Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1225735
Dags att beställa en ny XC90. Väger mellan en Inscription i Pine Grey eller en R-design i Bursting Blue vilket är en riktigt snygg färg.

En sak jag och särskilt min fru inte tål i R-design är sportstolarna, dels vingarna fram på sidorna som vi nästan måste klättra över när vi stiger in och som spänner mot benen när vi sitter, dels vingarna på sidorna av ryggen som klämmer lite väl mycket. Vi älskar de ventilerade Inscription-stolarna i Nappaläder vilket hittills gjort att vi inte kan gå på en R-design.

Men... när jag sitter och leker i konfiguration så verkar det som att man i Sverige helt kan undvika sportstolarna i R-design genom att beställa de ventilerade säten (Nappaläder Ventilerad i Charcoal RC00). Då ser sätena på bilden exakt likadana ut mellan en R-design och en Inscription. Det finns fortfarande sidostöd men man kan använda inställningsknappen till att "platta ut" dessa helt så att det blir som en vanlig komfortstol. Kan någon bekräfta om så är fallet? Har ni lyckats beställa en R-design och undvikit sportstolarna på detta sätt?

Jag har en kompis i USA som bara kunde få sportstolar i sin XC90 men vi har kanske större utbud i Sverige...

Vad är er erfarenhet av R-chassit på en XC90? Blir det för stötigt med 22"? Om vi tar luftfjädring, blir det mjukare då?
#1225753
ericbreiter skrev:Dags att beställa en ny XC90. Väger mellan en Inscription i Pine Grey eller en R-design i Bursting Blue vilket är en riktigt snygg färg.

En sak jag och särskilt min fru inte tål i R-design är sportstolarna, dels vingarna fram på sidorna som vi nästan måste klättra över när vi stiger in och som spänner mot benen när vi sitter, dels vingarna på sidorna av ryggen som klämmer lite väl mycket. Vi älskar de ventilerade Inscription-stolarna i Nappaläder vilket hittills gjort att vi inte kan gå på en R-design.

Men... när jag sitter och leker i konfiguration så verkar det som att man i Sverige helt kan undvika sportstolarna i R-design genom att beställa de ventilerade säten (Nappaläder Ventilerad i Charcoal RC00). Då ser sätena på bilden exakt likadana ut mellan en R-design och en Inscription. Det finns fortfarande sidostöd men man kan använda inställningsknappen till att "platta ut" dessa helt så att det blir som en vanlig komfortstol. Kan någon bekräfta om så är fallet? Har ni lyckats beställa en R-design och undvikit sportstolarna på detta sätt?

Jag har en kompis i USA som bara kunde få sportstolar i sin XC90 men vi har kanske större utbud i Sverige...

Vad är er erfarenhet av R-chassit på en XC90? Blir det för stötigt med 22"? Om vi tar luftfjädring, blir det mjukare då?
Kör med R-designstolarna. 22 tum och luftfjädring. Själv gillar jag stolarna, man sitter riktigt bra.
Men, nu till din fundering avseende fäljar, luftfjädring och eventuell stötighet.
Upplever inte att det blir särskilt stötigt, mindre än väntat faktiskt, visst, det blir mjukare med mindre hjul, men kör man enbart landsväg och inte grus så går det hur bra som helst. Vi kör en hel del grus på sommaren och även riktiga skogsvägar, fungerar också bra med 22 tum, men skulle jag köra ännu mer i skog och mark skulle jag välja andra hjul.
Dock är det väl tveksamt om bilen är gjord för att lämna väg egentligen, även om det går.
#1225767
Ja, det blir luftfjädring i vilket fall som helst. Recensionerna verkar vara ganska enstämmiga kring att det gör en stor skillnad.

Sportstolarna är dock en deal-breaker. Jag tycker de är obekväma men smaker är väl som baken. Bokstavligt talat :-) Så jag är fortfarande nyfiken på om någon har lyckats få R-design i nappaläder med komfortstolar utan sportstolarnas vingar.
#1225786
Provade en v90 r med 20" 40 profil och då var jag säker på att jag inte skulle ha en sådan, var som att köra 740 bullrig och stötig.

Åker nu v90 t518" 45profil den går som en dröm.

Klämmer sätena för mycket så är det bara att 1 byta till en mindre fru 2 banta, det borde man förstå om man är "ericsmartare"...
#1225795
Jag har suttit i en XC90 T8 R-design med mörkt ventilerat nappaläder, så visst måste det gå att beställa!

