Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1226071
douglinds skrev:
Robbi skrev:Sicken klant till kollega! Hoppas han/hon får ersätta? Hur lyckas man med det?
Hans försäkring täcker, så ja. Hur man lyckas vet jag inte
Jag fick en liknande skada på min röda V60, och där lämnades den till en billackeringsfirma för ommålning. Jag kunde inte se någon nyansskillnad alls. Det är svårare med metalliclack, men nog ska väl en lackeringsfirma klara av att göra det "osynligt".
En liten undran, finns denna del färdigmålad????
#1226077
Jag råkade också ut för en parkeringsskada efter några månader, denna skada satt mitt på passagerardörren.
Jag är som du pedant när det gäller bilar. När jag bokade tid hos ÅF för åtgärd pratade jag med lackereran som skulle göra jobbet och han var ute och tittade på skadan. Han gjorde en fantastiskt jobb, ser ingen nyanskillnad alls trots att hela dörren inte lackerades.
Hade jag varit som du hade jag svängt förbi skadeverkstaden och pratat innan beställning av ny bakstöt.

Min bil är svart metallic
#1226167
Håller med ovanstående (både vad gäller medlidandet och att kolla med lackeraren först)..
Min Pappa fick omlackerat två dörrar på sin "Electric silver" V50... jag var helt övertygad att det skulle bli dåligt, men hade tvärfel. Gick inte att hitta någon nyansskillnad i något ljus eller vinkel!
Fick även min bakre stötfångare omlackad på XC60'n nyligen och den blev nog snarare bättre än original (de är ju iofs (ö)kända för sin nyansskillnad på plasten vs plåten).

Men visst rullar det många skräckexempel också ute på vägarna, med stora nyansskillnader!! Så var tydlig med din förväntan när du lämnar in och var kritisk när du hämtar så hoppas jag att du skall bli nöjd! Lycka till iaf, så j-a surt med småskador när man är pedant :???:
#1226170
Tack för era svar.

Hur det kommer bli beror helt på prisskillnaden. Skiljer det endast några tusenlappar mellan att lacka om och få hela bakstöten bytt kommer jag definitivt göra det. Är det dock markant (typ 10k) dyrare får de lacka om den, blir jag inte nöjd får de dock lacka om den igen alternativt byta, så frågan är ju vad som är bäst. Men man hoppas ju att de gör ett bra jobb!
#1226269
En vän till mig som har egen verkstad, är vän med några på verkstaden på min volvohandlare, och han hade nu kollat upp att det absolut går att beställa färdiglackade delar från fabrik. Vad skillnaden på en lackad stötfångare från fabrik och deras kostnad för reparation är vet vi inte, men skönt att få det bekräftat att möjligheten finns iaf.
#1226280
douglinds skrev:En vän till mig som har egen verkstad, är vän med några på verkstaden på min volvohandlare, och han hade nu kollat upp att det absolut går att beställa färdiglackade delar från fabrik. Vad skillnaden på en lackad stötfångare från fabrik och deras kostnad för reparation är vet vi inte, men skönt att få det bekräftat att möjligheten finns iaf.
Kunde jag nästan säga med full säkerhet. Pappa bytte kofångare bak på deras V70 -16 efter att den blivit tillknycklad (inte bara repad som din).
Det var en del från hyllan, bara att skruva dit.
Ingen aning om kostnad dock.
#1226315
douglinds skrev:Ja, är det en bula/spricka i stötfångaren byts den nog ut alla gånger, känns inte som man spacklar igen nåt på en nyare bil
Jag blev påkörd när bilen var 3 månader och då blev det helt nya fabrikslackade delar.
Där var faktiskt Bilia riktigt bra att ha att göra med (trots all kritik de får ibland) och var väldigt noga med "du ska ha en bil som är i nyskick när det är så nyligt du hämtade den"
Sen slarvade de med eftermonteringen med av löstagbart drag men även det justerade de väldigt snyggt efter påpekan. (Det syntes bara underifrån)

Vet hur det svider när det händer ens pärla så hoppas verkligen du får den i bra skick.
#1226348
SebSE skrev:
douglinds skrev:Ja, är det en bula/spricka i stötfångaren byts den nog ut alla gånger, känns inte som man spacklar igen nåt på en nyare bil
Jag blev påkörd när bilen var 3 månader och då blev det helt nya fabrikslackade delar.
Där var faktiskt Bilia riktigt bra att ha att göra med (trots all kritik de får ibland) och var väldigt noga med "du ska ha en bil som är i nyskick när det är så nyligt du hämtade den"
Sen slarvade de med eftermonteringen med av löstagbart drag men även det justerade de väldigt snyggt efter påpekan. (Det syntes bara underifrån)

Vet hur det svider när det händer ens pärla så hoppas verkligen du får den i bra skick.
Ja men exakt! Vill inte ha en omlackad bil, speciellt inte när den är helt ny. Även om jag inte ser det, så vet jag om det, och det kommer nagga mig i ryggen dagligen.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]