- tis 09 jan 2018, 11:18
#1223836
Enligt min uppfattning är det mest folk som inte har råd med lite större hjul som väljer mindre. Att motivera det med komfortfrågan har jag svårt att köpa. Det är inte sådana skillnader mellan t.ex. 18" och 20", jag har i alla fall aldrig upplevt detta vid samma däcktryck. Provkör du en bil hos handlare så har den i regel också för lågt däcktryck vilket gör att komforten upplevs bättre med instabilitet i högre fart samt högre förbrukning som nackdel.
Två bilder nedan på 17" respektive 20" hjul. Ingen kan väl på allvar mena att de tycker proportionerna på bilen i bild 1 är bättre?
erikgxx skrev:Håller helt med Xanthopteryx ang fälgstorlek. Har vid flera nybilsköp begärt att få mindre fälg med högre profil med tanke på komfort. Provkörde en Audi A6 med sportchassi och stora fälgar för något år sedan. Det var ju nära man fick kotförskjutningar av att köra över brunnslock.Är man så känslig ska man ju helt klart inte ha sportchassi. Får man fråga vad du kör för bil nu?
Jag tycker också det ser underligt ut med dagens extremt trendiga och stora fälgar.
Men smaken är ju bekant som baken, delad......
Enligt min uppfattning är det mest folk som inte har råd med lite större hjul som väljer mindre. Att motivera det med komfortfrågan har jag svårt att köpa. Det är inte sådana skillnader mellan t.ex. 18" och 20", jag har i alla fall aldrig upplevt detta vid samma däcktryck. Provkör du en bil hos handlare så har den i regel också för lågt däcktryck vilket gör att komforten upplevs bättre med instabilitet i högre fart samt högre förbrukning som nackdel.
Två bilder nedan på 17" respektive 20" hjul. Ingen kan väl på allvar mena att de tycker proportionerna på bilen i bild 1 är bättre?