Jag håller med dig om att R-design inte är lika sköna. Ryggen tycker jag funkar, men "vingarna" på dynförläningen stör jag mig på. Gör att jag måste sitta med benen ihop, vilket jag inte vill! :wink:

Exempel
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 6-11516157
#1225809
oldtimersmc skrev:Klämmer sätena för mycket så är det bara att 1 byta till en mindre fru 2 banta, det borde man förstå om man är "ericsmartare"...
Jag förmodar att du inte hade fått någon kram under gårdagen. Jag förmodar också att du spenderade en hel del intellektuell energi på den här kommentaren, särskilt då du valde att redigera och vidareutveckla densamma åtminstone en gång efter midnatt. Ha en bra dag.
#1225810
XC90_Executive skrev:Jag har suttit i en XC90 T8 R-design med mörkt ventilerat nappaläder, så visst måste det gå att beställa!

Jag håller med dig om att R-design inte är lika sköna. Ryggen tycker jag funkar, men "vingarna" på dynförläningen stör jag mig på. Gör att jag måste sitta med benen ihop, vilket jag inte vill! :wink:

Exempel
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 6-11516157
Härligt! Tack för detta exempel. Då bilen du länkade är en MY18 så borde det fortfarande gå att beställa. Det måste vara ett trendbrott då Volvo tidigare alltid tvingat ner ägare av R-design i hårda sportstolar. Nu ska de bara börja tillåta andra inredningar än mörkgrått också.
#1226050
ericbreiter skrev:
oldtimersmc skrev:Klämmer sätena för mycket så är det bara att 1 byta till en mindre fru 2 banta, det borde man förstå om man är "ericsmartare"...
Jag förmodar att du inte hade fått någon kram under gårdagen. Jag förmodar också att du spenderade en hel del intellektuell energi på den här kommentaren, särskilt då du valde att redigera och vidareutveckla densamma åtminstone en gång efter midnatt. Ha en bra dag.

Nix ingen kram. Höll på med hederligt arbete till sent igår även så idag och vad beträffande den intellektuella energin på kommentaren så kan du vara lugn, det var öppet mål. Petade på en surfplatta och försöker vara noga med språket, därav redigeringen.

Väljer man epitetet klokare så får man nog stå ut med lite, men det borde du förstå om det nu stämmer är man det så brukar man inte behöva " tända ljus under skäppan".
God morgon (för du sover antagligen redan) och ha en riktigt klipsk dag

Jag skall åka och höftledsröntga en av mina hundar, den skrävlar inte utan är smart på riktigt (för att vara hund)
#1226173
Jag antar att oldtimersmc syftar på breiter och vill få det att associeras med engelska ordet brighter som ju skulle kunna översättas till smartare...? Personligen tror jag inte det är annat än ett namn och skulle jag göra ordvits skulle jag snarare nyttja tyskan där ordet trots allt förekommer, men jag tror inte trådskaparen är ett dugg intresserad av det och jag tycker heller inte det varken tillför något eller är god ton.
Men vad vet jag, jag är ju bara en gammal grå gubbe (Grålle... ja ni fattar säkert...) ?:-/
#1226253
grålle1 skrev:Jag antar att oldtimersmc syftar på breiter och vill få det att associeras med engelska ordet brighter som ju skulle kunna översättas till smartare...? Personligen tror jag inte det är annat än ett namn och skulle jag göra ordvits skulle jag snarare nyttja tyskan där ordet trots allt förekommer, men jag tror inte trådskaparen är ett dugg intresserad av det och jag tycker heller inte det varken tillför något eller är god ton.
Men vad vet jag, jag är ju bara en gammal grå gubbe (Grålle... ja ni fattar säkert...) ?:-/
Visst är det så. Jag tyckte dock inte att det fanns någon större mening med att påpeka den något lösa kopplingen mellan mitt användarnamn och det engelska ordet. Då namnet dessutom är ett löst alias på detta forum och sålunda föga kopplat till min verkliga person och ännu mindre min faktiska intelligens så tappar förolämpningen ytterligare i träffsäkerhet. Men det är bäst att inte mata trollen.

Jag tyckte det var en högst relevant fråga då jag, min fru och även andra utan att vara särskilt överviktiga upplever sportstolarna som betydligt hårdare och mindre bekväma jämfört med komfortstolarna. I sådana fall kan jag tänka mig att även komfortstolarna kan bli ett problem.
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]