Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1218915
Några familjer i Göteborg får prova "självkörande" xc90. Paula beskriver att hon är mer uppmärksam nu. Ungefär så skulle jag också själv vilja beskriva mitt första år med min Xc90 när den kör själv. Eller ungefär som att vara ute på övningskörning. Man sitter lite på spänn hela tiden. Vad skiljer de här familjernas xc90 jämfört med de som vi vanliga kan köpa? Förutom kameror som filmar beteendet förstås.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/pa ... marksam-nu
#1218984
Inte helt klart vad skillnaden är mot en standard XC90 i dagsläget men det verkar som om mer avancerad teknologi skall introduceras stegvis.

Lite mer info om projektet här:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... drive-cars

"During these first stages, the families will keep their hands on the steering wheel and supervise the driving at all times when using their cars. But, over time, all participants in the Drive Me project will gradually be introduced to more advanced assisted driving cars, after receiving special training"
#1219007
Tesla verkar ju vara ljusår före där man sett filmer med bilar i allmän trafik som kryssar fram och tillbaka mellan filerna med förare som bara åker med.En satt ju t.o.m i baksätet och läste tidningen men den bad ju Tesla uppläggaren snällt om att ta bort från YouTube. :D

[youtube]3yCAZWdqX_Y[/youtube]

[youtube]--xITOqlBCM[/youtube]
#1219013
SRT skrev:Tesla verkar ju vara ljusår före där man sett filmer med bilar i allmän trafik som kryssar fram och tillbaka mellan filerna med förare som bara åker med.En satt ju t.o.m i baksätet och läste tidningen men den bad ju Tesla uppläggaren snällt om att ta bort från YouTube. :D

[youtube]3yCAZWdqX_Y[/youtube]

[youtube]--xITOqlBCM[/youtube]
Det finns en falsk trygghet där. Bland annat så, om bilen inte ser markeringarna i vägen (till exempel vid snö) så följer den blint bilen framför. Om den bilen bara byter fil plötsligt så byter Teslan också. Finna också exempel på hur dåligt det fungerar på stadsgator med mera.
Volvo gör ett seriöst försök att faktiskt dokumentera vad som krävs, hur förare och bil beter sig med mera.
Det är skillnad på självkörande och självkörande.
#1219023
Teslas system är ganska farligt verkar det som. Det har t.o.m. skett en dödsolycka tack vare den självkörande bilen, då sensorerna/kamerorna inte såg skillnad på en blå traktor och en blå himmel framför.

Personligen, så litar jag mer på Volvo. Det kanske går långsammare i utvecklingen för dom, men hellre det. Självkörande XC90 beräknas börja säljas 2021.
#1219057
CuteLunatic skrev:Teslas system är ganska farligt verkar det som. Det har t.o.m. skett en dödsolycka tack vare den självkörande bilen, då sensorerna/kamerorna inte såg skillnad på en blå traktor och en blå himmel framför.

Personligen, så litar jag mer på Volvo. Det kanske går långsammare i utvecklingen för dom, men hellre det. Självkörande XC90 beräknas börja säljas 2021.
Bara se jubelidioten i här utanför Sthlm som satt och fipplade med annat utan att se på vägen. Hans Tesla köde rakt in i en av vägverkets varselbilar när resten av trafikanterna uppmärksammade att filen var avstängd (på grund av en annan olycka).
Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... Oc[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)