Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
#1218816
Det är samma typ av lukt som min V70 fick då ena tändspolen gick sönder och obrändbensin då passerade katalysatorn.
Nu kommer lukten i T8:an från bensinvärmaren i bilen. Undrar om avgaserna går igenom nån katalysator eller släpper superdupermiljöbilen ut dessa avgaser orenat?
av douglinds
#1218819
Bensin/Dieselvärmare släpper ut avgaser orenat. Rätt sjukt egentligen. Man får inte stå på tomgång mer än en minut, men köra dieselvärmaren 30min är inga problem.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1218847
Nu är det lite olika förbränningsprinciper på en bensinmotor och bensinvärmare :)
av Jensi
#1218852
Fast det stämmer inte. Jag bytte nyligen dieselvärmare och då även avgassystem till värmaren. Det kostade c:a 2000kr för ärtröret men då pga att det satt en katalysator stor som en fickplunta.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av rale
#1218937
Jensi skrev:Fast det stämmer inte. Jag bytte nyligen dieselvärmare och då även avgassystem till värmaren. Det kostade c:a 2000kr för ärtröret men då pga att det satt en katalysator stor som en fickplunta.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Intressant! Så det är därför det luktar (krut) på samma sätt som när nån cylinder släpper in bensin i katalysatorn?!
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]