Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1223983
Falkn och jag har tydligen samma uppfattning som jag att bil 2 med lite större fälgar ser snyggare ut.
Men ni som tycker 17-tumsfälgar ser så fantastiska ut och är så sköna att köra med...
Varför kör ni inte 17tums sommardäck på era S90/V90 och XC90 modeller så kör ni billigare med dessa.
Hela bilen blir ju svampigare med så höga däck om inte luftfjädringen/sportchassi kompenserar detta förstås.
#1223991
Dex skrev:Falkn och jag har tydligen samma uppfattning som jag att bil 2 med lite större fälgar ser snyggare ut.
Men ni som tycker 17-tumsfälgar ser så fantastiska ut och är så sköna att köra med...
Varför kör ni inte 17tums sommardäck på era S90/V90 och XC90 modeller så kör ni billigare med dessa.
Hela bilen blir ju svampigare med så höga däck om inte luftfjädringen/sportchassi kompenserar detta förstås.
Det kan ju vara så enkelt att man inte anser sig behöva vinterhjul i någon större dimension, att man faktiskt tycker att det räcker bra med 18 eller 19 tum på vinterhjulen.
#1224026
Dex skrev:Falkn och jag har tydligen samma uppfattning som jag att bil 2 med lite större fälgar ser snyggare ut.
Men ni som tycker 17-tumsfälgar ser så fantastiska ut och är så sköna att köra med...
Varför kör ni inte 17tums sommardäck på era S90/V90 och XC90 modeller så kör ni billigare med dessa.
Hela bilen blir ju svampigare med så höga däck om inte luftfjädringen/sportchassi kompenserar detta förstås.
Det gör jag ju.
Upplever den inte alls svampig heller.
Sedan har jag inte påstått att det ser fantastiskt ut, däremot att stora fälgarna ser fula ut.
#1224034
Xanthopteryx skrev:
Dex skrev:Falkn och jag har tydligen samma uppfattning som jag att bil 2 med lite större fälgar ser snyggare ut.
Men ni som tycker 17-tumsfälgar ser så fantastiska ut och är så sköna att köra med...
Varför kör ni inte 17tums sommardäck på era S90/V90 och XC90 modeller så kör ni billigare med dessa.
Hela bilen blir ju svampigare med så höga däck om inte luftfjädringen/sportchassi kompenserar detta förstås.
Det gör jag ju.
Upplever den inte alls svampig heller.
Sedan har jag inte påstått att det ser fantastiskt ut, däremot att stora fälgarna ser fula ut.

Det kanske skulle passa bäst med stålfåglar i 17” då, så att det inte blir för blaffigt?
#1224051
Dex skrev: Det kanske skulle passa bäst med stålfåglar i 17” då, så att det inte blir för blaffigt?
Barnslig kommentar faktiskt. Köra omkring med 245/45-18 eller ännu bredare och större som vinterdäck är inte optimalt. Snyggt eller inte ska inte vara avgörande. Det fungerar kanske på saltade Storstads-vägar, men kör du på vintervägar är det bättre grepp med smalare däck och hög profil med lägre lufttryck.
#1224083
Snyggt, praktiskt eller ej. Vissa saker köper man för känslan och andra för det praktiska. Oavsett om det gäller bil, bostad eller annat... Min V60 rullar f.ö på 235/45/17 under vintern.
#1224090
titanum skrev:
Xanthopteryx skrev:
Dex skrev:Falkn och jag har tydligen samma uppfattning som jag att bil 2 med lite större fälgar ser snyggare ut.
Men ni som tycker 17-tumsfälgar ser så fantastiska ut och är så sköna att köra med...
Varför kör ni inte 17tums sommardäck på era S90/V90 och XC90 modeller så kör ni billigare med dessa.
Hela bilen blir ju svampigare med så höga däck om inte luftfjädringen/sportchassi kompenserar detta förstås.
Det gör jag ju.
Upplever den inte alls svampig heller.
Sedan har jag inte påstått att det ser fantastiskt ut, däremot att stora fälgarna ser fula ut.

Det kanske skulle passa bäst med stålfåglar i 17” då, så att det inte blir för blaffigt?
titanium där var du faktiskt rolig med stålfälgarna. :lol:
Jag kör med 19tums BOR-fälgar med 255/50-19 Nokian runflat friktionsdäck.
Nästan samma känsla som att köra på sommardäck.(kurv egenskaper och styr-respons förvånansvärt bra)
Verkar som runflat däck är lite styvare än vanliga vinterdäck.
Men tycker det är lite "ballong-varning" på dem faktiskt men de får duga på vintern.
Men alla ska ju välja det som de tycker är bäst för dem.
#1224132
titanum skrev:
Xanthopteryx skrev:
Dex skrev:Falkn och jag har tydligen samma uppfattning som jag att bil 2 med lite större fälgar ser snyggare ut.
Men ni som tycker 17-tumsfälgar ser så fantastiska ut och är så sköna att köra med...
Varför kör ni inte 17tums sommardäck på era S90/V90 och XC90 modeller så kör ni billigare med dessa.
Hela bilen blir ju svampigare med så höga däck om inte luftfjädringen/sportchassi kompenserar detta förstås.
Det gör jag ju.
Upplever den inte alls svampig heller.
Sedan har jag inte påstått att det ser fantastiskt ut, däremot att stora fälgarna ser fula ut.

Det kanske skulle passa bäst med stålfåglar i 17” då, så att det inte blir för blaffigt?
Om det inte vore för att skiten rostar så, visst. Betydligt billigare i inköp och om de skulle bli skadade så lättare att reparera. Men, som sagt, de rostar sönder tyvärr.
Är säkert lättare dessutom.
#1239383
Så kom bilen då... och svaret blev Nej! Det satt stora fina 18-tums-broms-ok på bilen (precis som säljaren sagt).

Det som då är konstigt är att i all skriftlig dokumentation från början (bygg din bil) till nästan slutet (manualer) bekräftar att bilen kommer med 17 tums som standard på T4, D3 etc. Dock står det i manualen en liten stjärna som förmedlar andemeningen; att vissas få undantag finnes.

Den nya hypotesen är att Volvo ändrat sedan produktionsvecka 2017-45 (samtidigt som de lade till partikelfilter på T4:orna) och att den skriftliga dokumentationen släpar efter.

Fallet stängt och jag har nu 18 tums vinterdäck! (men nöjd ändå)
#1239450
Jag tycker S/V90 kräver minst 18", men gärna 19" eller 20" på sommaren. Jag kan förstå att man vill ha lite mindre däck på vintern.

Dels innebär vintern ofta mer slitage och risk för skador, vilket gör att det kan kännas lite meningslöst att lägga för stora pengar. Utöver det fungerar lite smalare däck i regel bättre i vinterväglag.

Med nedan två 18"-fälgar tycker jag V90 ser helt OK ut (17"-alternativet går helt bort för mig - ser rent av löjligt ut):
Bild
Bild

Själv kör jag 19"/18" (sommar/vinter) på 3-serien och 18"/18" på 1-serien. Det sistnämnda är inte optimalt på vinterväglag, så här i efterhand...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]