Xanthopteryx skrev:Borlin skrev:Alltför ofta så startar inte värmaren pga låg batterispänning när bilen stått några dagar. Jag har förstått att systemen i bilen käkar en del ström när den står men det skulle vara bra om jag fick en flagga när batteriet har låg spänning så jag kunde haka på laddaren i tid.
I appen kan man ju se status på bromsvätska, däck och annat, där kanske en batteristatus skulle platsa om möjligt. Eller varför inte ett meddelande i mobilen, ungefär som när man glömt låsa bilen
Känns som du skulle behöva besöka en verkstad? Om du nu inte kör väldigt korta sträckor och kör värmaren väldigt länge....?
Det har funnits bugg vad gäller just detta med felaktig batterispänning men även att bilen inte gått i viloläge som den skall.
Jag har hittills inte haft problem alls, och jag har dessutom CTek Battery Sense insatt och den visar inte heller på några problem.
Jag körde till Åre (~65 mil) och körde någon kortare sträcka med en hyfsat kort motorvärmarsession under de tre dagar jag var där. CTEK battery sense visade på 93%. På morgonen när vi skulle åka hem var det -25... och motorvärmaren startade inte pga för låg batterispänning.
Känns sådär att ha en motorvärmare som inte funkar när det är kallt. Menar ni att det går att uppgradera mjukvaran? Jag fick inte "novemberuppgraderingen" när jag var på service i december.. men har bokat ny tid om en vecka för att dom ska få kika på detta. Löser den problemet?
Bilen har gått ca 2000 mil så batteriet borde rimligen inte vara slut redan... det sägs ju att man ska köra bilen lika länge som motorvärmaren varit igång men kikar man på grafen i CTEK så ser man rätt tydligt att den neråtgående kurvan när man kör motorvärmaren är MYCKET brantare än den uppåtgående kurvan när man kör bilen. Typ att man skulle behöva köra bilen 3 gånger så länge som man kört motorvärmaren för att återställa laddnivån...
Jag är helt fascinerad över att dom inte byggt in 1) batteriindikator (precis som nämns ovan), 2) ett uttag för batteriladdare så man lätt kan underhållsladda, och 3) en symbol för när motorvärmaren är igång så man inte glömmer stänga av den (pss eluppvärmda bakrutor etc).
I Åre hade jag en parkering med eluttag men det hjälper liksom inte om man inte har något uttag i bilen... eller kan se att man behöver ladda batteriet.