Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1226588
Fruktansvärt omodernt att behöva koppla ihop med blåtand för att synka.
Känns som denna funktionen hade vart fint att ha i voc.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av Xanthopteryx
#1226611
SundanceKid skrev:Fruktansvärt omodernt att behöva koppla ihop med blåtand för att synka.
Känns som denna funktionen hade vart fint att ha i voc.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Det kan man tycka, men alternativet just nu är ju faktiskt att inte ha mätning alls eller att du mäter själv, och då måste fippla med sladdar och skit.
Battery Sense är ju trots allt ingen Volvo-pryl. Och sett till detta är ju blåkrafs väldigt bra, eller hur?
av Xanthopteryx
#1226612
Dex skrev:
Xanthopteryx skrev:
razorfish skrev:
Helt rätt och dessutom kopplat enligt Ctek-manualen. För laddning rekommenderas plus till plus på batteriet och minus till chassit, men jag kan intyga att det laddar även med minus till minus på batteriet.
För laddning i V90 SKALL man koppla via angivna anslutningar i motorrummet för att undvika problem då det är en del elektronik och dubbla batterier inblandade.
Helt rätt man kan knäcka elektroniken om man kopplar minus till minuspolen.(kan bli dyrt i slutändan)
Minus ska alltid vara till chassi på de nya bilarna.
Så även plus i detta fall, till avsedd plats. Detta då det finns styrelektronik som skulle kunna må dåligt om du laddar direkt på batteriet.
Laddar du via avsedd pol i motorrummet så sköter bilen så att rätt batteri blir laddat på rätt sätt.

Dubbla batterier och löjligt dyr elektronik = jag skulle inte chansa och ladda på batteriet direkt när det är inkopplat. Men jag förbjuder såklart inte någon annan att göra det ty så länge det inte är mitt problem om saker Skulle gå sönder så... :-p
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1288546
Laddpunkten i motorrummet sitter direkt på batterikontrollmodulen som övervakar batterierna och mäter hur mycket laddning som går in och ut. Laddar man direkt på batteriet bak kan man få problem. Samma sak om man laddar batteriet utanför bilen. Eller byter batteri själv. Bilen kommer fungera men inte optimalt.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1288572
Hm. Min cetec sense krånglar lite. När jag hade kopplat in den och synkat med telefonen visade den på 0% även när batteriet var fullt. Lät den stå ett par timmar och då hade den kommit upp till 50%. Sen sniglade den sig uppåt (bilen var parkerad utan laddare) för att till slut visa 100%. Tänkte att den behövde övervaka lite över tid för att kalibrera sig. Igår kväll hade den sjunkit till 98%. Fullt rimligt. Men i morse visade den 0 igen. Batteriet är ok. Parkeringsvärmaren startade utan problem.
Jag har haft den här sense på sommarbilen under flera år utan problem. :bored:
av Xanthopteryx
#1288588
Ctek känner till att något konstigt har börjat uppträda. Har varit i kontakt med dem och håller på att sätta ihop en liten rapport från mig och farsan som har samma problem (fast värre). Skulle rekommendera dig att kontakta dem, berätta hur det yttrar sig samt bidra med nummerharangen som står på den.
av Tompamannen
#1289314
Min Sense fungerar inte ihop med Sony Z5, trots att både BT och OS är högre än vad Ctek kräver. På iPad och min Samsung så fungerar den dock.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1289389
Jag får ingen historik från min Sense. Men ändrar jag så den kan uppdatera i bakgrunden så får jag in den infon. I början gick det bättre. Kör Samsung.
av LJN
#1289501
Ni som har koll på batteriet i V90CC MY2019, är det AGM eller "vanligt" blysyra-batteri i bilen?

Skaffade en uppsättning Rimgard, inte på[…]

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]