Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1222376
Igår var det dags att lämna in sin XC90 MY17 på första servicen, då det gått 12 månader sedan vi köpte bilen.

1 timmes jobb = 4 700 kr, varav den mesta kostnaden var oljebyte och oljefilter. Känns rätt dyrt för en bil som bara har gått 1 100 mil.

Bör jag kanske teckna service- och reparationsavtal? Hur har ni andra gjort? Köpte bilen kontant, så ingen leasing eller avbetalning eller liknande.
#1222389
Ibland kan man få bra deal på serviceavtal när man köper bilen. Har ofta att göra med hur man finansierar bilen. (eller hade det för mig i allafall). Jag betalar knappt 200kr/månaden för service under 3 år och upp till 9000 mil.
Men det skulle blivit dyrare om finansieringen inte gick via Volvo finans.

Har serviceavtal på vår andrabil också och det kostar kring 250kr per månad har jag för mig. Det var ca 10% billigare än om jag köpt alla service kontant.. Plus att det då ingick hyrbil, samt att man ju är lite skyddad mot prishöjningar.

Men tänker man sig att man inte behöver serva på Volvo/märkesverkstad kan man ju säkert komma undan billigare.
#1222450
Serviceavtalet är väl egentligen bara till för att låsa upp dig som kund =), har tidigare betalt service med
Volvokortet = uppdelat på 4 månader och varit jättenöjd med det. Men vill du ha stenkoll på utgifterna så
kan det kanske vara en bra ide.

Den här gångenså fick jag bra rabatt på serviceavtalet när jag köpte V90n nu så jag provar det en sväng
#1222565
troubleshooter skrev:Serviceavtalet är väl egentligen bara till för att låsa upp dig som kund =), har tidigare betalt service med
Volvokortet = uppdelat på 4 månader och varit jättenöjd med det. Men vill du ha stenkoll på utgifterna så
kan det kanske vara en bra ide.

Den här gångenså fick jag bra rabatt på serviceavtalet när jag köpte V90n nu så jag provar det en sväng

Om man som sagt får extra rabatter i samband med bilköp kan det bli bra mycket billigare. Om man köper det "löst" så får mnan en mindre rabatt (kring 10% och gratis hyrbil fick jag) mot att betala per gång. Så lite motprestation får man mot att man binder upp sig lite. Avtalet går också att säga upp.. men då kan man få en restskuld om man precis utfört en service som inte till fullo är betald.
#1222581
50000 var min gränsen sa dom till mig. Jag tänkte ta lånet och lösa det dagen efter för att få avtalet men det gick inte heller utan kravet var minst 1000 i ammortering i månaden och lån kvar under den 36 månadersperioden. Att bara ta serviceavtalet utan volvolån så gick det jämnt ut med vanliga servicekostnaden. Ang försäkringen så fick jag 10 procent pga volvoanställning men det är 20-25 kr i månaden så inga stora pengar.
#1222595
Oldman99 skrev:intressant ide att låna bara för att få billigare service och försäkring. Har du räknat på det Perra83? Det är ju ränta på lånet. Är 50000 nån mingräns? Försent för mig nu men till nästa bil kanske..
Jag fick lägre försäkring och lägre serviceavtal med lågt lån. Så det lär löna sig men hur mycket vet jag inte än.
#1222629
Oldman99 skrev:intressant ide att låna bara för att få billigare service och försäkring. Har du räknat på det Perra83? Det är ju ränta på lånet. Är 50000 nån mingräns? Försent för mig nu men till nästa bil kanske..
Jag räknade aldrig ordentligt.
Första året betalade vi 99kr/mån. 50000kr på 36 mån strax under 5% ränta. Sen körde vi 2100mil första året istället för 1500 då gick priset upp. Jag var lite emot lånet men säljaren menade på att det lönade sig. Jag lät det vara. Går ja plus nån krona så är det bra. Går ja back några hundra kronor på ett år är det inte hela världen.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]