Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1225507
Håller på att installera detta i min v90 MY17 T5 med bensinvärmare. Motorvärmare med kupeutag + en carlix 5A online laddare som jag knölat in i fronten.

FAN FAN FAN va drygt det är, den djäveln som placerade avtappningskranen till kylvätskan borde släpas i gruset och spöas offentligt! Fick tillverka ett specialverktyg av ett lock till en oljedunk slipade en slits i locket så den passade i kranens vred och då kunde man hyfsat lätt öppna och stänga kranen man får ingen kraft när man skall försöka att vrida upp kranen med i princip raka fingrar.
Fick även skruva bort ett förstyvningsstag då kunde man klämma dit locket med det urslipade spåret i.vola!

Trodde att det var skit till en V70 men det är fan både lättare och djävligare.

Bryter efter 7 timmar och återupptar i morgon (S)

Ngn annan som har provat?
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
#1225631
Xanthopteryx skrev:Kolla instruktionen på Volvos hemsida.
Jo den har jag allt, men att ligga på golvet med pannlampa och försöka tyda instruktionerna och bilderna är fan ett maratonpass av situps.
<å då skall ni veta att jag monterat dessa på 3 v70III så jag har en hel del gratis.

Återkommer spenderat 2 timmar krypande och en timme gloende för att klura ut hur motorn är konstruerad, blir lite fundersam när det går slangar från det jag nu vet är kylslangar till insugsröret...
Hemma o käkar skall strax kapa slangen.
#1225698
Snart 14 timmar nu sitter laddaren och värmaren på plats dragit fram kabeln till torpedväggen så nu skall den in i cupen
Det följde med 3 st mallar för eluttaget, olika mallar :roll: så det blir till att mäta :evil:
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
#1225782
Skruvade ihop allt, har dragit in el kabeln för elutaget in i kupen lämnade skiten tills i morgon höll på 10 timmar idag s det landar väl på närmare 20tim

Har mekat på en MC-klubb så visst har det varit lite socialt umgänge och glada tillrop så allt är inte effektiv arbetstid.
I sådana här sammanhang så är det ingen fördel med att ha en massa extrautrustning för allt är i vägen + den massiva subframe.
Man får inte in en arbetarnäve mellan ramen och där man skall fästa kabeln, ser fint ut i beskrivningen men undrar vad fan den som kreerade den har varit i för bil.
Beskrivningen och verkligheten är så djävla olika så man blir osäker på om man är på rätt ställe.

Nu när jag nästan har gjort det så skulle jag tippa att nästa gång så går det på 10- 12 timmar
På V70 tog det första gången 9 tim andra 7 tredje gången 5-6 timmar.
#1225813
Perra83 skrev:Idioti att göra det själv! 20t extra på jobbet ger bra med stålar även efter skatt.
Det kan ju vara så att man faktiskt inte skulle jobbat de timmarna utan i stället legat och slappat framför dumburken eller den så kallade smarta telefonen, läsandes diverse löjliga Fisbokinlägg och annat.
Även om det där är ett jävla skitgöra så lägger jag ju hellre min 'fritid' (det vill säga dumburkstid och liknande) på dylika jobb då det ger mer tillfredsställelse i slutänden, plus att man faktiskt kanske LÄR sig något.
14 timmar per vecka lägger svenskarna i Genomsnitt på TV... Plus då alla så kallade sociala medier.
#1225947
Idioti ja eller inte, alla dessa jobb som jag gjort i egen regi gör att sammantagethar jag inte betalt en krona för min V90.
Kostatmånga blodiga knogar ( utan att skada någon annan).
Plus den enorma tillfredsställelsen att veta att det finns ingenting som får mig att gå bet, och attveta att det är jag som har gjort det.
Även att kunna delamedsig av sitt kunnande och erfarenheten är tillfredställande.

I våras så bytte jag cab på min Musse skulle kosta 35000 på en firma gjorde det själv för ca 8k med bästa tygcabben som man kan få för pengar ( den fick tjuvåka med lillebrors Musse från US)
Tog ungefär samma id som det här jobbet och då jagaldrig gjort det tidigare så skall ni veta att det krävs kuor för att sätta kniven i en hel och fin cabb, enda felet var färgen och att det var vinyl...

Jobbar skift så jag har några dar ledigt som jag valt att mysa och lära känna min nya bil :D


Och så här efteråt, skulle jag göra om det?
Svaret är yes !
#1225948
Idioti ja eller inte, alla dessa jobb som jag gjort i egen regi gör att sammantagethar jag inte betalt en krona för min V90.
Kostatmånga blodiga knogar ( utan att skada någon annan).
Plus den enorma tillfredsställelsen att veta att det finns ingenting som får mig att gå bet, och attveta att det är jag som har gjort det.
Även att kunna delamedsig av sitt kunnande och erfarenheten är tillfredställande.

I våras så bytte jag cab på min Musse skulle kosta 35000 på en firma gjorde det själv för ca 8k med bästa tygcabben som man kan få för pengar ( den fick tjuvåka med lillebrors Musse från US)
Tog ungefär samma id som det här jobbet och då jagaldrig gjort det tidigare så skall ni veta att det krävs kuor för att sätta kniven i en hel och fin cabb, enda felet var färgen och att det var vinyl...

Jobbar skift så jag har några dar ledigt som jag valt att mysa och lära känna min nya bil :D


Och så här efteråt, skulle jag göra om det?
Svaret är yes !
#1225995
Xanthopteryx skrev:
Perra83 skrev:Idioti att göra det själv! 20t extra på jobbet ger bra med stålar även efter skatt.
Det kan ju vara så att man faktiskt inte skulle jobbat de timmarna utan i stället legat och slappat framför dumburken eller den så kallade smarta telefonen, läsandes diverse löjliga Fisbokinlägg och annat.
Även om det där är ett jävla skitgöra så lägger jag ju hellre min 'fritid' (det vill säga dumburkstid och liknande) på dylika jobb då det ger mer tillfredsställelse i slutänden, plus att man faktiskt kanske LÄR sig något.
14 timmar per vecka lägger svenskarna i Genomsnitt på TV... Plus då alla så kallade sociala medier.

En klok vän till mig sa att ” vill man ha någonting gjort så fråga en som är upptagen”...

Ligger mycket i det.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]