Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
#1224840
Någon som anslutit Ctek Battery Sense i V90CC? Har det i min klassiker och har haft det i mina tidigare XC70. Sjukt bra. Men min V90CC har två batterier, ett startbatteri i skuffen och ett stödbatteri för start/stopp i motorrummet. Vill såklart mäta äver det stora (start)batteriet men det sitter nån jättekloss på pluspolen och vad jag ser är det svårt att ansluta sig där. Men minuspolen verkar gå bra. Om jag ansluter på stödbatteriet (har inte skruvat bort kåpan där och kollat än men det borde funka att ansluta där eftersom det är där man enligt instruktionsboken ska ansluta startkablar), vad exakt är det jag mäter då? Stödbatteriets spänning eller båda batteriernas spänning?
Användarvisningsbild
av SvenB
#1224918
Kan inte svara helt säkert, men på min bil laddas även hjälpbatteriet när jag laddar det stora batteriet enligt uppgift.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1224922
razorfish skrev:Någon som anslutit Ctek Battery Sense i V90CC? Har det i min klassiker och har haft det i mina tidigare XC70. Sjukt bra. Men min V90CC har två batterier, ett startbatteri i skuffen och ett stödbatteri för start/stopp i motorrummet. Vill såklart mäta äver det stora (start)batteriet men det sitter nån jättekloss på pluspolen och vad jag ser är det svårt att ansluta sig där. Men minuspolen verkar gå bra. Om jag ansluter på stödbatteriet (har inte skruvat bort kåpan där och kollat än men det borde funka att ansluta där eftersom det är där man enligt instruktionsboken ska ansluta startkablar), vad exakt är det jag mäter då? Stödbatteriets spänning eller båda batteriernas spänning?

Både start-och stödbatteri laddas om du koppla till laddningspunkter

Bild
av Xanthopteryx
#1224932
Fippla upp locket till pluspolen. Där sätter du bara sladdarna (kan behöva bocka skon på sladden lite) på befintlig gänga och på med en till mutter utanpå. Funkar skitbra.
Kan försöka ordna bild i morgon om jag kommer ihåg.

Edit: Noterade att det ju inte var lock på minuspolen utan enbart plus så ändrade det i texten ovan.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1224942
Xanthopteryx skrev:Fippla upp båda locken till polerna. Där sätter du bara sladdarna (kan behöva bocka skon på sladden lite) på befintlig gänga och på med en till mutter utanpå. Funkar skitbra.
Kan försöka ordna bild i morgon om jag kommer ihåg.
Tack, det vore jättesnällt! Och du pratar om stödbatteriet i motorrummet nu eller hur?

Ingen som kopplat in sig på startbatteriet?

Svårt att veta om det är någon skillnad utan tillgång till elschemat.
av Xanthopteryx
#1224956
razorfish skrev:
Xanthopteryx skrev:Fippla upp båda locken till polerna. Där sätter du bara sladdarna (kan behöva bocka skon på sladden lite) på befintlig gänga och på med en till mutter utanpå. Funkar skitbra.
Kan försöka ordna bild i morgon om jag kommer ihåg.
Tack, det vore jättesnällt! Och du pratar om stödbatteriet i motorrummet nu eller hur?

Ingen som kopplat in sig på startbatteriet?

Svårt att veta om det är någon skillnad utan tillgång till elschemat.
Startbatteriet bak. Rör inte stödbatteriet, och ladda aldrig någonsin något av batterierna via någon annan väg än de avsedda pinnarna i motorrummet!
Stödbatteriet känns dessutom lite overkill att övervaka då det inte har med starten av bilen att göra.
av Xanthopteryx
#1225009
Bild

Bild

Bild

Först ville jag göra det snyggt så började försöka pilla upp locket så jag kunde dra sladden under, lite sådär dolt och prydligt, men sedan gav jag upp och kände att - vad fan, det funkar och ingen tittar där ändå.
Muttern, vad kan det vara - M10? Grävde bara bland muttrar jag har.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1225021
Tack för bilden! Gjorde precis likadant, nästan. Anslöt plus under locket på tjocka kabeln (där fick plats en mutter till, precis som på minuspolen). Funkar kanon! Tusen tack!!

Bild
av calgot
#1226404
Stort tack för denna tråd! Har monterat en CTEK på precis detta sätt, till slut efter lite huvudbry bland alla batterier. Skönt att se att det var rätt!
Brainys V60

Tack :-D

Martins S90-98

Ja visst är det härligt att sätta s[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fab[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]