Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223643
Dex skrev:
falkn skrev:Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
Håller med "falkn".
17-18 tum hör inte hemma på S,V,CC,XC-90 XC-60 bilarna.
Ser ynkligt ut och förstör hela bilens "image" med "ballong-däck" :)
Jag menar inte att man behöver ha 35 profil men 45 eller 50 profil ser snyggt ut och inte speciellt stöttigt för den skull.
Där kanske många köper luftfjädring och sportchassi sedan sätter man på 17 eller 18 tums hjul på bilen???? :shock:
Kan väl kanske hålla med, även om vi kör med 18 tum vinterdäck, 22 tum på sommaren.
På vinterdäcken så räcker 18 tum mer än väl för oss, det fanns ingen orsak till att lägga ut mer pengar på större fälgar och däck på vinterhjulen. Visst, det ser ju inte superkul ut, men ärligt talat, skit samma, i alla fall för oss.
Personligen tycker jag som någon annan skrev, stora fälgar utan gummi på vinterdäcken ser nästan lika larvigt ut som ballongdäcken.
Som tur är ju smaken delad.
#1223647
Jag fick min D5:a levererad med 17-tums vinterhjul. Men när de skulle sättas på i höstas så passade de inte, bromsoken tog i. Fick 18-tummare istället men personligen hade jag föredragit de smalare däcken på 17-tummarna.
#1223760
Xanthopteryx skrev:
falkn skrev:Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
Det är billigare så, och fullt funktionellt, och dessutom tycer jag det ser förj--t ut med denna tunna gummiremsor som är så trendigt i dag.
Plus att du får mjukare gång i bilen (mindre stötig).
Är ju inte direkt gummiremsor på en 19" fälg till en V90. Har själv 225/45 R19 på vinterhjulen vilket innebär 10 cm gummi. Det är ingen traktor..
#1223790
Håller helt med Xanthopteryx ang fälgstorlek. Har vid flera nybilsköp begärt att få mindre fälg med högre profil med tanke på komfort. Provkörde en Audi A6 med sportchassi och stora fälgar för något år sedan. Det var ju nära man fick kotförskjutningar av att köra över brunnslock.
Jag tycker också det ser underligt ut med dagens extremt trendiga och stora fälgar.
Men smaken är ju bekant som baken, delad......
#1223836
erikgxx skrev:Håller helt med Xanthopteryx ang fälgstorlek. Har vid flera nybilsköp begärt att få mindre fälg med högre profil med tanke på komfort. Provkörde en Audi A6 med sportchassi och stora fälgar för något år sedan. Det var ju nära man fick kotförskjutningar av att köra över brunnslock.
Jag tycker också det ser underligt ut med dagens extremt trendiga och stora fälgar.
Men smaken är ju bekant som baken, delad......
Är man så känslig ska man ju helt klart inte ha sportchassi. Får man fråga vad du kör för bil nu?

Enligt min uppfattning är det mest folk som inte har råd med lite större hjul som väljer mindre. Att motivera det med komfortfrågan har jag svårt att köpa. Det är inte sådana skillnader mellan t.ex. 18" och 20", jag har i alla fall aldrig upplevt detta vid samma däcktryck. Provkör du en bil hos handlare så har den i regel också för lågt däcktryck vilket gör att komforten upplevs bättre med instabilitet i högre fart samt högre förbrukning som nackdel.

Två bilder nedan på 17" respektive 20" hjul. Ingen kan väl på allvar mena att de tycker proportionerna på bilen i bild 1 är bättre?
1.jpg
1.jpg (47.5 KiB) Visad 996 gånger
2.JPG
2.JPG (110.21 KiB) Visad 996 gånger
#1223841
Jonathan81 skrev:
skyrazer skrev:Hej!

De flesta V90 KAN ha 17" på.
Det är dock begränsat enligt följande:
- Bilen är såld med 18" (miljöklassad). Då säljer Volvo inget mindre då det påverkar miljöklassningen. Här går ju dock att köpa hjul "vid sidan om" i 17" som passar om man vill.
- Bilen är utrustad med luftfjädring bak = minst 18" gäller.
- Bilen hamnade i veckorna när bilarna blev levererade med T8-oken då det, enligt 3:e-handsuppgifter, rådde brist på vanliga ok i fabriken av någon anledning (oklart vilka veckor eller hur många bilar detta drabbade tyvärr).
(- T5, T6, T8 kräver 18" men inte T4 vad jag vet.)
T5 utan luftfjädring kan ha 17"
Är du verkligen helt hundra på det? Vi har testat med ett ex antal fälgar på plats i Kungsbacka och fått detta resultat (uppbackat med officiella Volvo-uppgifter) och där var T5 inte möjlig med 17". Bör vara ett starkt begränsat antal hjul som passar i så fall, mycket beroende på hur fälgen är uppbyggd och vikterna placerade antar jag :)
#1223871
falkn skrev:
erikgxx skrev:Håller helt med Xanthopteryx ang fälgstorlek. Har vid flera nybilsköp begärt att få mindre fälg med högre profil med tanke på komfort. Provkörde en Audi A6 med sportchassi och stora fälgar för något år sedan. Det var ju nära man fick kotförskjutningar av att köra över brunnslock.
Jag tycker också det ser underligt ut med dagens extremt trendiga och stora fälgar.
Men smaken är ju bekant som baken, delad......
Är man så känslig ska man ju helt klart inte ha sportchassi. Får man fråga vad du kör för bil nu?

