Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sjotorp
#1223944
Jag har jag T5 VEA i V70 och effekten i mellanregistret efter optimering är 219 HK men på den senaste T5 V90 är det bara 199 HK i mellanregistret.
Hur kan effekten i mellanregistret försämrats i VEA T5, är det bara för att gapet till T6 ska bli större, känns lite beige om man ska byta bil och få en vekare motor.
Generellt kändes T5 rätt så surrig i V90, nu var det förvisso ingen polestar på den men ändå.
Är senaste T5 VEA råkigare än tidigare T5?
#1224136
Volvos beteckningar av T4, T5, T6, etc, är ju bara ett sätt att ange att bilen har en motor inom ett effektområde.
Och det kan sedan skilja mellan motorerna. Jag kan inte T-modellerna men tar man en V90 D3 och D3 AWD så skiljer det.
Och gällande Polestar så optimeras de utifrån att bl.a. behålla utsläppsnivåer så bilen kan typbeiktas. Så i ditt fall skiljer det säkerligen i typbeisktad utsläppsnivå mellan din V70 av årsmodell xx jämfört med den nyare V90 vilket säkerligen kan påverka hur motorstyrningen kan förändras, men det är en kvalificerad gissning.
#1224624
Hej, jag tror inte den ger mindre effekt i V90. Är det samma optimering? Hur har effekten mätts och var förutsättningarna samma? Jag har kört mycket VEA T5 själv och jag jag håller inte med om att upplevelsen är sämre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1224761
SundanceKid skrev:T5:an håller jag väldigt högt bland nuvarande motorer.
Tycker att v90 t5 är underbar, vilken motorkaraktär de fått till.
Dessutom så är den fruktansvärt snål om man vill.
Så, precis beställt en V90 T5, vad får du för faktiska siffror med den?
Personligen så spelar det noll roll, jag tankar gärna, men alltid kul att veta vad verklighetens förbrukning är i olika lägen.
#1224775
Aldrig över litern trots massa kortkörning där andra bilar jag haft snittat över 1,3.
Sista tanken hamnade vi på 0,75 blandat. Långkörning kryper den ner mot 0,6.
För mig spelar det heller ingen roll då jag endast kör 400 mil per år med denna bilen.
#1224792
CuteLunatic skrev:Hur är T6 i jämförelse med T5 tycker ni?
Har aldrig kört en T6:a, men den låter betydligt bättre än T5:an. Har även sett en som fick en v90 t6 att baksmälla :D. Men det du märker mest är nog i starten med awd vilket t5 tyvärr saknar :/.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]