bytte Powerpulseslang.
Låter som dåligt batteri alternativt mjukvarufel.

Har aldrig haft problem med värmarstart (undantaget då med låg bränslenivå). Kör värmaren varje gång vi skall iväg (oftast direktstart en stund innan - jag har lärt mig ungefär hur länge som är lagom beroende på temperatur) eller som i dag vid mycket känd avresa till jobbet, då gick den på timer 05:35.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder