Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1226393
AndS skrev:Hade inte ens sett att det var plastkåpor. Om de lossnar kan ju vara fälgberoende hur skyddade de är, på de 18" som CCn har som standard sitter de helt inkapslade av fälgen, men visst riktar man in t.ex. högtryckstvätt rakt i hålet finns väl en mindre risk för att kunna blåsa ut dem.
Men om man inte riktar högtrycket rakt in i hålet, får man till slut mycket skit där som i förlängningen ger skador på fälgen. Jag håller på att kromade muttrar fortfarande är att föredra. Visst får man putsa dom, men jag har två uppsättningar. En för vinter, och en för sommarhjulen. När jag köpt eftermarknadsfälgar till vinterhjulen, får man ju en kartong med bland annat hjulbultar. :wink:
av SundanceKid
#1226409
Jag har bara tvättat min v90 1 gång sen jag hämtade den i mars så det beror inte på att mina är borttvättade. Konstigt köpte 20 nya för ett tag då jag tappat 1 men nu saknas mängder efter kanske 50 mil till.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av AndS
#1226423
SvenB skrev:
AndS skrev:Hade inte ens sett att det var plastkåpor. Om de lossnar kan ju vara fälgberoende hur skyddade de är, på de 18" som CCn har som standard sitter de helt inkapslade av fälgen, men visst riktar man in t.ex. högtryckstvätt rakt i hålet finns väl en mindre risk för att kunna blåsa ut dem.
Men om man inte riktar högtrycket rakt in i hålet, får man till slut mycket skit där som i förlängningen ger skador på fälgen. Jag håller på att kromade muttrar fortfarande är att föredra. Visst får man putsa dom, men jag har två uppsättningar. En för vinter, och en för sommarhjulen. När jag köpt eftermarknadsfälgar till vinterhjulen, får man ju en kartong med bland annat hjulbultar. :wink:
Inte samlas det skit så att de skadas och det är ju bara att tvätta bort när vinterdäcken byts eller så går du runt bilen och kollar dem efter en tvätt, trycker till. Så krånligt är det ju inte men inget jag ägnar mig åt och de sitter fortfarande kvar, det är ju bara ett tranportmedel :wink:
av AndS
#1226424
SundanceKid skrev:Jag har bara tvättat min v90 1 gång sen jag hämtade den i mars så det beror inte på att mina är borttvättade. Konstigt köpte 20 nya för ett tag då jag tappat 1 men nu saknas mängder efter kanske 50 mil till.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Vad har du för fälgar på bilen? Som jag noterade tidigare har jag standard 18"-fälgarna på CCn, både sommar och vinter, och på 2500 mil har inga ramlat bort.
av SundanceKid
#1226455
AndS skrev:
SundanceKid skrev:Jag har bara tvättat min v90 1 gång sen jag hämtade den i mars så det beror inte på att mina är borttvättade. Konstigt köpte 20 nya för ett tag då jag tappat 1 men nu saknas mängder efter kanske 50 mil till.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Vad har du för fälgar på bilen? Som jag noterade tidigare har jag standard 18"-fälgarna på CCn, både sommar och vinter, och på 2500 mil har inga ramlat bort.
20 tum

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av AndS
#1226475
Vilka fälgar, för om något påverkar så bör det vara utformningen av dem.
av EssDee
#1226540
EbbevonVolvo skrev:
oldtimersmc skrev:
EssDee skrev:Det är ett känt problem. Bara att åka till bilhandlaren så får du nya.
Och vad kostar det? en hel satts alltså?
250 kr för en sats på 20st.
60 kr för 4st till låsbar bult.
Om du tappat dem är det garanti och du får nya utan kostnad. Det finns SPJ på detta så det är inga problem.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1226551
Fälgen spelar knappast någon roll. Det är på skruvarna som de ska sitta fast och sitta påtryckta ordentligt.
Sitter dom löst är något fel.
av AndS
#1226618
Utifrån bilderna så ser hjulbultarna på 20" -R fälgarna ut att sitta ganska öppet, jämfört med de 18" standard som jag har på CCn. På de fälgarna sitter de i "hål" som inte får någon yttre påverkan vid körning.
Men det är som sagt bara en gissning att det kan vara känsligare på 20" -R fälg.
Kan ju också vara så enkelt att det förekommit olika toleranser vid tillverkning att vissa sitter sämre och kanske även känsligare för att ramla av beroende på utformning av fälgen vid bulthålen.

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]

Nya eller gamla V60

Hej alla, Tiden gick snabbt. Har hunnit prova en […]