Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1231971
XC90_Executive skrev: På T8 går det att värma säten och ratten när den bränsledrivna värmaren är igång. Går även att kyla kupén på sommaren.

Det du gör annars om du har en annan motor är att du kryssar i klimatinställningarna i bilen att den automatiskt ska starta sätes- och rättvärmen vid start. När du sedan fjärrstartar bilen via VOC (räcker med ett par minuter) så värms säten och ratt.
Min fungerar precis som EssDee förklarar. Vid fjärrstart startar stol och rattvärme automatiskt vid kallt väder utan något ikryssat. Jag hoppas verkligen det fungerar efter servicen imorgon.
På tal om uppdatering. Jag har bilen inne för vanlig service (9000mil) och tydligen stannade nedladdningen av mjukvara plötsligt. De försökte hela fredagen med hjälp av "högre ort" med ominstallation men lyckades inte. Provkörde bilen men fick lämna tillbaka den. Prata om flipperspel i displayen. Varnade för många funktioner som jag inte har mm.GPS,modem, blåtand mm fungerade inte. Konstigt att den skriver över befintlig programvara innan hela update-paketet är nedladdat i bilen.
Är det någon som varit med om något liknande?
#1232085
XC90_Executive skrev: Det du gör annars om du har en annan motor är att du kryssar i klimatinställningarna i bilen att den automatiskt ska starta sätes- och rättvärmen vid start. När du sedan fjärrstartar bilen via VOC (räcker med ett par minuter) så värms säten och ratt.
Ja det är just det denna tråd handlar om, att den funktionen har slutat fungera efter ny mjukvara. Dock så fungerade det tidigare utan att man bockade i något.
#1232157
EssDee skrev:Ja det är just det denna tråd handlar om, att den funktionen har slutat fungera efter ny mjukvara. Dock så fungerade det tidigare utan att man bockade i något.
Njae, det gällde T8 och att sätena och ratten inte blev varma vid förkonditionering. Dvs inte fjärrstart :wink:

Som det står innan är den funktionen ,som tråden är till för, exklusiv för T8.
#1232537
XC90_Executive skrev: Njae, det gällde T8 och att sätena och ratten inte blev varma vid förkonditionering. Dvs inte fjärrstart :wink:

Som det står innan är den funktionen ,som tråden är till för, exklusiv för T8.
Ok, jag lägger mig platt. Du har rätt, tråden skapades ang T8 och förkonditionering.
Men... samma problem gäller min och andra bilar, dvs ratt och sätesvärmen har slutat fungera vid fjärrstart efter uppdatering.
Min tekniker har tagit detta vidare med Volvo. Jag återkommer när jag fått något besked.
#1233131
Nu har jag haft bilen inne på service igen och felet kunde inte åtgärdas.
Volvo säger att man jobbar på det, märkligt det har gått över en månad och buggen är fortfarande kvar.
Startar man förkonditioneringen manuellt eller med timern så hoppar värme i ratt och säte igång men inte med Volvo on call-appen. Känns inte som någon rymdvetenskap att felsöka på det.
Riktigt dåligt av Volvo att inte kunna svar mer än att vi jobbar på det.
#1236009
Volvo har fått in många klagomål om att värmaren inte vill starta pga låg batterikapacitet. Kan det vara så att de avaktiverat stol- och rattvärme för att kompensera detta? Värmaren bör således dra mindre ström och bilen behöver inte rulla lika långt innan nivån är ok till nästa uppvärmning. Min tekniker sa att bilen behöver köras i ca 1 timme för att nå full batterinivå, efter att värmaren körts i 30 min.
#1239591
Jag och min kollega har haft samma problem. Fungerade en gång på min sambos profil. Nu värmer den inte. Det är landskamp nu och allvar. Jag har sagt att det måste vara något med inställningarna som vi inte förstått. Nu har jag låst profiler, låst upp, satt på värmen när systemetstängs ned osv... Han är norrman och jag hatar att förlora. Finns det ingen som löst problemet???

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]