Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1226058
EssDee skrev:Det är ett känt problem. Bara att åka till bilhandlaren så får du nya.
Och vad kostar det? en hel satts alltså?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1226069
oldtimersmc skrev:
EssDee skrev:Det är ett känt problem. Bara att åka till bilhandlaren så får du nya.
Och vad kostar det? en hel satts alltså?
250 kr för en sats på 20st.
60 kr för 4st till låsbar bult.
av falkn
#1226085
Inte tappat någon av mina. Kör med andra fälgar på vintern med riktiga muttrar. Antar att problemet är större på vintern p.g.a. mer vibrationer och dylikt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1226362
Jag lossade mina skydd idag när jag bytte däck och det sitter verkligen ordentligt fast. Bultarna skiljer kanske mellan V60 och V90?
av AndS
#1226388
Hade inte ens sett att det var plastkåpor. Om de lossnar kan ju vara fälgberoende hur skyddade de är, på de 18" som CCn har som standard sitter de helt inkapslade av fälgen, men visst riktar man in t.ex. högtryckstvätt rakt i hålet finns väl en mindre risk för att kunna blåsa ut dem.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1226393
AndS skrev:Hade inte ens sett att det var plastkåpor. Om de lossnar kan ju vara fälgberoende hur skyddade de är, på de 18" som CCn har som standard sitter de helt inkapslade av fälgen, men visst riktar man in t.ex. högtryckstvätt rakt i hålet finns väl en mindre risk för att kunna blåsa ut dem.
Men om man inte riktar högtrycket rakt in i hålet, får man till slut mycket skit där som i förlängningen ger skador på fälgen. Jag håller på att kromade muttrar fortfarande är att föredra. Visst får man putsa dom, men jag har två uppsättningar. En för vinter, och en för sommarhjulen. När jag köpt eftermarknadsfälgar till vinterhjulen, får man ju en kartong med bland annat hjulbultar. :wink:
av SundanceKid
#1226409
Jag har bara tvättat min v90 1 gång sen jag hämtade den i mars så det beror inte på att mina är borttvättade. Konstigt köpte 20 nya för ett tag då jag tappat 1 men nu saknas mängder efter kanske 50 mil till.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av AndS
#1226423
SvenB skrev:
AndS skrev:Hade inte ens sett att det var plastkåpor. Om de lossnar kan ju vara fälgberoende hur skyddade de är, på de 18" som CCn har som standard sitter de helt inkapslade av fälgen, men visst riktar man in t.ex. högtryckstvätt rakt i hålet finns väl en mindre risk för att kunna blåsa ut dem.
Men om man inte riktar högtrycket rakt in i hålet, får man till slut mycket skit där som i förlängningen ger skador på fälgen. Jag håller på att kromade muttrar fortfarande är att föredra. Visst får man putsa dom, men jag har två uppsättningar. En för vinter, och en för sommarhjulen. När jag köpt eftermarknadsfälgar till vinterhjulen, får man ju en kartong med bland annat hjulbultar. :wink:
Inte samlas det skit så att de skadas och det är ju bara att tvätta bort när vinterdäcken byts eller så går du runt bilen och kollar dem efter en tvätt, trycker till. Så krånligt är det ju inte men inget jag ägnar mig åt och de sitter fortfarande kvar, det är ju bara ett tranportmedel :wink:
av AndS
#1226424
SundanceKid skrev:Jag har bara tvättat min v90 1 gång sen jag hämtade den i mars så det beror inte på att mina är borttvättade. Konstigt köpte 20 nya för ett tag då jag tappat 1 men nu saknas mängder efter kanske 50 mil till.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Vad har du för fälgar på bilen? Som jag noterade tidigare har jag standard 18"-fälgarna på CCn, både sommar och vinter, och på 2500 mil har inga ramlat bort.
av SundanceKid
#1226455
AndS skrev:
SundanceKid skrev:Jag har bara tvättat min v90 1 gång sen jag hämtade den i mars så det beror inte på att mina är borttvättade. Konstigt köpte 20 nya för ett tag då jag tappat 1 men nu saknas mängder efter kanske 50 mil till.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Vad har du för fälgar på bilen? Som jag noterade tidigare har jag standard 18"-fälgarna på CCn, både sommar och vinter, och på 2500 mil har inga ramlat bort.
20 tum

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]