Enligt min uppfattning är det mest folk som inte har råd med lite större hjul som väljer mindre. Att motivera det med komfortfrågan har jag svårt att köpa. Det är inte sådana skillnader mellan t.ex. 18" och 20", jag har i alla fall aldrig upplevt detta vid samma däcktryck. Provkör du en bil hos handlare så har den i regel också för lågt däcktryck vilket gör att komforten upplevs bättre med instabilitet i högre fart samt högre förbrukning som nackdel.

Två bilder nedan på 17" respektive 20" hjul. Ingen kan väl på allvar mena att de tycker proportionerna på bilen i bild 1 är bättre?
1.jpg
2.JPG
Vi hade råd. Men jag tycker det ser skitfult ut, det kostar onödigt mycket, att byta däck är onödigt dyrt, det blir mer obekvämt (visar blindtester). Det är helt onödigt enligt mig.
Och enligt mig ser bil ett mycket bättre ut. Alldeles för blaffigt på bil två.
#1223959
uniformerad skrev:
Dex skrev:
falkn skrev:Personligen förstår jag inte hur man kan vilja ha 17" fälgar ens på vintern, det ser ju löjligt litet ut på en så stor bil. Har ytterst svårt att tänka mig att det skulle vara någon prestandaskillnad mellan 17 och 18". Kör själv med 19" på vintern och 20" på sommaren. Vinterhjulen är OK i utseende, men inte mer. Prestandamässigt är det hur stabilt som helst även i dåligt underlag med 19". Var uppe i sälen och vände över hjul och hade riktigt taskigt väder på hemvägen.
Håller med "falkn".
17-18 tum hör inte hemma på S,V,CC,XC-90 XC-60 bilarna.
Ser ynkligt ut och förstör hela bilens "image" med "ballong-däck" :)
Jag menar inte att man behöver ha 35 profil men 45 eller 50 profil ser snyggt ut och inte speciellt stöttigt för den skull.
Där kanske många köper luftfjädring och sportchassi sedan sätter man på 17 eller 18 tums hjul på bilen???? :shock:
Kan väl kanske hålla med, även om vi kör med 18 tum vinterdäck, 22 tum på sommaren.
På vinterdäcken så räcker 18 tum mer än väl för oss, det fanns ingen orsak till att lägga ut mer pengar på större fälgar och däck på vinterhjulen. Visst, det ser ju inte superkul ut, men ärligt talat, skit samma, i alla fall för oss.
Personligen tycker jag som någon annan skrev, stora fälgar utan gummi på vinterdäcken ser nästan lika larvigt ut som ballongdäcken.
Som tur är ju smaken delad.
Intressant att du kör med 22" på sommaren (vilket gör en XC90 till en rätt bullrig bil...) men att du tycker att det är onödigt med större än 18" på vintern.
Det är ju nästan halva året man kör med vinterdäck i Sverige.
Så varför gäller det här med att man inte vill lägga ut mer pengar på större fälgar och däck än nödvändigt bara på vintern?
/PH (som alltid har samma tum på sommar- och vinterdäck...)
#1223977
Håller med "falkn".
17-18 tum hör inte hemma på S,V,CC,XC-90 XC-60 bilarna.
Ser ynkligt ut och förstör hela bilens "image" med "ballong-däck" :)
Jag menar inte att man behöver ha 35 profil men 45 eller 50 profil ser snyggt ut och inte speciellt stöttigt för den skull.
Där kanske många köper luftfjädring och sportchassi sedan sätter man på 17 eller 18 tums hjul på bilen???? :shock:
Kan väl kanske hålla med, även om vi kör med 18 tum vinterdäck, 22 tum på sommaren.
På vinterdäcken så räcker 18 tum mer än väl för oss, det fanns ingen orsak till att lägga ut mer pengar på större fälgar och däck på vinterhjulen. Visst, det ser ju inte superkul ut, men ärligt talat, skit samma, i alla fall för oss.
Personligen tycker jag som någon annan skrev, stora fälgar utan gummi på vinterdäcken ser nästan lika larvigt ut som ballongdäcken.
Som tur är ju smaken delad.
Intressant att du kör med 22" på sommaren (vilket gör en XC90 till en rätt bullrig bil...) men att du tycker att det är onödigt med större än 18" på vintern.
Det är ju nästan halva året man kör med vinterdäck i Sverige.
Så varför gäller det här med att man inte vill lägga ut mer pengar på större fälgar och däck än nödvändigt bara på vintern?
/PH (som alltid har samma tum på sommar- och vinterdäck...)
Vid leverans hade vår bil 22 tum hjul, så de fick sitta kvar. Upplever inte heller att de är särskilt bullriga, hänger oftast på beläggningen, svenska vägar är bullrigare än europeiska, på franska vägar är bilen nästen helt tyst även med 22 tum.
När det gäller vinterdäcken upplever jag framkommligheten bättre med lite mindre dimmensioner än större, men det är jag det. Under vinterhalvåret kör jag normalt på mycket sämre vägar än på sommaren, vilket gör att en mindre dimension passar bättre än de största.
Håller med att det ser bättre ut med lite större hjul även på vintern, men som jag skrev i mitt föregående inlägg, utseendet på vintern sket vi fullständigt i.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]