Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222377
Hej, första gången men vid mitt köp av en V90 hade jag stor nytta av att läsa på forumet, Tack Alla!

Säljaren sa många saker som jag kände lät osäkert, en av dem var att det inte längre gick att få på 17 tums fälgar på en V90.
Efter att läst aftonbladets vinter-test där 17 tum togs fram som mycket önskvärt i slask/modd, vilket i Mellansverige är mer eller mindre standard så ville jag ha det (och han höll med).

Vi valde en V90 med Momentum till slut men Kinetic har 17 tum som standard enligt informationen på Volvo Bygg din Bil, men specarna som kom med pdf hade faktiskt 18 tumsfälgar även på Kineticen.

Kan någon bekräfta eller dementera att det inte går att sätta 17 tums fälgar på en ny V90 av 2018 års modell (kommer i mars/april)?

Referenser till källor:
- Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/bil/a/r2xnR/ ... -vw-passat
- Min bil: V90 2018 T4 Momentum + Business Adv + Teknik Pro + Klimatpaketet VOC + aut.drag:
(pdf) http://www.clickredirect.com/lr/lr3.asp ... 0d8358.pdf
(web) https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... 130d486887
#1222676
Det som kan begränsa storleken på fälgarna neråt i diameter är bromsskivans diameter. Jag vet inte vilken diamaeter som din V90 har på bromsskivorna. Enklast är att testa med en 17"
Volvo fälg och se så det inte tar i bromsskiva eller ok. Det var inget optimalt svar, men jag har inget bättre svar just nu.
#1223456
Hej!

De flesta V90 KAN ha 17" på.
Det är dock begränsat enligt följande:
- Bilen är såld med 18" (miljöklassad). Då säljer Volvo inget mindre då det påverkar miljöklassningen. Här går ju dock att köpa hjul "vid sidan om" i 17" som passar om man vill.
- Bilen är utrustad med luftfjädring bak = minst 18" gäller.
- Bilen hamnade i veckorna när bilarna blev levererade med T8-oken då det, enligt 3:e-handsuppgifter, rådde brist på vanliga ok i fabriken av någon anledning (oklart vilka veckor eller hur många bilar detta drabbade tyvärr).
(- T5, T6, T8 kräver 18" men inte T4 vad jag vet.)
#1223458
skyrazer skrev:Hej!

De flesta V90 KAN ha 17" på.
Det är dock begränsat enligt följande:
- Bilen är såld med 18" (miljöklassad). Då säljer Volvo inget mindre då det påverkar miljöklassningen. Här går ju dock att köpa hjul "vid sidan om" i 17" som passar om man vill.
- Bilen är utrustad med luftfjädring bak = minst 18" gäller.
- Bilen hamnade i veckorna när bilarna blev levererade med T8-oken då det, enligt 3:e-handsuppgifter, rådde brist på vanliga ok i fabriken av någon anledning (oklart vilka veckor eller hur många bilar detta drabbade tyvärr).
(- T5, T6, T8 kräver 18" men inte T4 vad jag vet.)
Ja, något sådant måste det helt klart vara.
Vi har 17 på somamr och vinter. Dock ej en miljöklassad version (men 2018).
#1223473
Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
#1223475
falkn skrev:Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
Det är billigare så, och fullt funktionellt, och dessutom tycer jag det ser förj--t ut med denna tunna gummiremsor som är så trendigt i dag.
Plus att du får mjukare gång i bilen (mindre stötig).
#1223500
falkn skrev:Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
+1 på den. Dock är det ju mest en pris- och komfortfråga - mindre hjul är billigare i alla led och det är ju inte direkt någon fantastisk komfort i chassit med 20" på, något många söker.
Men jag håller med om att det ser smått ut även med 19" på bilen, i vart fall när man är van med större.
(Nu jobbar jag ju med fälg så man är lite skadad den vägen men sommaren kommer min gå med 9,5x21" runt om, konkav fälg. Det kan nog bli fläskigt!)

HitTheRoadJack skrev:När ÅF konfigurerade min V90 D3e så lade vi in 17 tums vinterhjul för att hålla oss inom bilbudget.
Som jag skrev, det går att gå utanför boxen på detta men Volvo Officiellt säljer inte 17" till e-bilarna då det inte längre går att garantera CO2-halten enligt miljögodkännandet ;-)
#1223585
skyrazer skrev:Hej!

De flesta V90 KAN ha 17" på.
Det är dock begränsat enligt följande:
- Bilen är såld med 18" (miljöklassad). Då säljer Volvo inget mindre då det påverkar miljöklassningen. Här går ju dock att köpa hjul "vid sidan om" i 17" som passar om man vill.
- Bilen är utrustad med luftfjädring bak = minst 18" gäller.
- Bilen hamnade i veckorna när bilarna blev levererade med T8-oken då det, enligt 3:e-handsuppgifter, rådde brist på vanliga ok i fabriken av någon anledning (oklart vilka veckor eller hur många bilar detta drabbade tyvärr).
(- T5, T6, T8 kräver 18" men inte T4 vad jag vet.)
T5 utan luftfjädring kan ha 17"
#1223640
falkn skrev:Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
Håller med "falkn".
17-18 tum hör inte hemma på S,V,CC,XC-90 XC-60 bilarna.
Ser ynkligt ut och förstör hela bilens "image" med "ballong-däck" :)
Jag menar inte att man behöver ha 35 profil men 45 eller 50 profil ser snyggt ut och inte speciellt stöttigt för den skull.
Där kanske många köper luftfjädring och sportchassi sedan sätter man på 17 eller 18 tums hjul på bilen???? :shock:
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]