Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken bil hade du helst ägt utanför garanti?

V90
48
80%
XC60 Classic
9
15%
Annan
3
5%
Användarvisningsbild
av jcartel
#1219190
Jag är inte personen som byter bil ofta, min ekonomi tillåter inte det. Jag fick möjlighet att casha för en ny V90 och jag planerar köra den så länge det går.
Men efter ett antal turer fram och tillbaka till verkstaden har en tanke slagit rot i mig. Är V90 allt för opålitlig och kostsam att äga utanför garanti? Var det ett misstag att köpa en första modell i ge ny generation? Skulle jag valt en Classic?

Självklart är inga bilar gratis att äga men om man bortser från alla andra skillnader och bara utgår ifrån pålitlighet och långsiktiga reparations- och underhållskostnader, vilken bil hade ni valt?
Användarvisningsbild
av grillchips
#1219244
Står i samma sits och valde mellan de två du nämner. V90 var för mig en no-brainer, medan sambon tvekade. Efter provkörning av XC60 sa hon "nä vi siktar nog på V90 ändå".

Ny plattform och ny teknik väger klart över för mig. Att oroa sig för framtiden kanske är sunt i viss mån men det går ju åt båda håll. *60-plattformen är inte felfri än idag liksom.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1219290
V90 känns så mycket mer modern. Det finns dock dom som tycker att sätena är lika bekväma som kyrkbänkar vid längre resor...
En äldre modell är dock mer beprövad, men för den sakens skull inte befriad från dyra fel.
Jag funderar ibland på om jag skulle ha valt en V90 istället för en V60. Behöver absolut inte utrymmet, men den ger ett lite modernare intryck.
Efter att ha kört t/r Stockholm-Valencia i somras tycker jag dock att V60 är en bekväm och komfortabel bil (samma stolar som i XC60).
Så valet är fritt, men jag tror inte att V90 i det långa loppet kommer vara mer "felbenägen" och dyrare att underhålla än en XC60 Classic.
av intruder1400
#1220047
XC60 alla dagar i veckan !
Nu är väl jag lite bakåtsträvare pga alla nya tungafordon jag fått !
Mycke kostsamma fel när dom fått några år på nacken medans dom senare har klarat sig bra
Användarvisningsbild
av Robbi
#1220049
V90 alla dagar i veckan. Du vill väl inte ha en modell som snabbt blir omodern. Köper du V90 så håller den i sig många år innan nästa plattform kommer.
Användarvisningsbild
av Dex
#1220113
grillchips skrev:Står i samma sits och valde mellan de två du nämner. V90 var för mig en no-brainer, medan sambon tvekade. Efter provkörning av XC60 sa hon "nä vi siktar nog på V90 ändå".

Ny plattform och ny teknik väger klart över för mig. Att oroa sig för framtiden kanske är sunt i viss mån men det går ju åt båda håll. *60-plattformen är inte felfri än idag liksom.
Det V90 är nog lite dyrare så det är väl en ekonomisk fråga också.
Säkerhetsmässigt är V90 mycket bättre.
XC60 classic är en konstruktion från 2008 med förbättringar givetvis.
Köp en ny V90 eller XC60 2018 om ekonomin tillåter.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
#1220199
V90 är en stor bil men jag har alltid upplevt XC60 som liten invändigt.
V90 är modern och XC60 har samma paneler som min gamla V70 fån tidigt 2000-tal.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1220213
Dex skrev: Det V90 är nog lite dyrare så det är väl en ekonomisk fråga också.
Har du kollat vad XC60 av ex 2015 och nyare går för på begagnatmarknaden? Man kan tro att de är gjorda av guld. Och uppenbarligen så funkar prissättningen då folk fortfarande kastar sig efter dessa. Visst kan det säkert diffa lite men i vissa fall är det inte mer än 20-30k och framförallt i dessa lägen så är det definitivt en no brainer. Då har vi inte tagit hänsyn till prutmån heller.
Användarvisningsbild
av ragge1
#1220223
i dem siste 1,5 - 2 år så har testet många nya bilar ochså XC60 både den nya platform och den gamla ( dem solgte ut gamla XC60 billigt ) , jag bor på väst kysten av Skandinavia och vägar är mäst som å åker slalom , både XC90 och XC60 är bra bilar men tror dem är bäst när man köra på E4 , XC90 var den bästa av dem två men frugan tycker hun blir lätare åksjuk på dem
men kommer man på V90 så sitter man lågare och för både frugan och mig så är mer konfort och när man skal köra 140mil till Skellefteå så vill man har den mest konfortabel bil , kommer man på bagage utrymmer så har XC60 mindre plass än V90 ( min observertion )
ville först har V90CC men med dem Norske politiker om den diesel politik så gikk vi får V90 T8 ( full utrustat :P )

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]