Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1237289
Ret dårlig beregn fra MSN.
De kunne være interessant at vide hvor mange service der gemmer sig bag t.ex de 10.500:- på en Xc60 T5 AWD
Om det er 3 st. service med et interval på 20.000 er det en god pris.
Men om det er 2 st. service med et interval på 30.000, så er det i min optik i den høje ende.
Det fremgår ikke i testen.
#1237378
Xanthopteryx skrev:Hur många av bilarna i listan är rena elbilar? Inte hybrider alltså.
Där det inte finns någon form av förbränningsmotor.

Tesla r en av de få. Och självklart kommer servicen fortsatt att vara hög även när allt fler elektrifierar. Finns ju ingen anledning till att de skall börja ta mindre betalt bara för att det är mindre att göra. Så fungerar marknaden tyvärr. Redan i dag är ju service extremt överprissatt på de flesta håll och likaså de delar som används (som motoroljan). Att det dessutom slarvas mycket på många håll gör ju inte saken bättre...
Dom är utplockat i den bild jag la in ovan. (E-Golf och Ioniq) En som inte är med men som också är väldigt billig är BMW i3. Första service efter 2 år ingår och andra servicen efter 3 år går på ca 1200kr.
Även Zoe'n ska vara rejält billig att serva men har inga siffror i huvudet.
#1239850
Är väl beroende av modell. Diesel har väl 3000 mil, kör man mindre är det ett årsintervall.
Är så svårt att ge svar när ni inte noterat vilken bil ni har i profilen, se mitt inlägg längst till höger där ni kan se det.
#1239859
Fixad :)

Japp jag vet att Volvo har 3000 mil eller 1 års service intervall.

Därför blev jag förvånad, når där i Sensus stod nästa, service om 138 dagar eller 1300 mil.

Det betyder att nästa service bliver efter 1 år och 3 måneder (Beräknad efter köpsdatum). Hvorfor min fråga om Volvo har variabel service, som Audi, eller om bilen räknar fel.
AndS skrev:Är väl beroende av modell. Diesel har väl 3000 mil, kör man mindre är det ett årsintervall.
Är så svårt att ge svar när ni inte noterat vilken bil ni har i profilen, se mitt inlägg längst till höger där ni kan se det.
#1239879
volvoamatören skrev:Igår var det dags att lämna in sin XC90 MY17 på första servicen, då det gått 12 månader sedan vi köpte bilen.

1 timmes jobb = 4 700 kr, varav den mesta kostnaden var oljebyte och oljefilter. Känns rätt dyrt för en bil som bara har gått 1 100 mil.

Bör jag kanske teckna service- och reparationsavtal? Hur har ni andra gjort? Köpte bilen kontant, så ingen leasing eller avbetalning eller liknande.
Håller med om att det är jättedyrt. TIll min V70 kostade första servicen 3000. Till Audin 6800 (dock har jag serviceavtal = 100 kr/månad). Visserligen med kupéfilter och mer motorlja än en T6 men ändå...

Tar dessutom lite mindre än en timma. Ganska bra förtjänst för verkstan...

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]